فرجی‌راد: مساله آژانس با ایران قابل حل است اگر موضوع «اوکراین» حل شود

یک کارشناس مسایل بین‌الملل با بیان اینکه حل مساله ایران و آژانس قبل از حل مساله اوکراین امکان‌پذیر نیست، گفت: اگر موضوع روسیه و همکاری‌های ایران با مسکو حل شود، مسائل و اختلافات ایران و آژانس را آمریکایی‌ها حل می‌کنند.

عبدالرضا فرجی‌راد در گفت‌وگو با ایسنا درباره مذاکرات و تفاهم‌های ایران و آژانس برای همکاری‌های بیشتر و تاثیر آن بر احیای مذاکرات برجامی با تاکید بر بیانیه مشترک آژانس و سازمان انرژی اتمی گفت: در تعامل با آژانس الان یک قدم نسبت به قبل از سفر گروسی جلو هستیم. اما اینکه آیا این اقدام  مطلوب کار را به زودی برای توافق هسته‌ای و ادامه مذاکرات قطع شده فراهم می کند؟ باید بگویم خیر. این بیانیه نشان می‌دهد که یک نقشه راهی تهیه شده و بر اساس نقشه راه قرار است کارشناسان آژانس به تهران بیایند و روی دو مقوله صحبت کنند. یکی مسایل باقی مانده پادمانی است که آژانس منتظر پاسخ قانع‌کننده ایران درباره آنهاست. یک مساله هم مربوط به محدودیت‌هایی است که ایران برای آژانس بعد از قطعنامه سوم ایجاد کرد که برداشتن دوربین‌ها و بازرسی‌های مستمر و غنی سازی ۸۴ درصدی را شامل می‌شود.

وی در پاسخ به اینکه اگر مذاکرات ایران و آژانس در هفته های آتی به توافق منجر شود می تواند این مساله به احیای برجام کمک کند؟ گفت: در این مرحله هم معتقدم لزوما به احیای برجام این روند منجر نمی‌شود. هنوز یک مانع دیگر وجود دارد و آن مانع، مساله روسیه و اوکراین است که غرب بیش از مساله اختلافات و سوالات آژانس نسبت به آن حساسیت نشان می‌دهد و معتقد است که ایران نباید نوعی از همکاری تسلیحاتی را با روسیه داشته باشد که روسیه از این همکاری تسلیحاتی علیه اوکراین بهره‌برداری کند.

این کارشناس مسایل بین‌الملل گفت: قبلا هم گفته‌ام، خوب است که هم‌زمان که کار با آژانس پیش می رود فعالیت‌ها برای نوعی مذاکره برای شفاف سازی مساله روسیه و همکاری نظامی شروع شود که اگر مساله آژانس حل شد آن هم شفاف سازی شود که مانعی برای ادامه گفت‌وگوهای هسته‌ای و رسیدن به توافق نشود.

فرجی‌راد با تاکید بر حساسیت اروپایی‌ها و آمریکا بر روی مساله اوکراین و همکاری نظامی ایران و روسیه اظهار کرد: مساله اوکراین باید به شکلی حل شود که طرف اروپایی دیگر در موضع‌گیری‌هایش به این مساله اشاره نکند و این مساله برایش حل شود.

وی گفت: الان غرب توپ را در زمین ایران انداخته است و مساله روسیه و آژانس را بهانه کرده در حالی که اگر این دو حل شود ایران دوباره برمی‌گردد به ادعای قبلی‌اش که این آمریکا بود که برجام را معلق کرد و یک جانبه از توافق خارج شد و موضوع رفع کامل تحریم‌ها که همواره موضوع اصولی ایران بوده است.

این کارشناس مسایل بین‌الملل تاکید کرد: اگر مساله روسیه حل شود، مساله آژانس را آمریکایی‌ها جمع و جور می‌کنند اما الان هنوز مساله آژانس و ایران برای‌شان مساله اصلی نیست. آمریکا دنبال توافق است اما اروپا روی مساله اوکراین حساس است. باید برای آنها شفاف شود اگر این اتفاق نیفتد اروپا به آمریکایی‌ها برای عدم مذاکرات و توافق با ایران و حل و فصل نشدن مسایل با آژانس فشار می‌آورند و این به نفع منافع ایران نخواهد بود.

انتهای پیام