قیمت لحظه‌ای دلار و یورو در بازار | دلار در مرکز مبادله به ۴۰ هزار تومان نزدیک شد

به گزارش نبض بورس؛ در شانزدهمین روز فعالیت «مرکز مبادله ارز و طلای ایران» نرخ حواله بازرگانی با کاهش نسبت به روز کاری قبل به ۳۶ هزار و ۹۰۰ تومان و نرخ اسکناس دلار برای ارزهای خدماتی ۴۰ هزار و ۵۹۰ تومان کشف قیمت شد که نسبت به روز کاری قبل، کاهش یک کاناله دارد. امروز قیمت هر اسکناس یورو در این مرکز ۴۳۲۵۷ تومان و نرخ حواله یورو نیز ۳۹۳۲۵ تومان تعیین شد که نسبت به روز قبل، ارزان تر شد.

همچنین هر اسکناس درهم امارات در مرکز مبادله، ۱۱۰۵۲ تومان ارزش گذاری و کشف نرخ شد و نرخ حواله درهم نیز به رقم ۱۰۰۴۷ تومان رسید.

میانگین قیمت دلار در صرافی ها چقدر شد؟

بر اساس اعلام سایت کنون صرافان؛ امروز (یکشنبه ۲۱ اسفندماه ۱۴۰۱) میانگین نرخ خرید دلار آمریکا در صرافی ها با کاهش نرخ ۴۲۵۳۲ تومان و میانگین قیمت فروش هر اسکناس دلار آمریکا نیز به رقم ۴۲۹۶۳ تومان رسیده است که نسبت به روز قبل، کاهش قابل توجهی داشت.

موافقت با ایجاد مرکز مبادله ارز و طلای ایران

شورای پول و اعتبار در جلسه ۱۱ بهمن ماه سال ۱۴۰۱، مصوبه پیشین خود در خصوص بازار متشکل معاملات ارزی را اصلاح و آن بازار را در سطح توسعه‌یافته‌ای به عنوان « مرکز مبادله ارز و طلای ایران» ارتقاء داد.  بر اساس اعلام بانک مرکزی؛ در جلسه اخیر شورای پول و اعتبار، پیشنهادات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در خصوص اصلاح مقررات پیشین مربوط به بازار متشکل معاملات ارزی مطرح و اصلاح گردید.

 بر این اساس شورای پول و اعتبار با پیشنهاد بانک مرکزی مبنی بر اصلاح مقررات مورد اشاره به منظور ساماندهی و توسعه بازار در حوزه ارز و طلا، مرکز مبادله ارز و طلای ایران را تاسیس نمود تا معاملات ارز (اعم از اسکناس و حواله) و طلا به تشخیص رئیس کل بانک مرکزی در بسترهای الکترونیکی مورد معامله و تسویه قرار گیرد.

نرخ مرکز مبادله ارز و طلا مرجع قیمت گذاری خواهد شد

رئیس کل بانک مرکزی با اعلام خبر افتتاح مرکز مبادله ارز و طلا در روز سه شنبه دوم اسفندماه گفت: نرخی که در مرکز مبادله ارز و طلا کشف و اعلام می شود نرخ مبنا و مرجع قیمت گذاری در بازار خواهد شد.

محمدرضا فرزین در گفت و گوی زنده تلویزیونی با اعلام خبر افتتاح مرکز مبادله ارز و طلای ایران در روز سه شنبه دوم اسفندماه گفت: در طی ماه های اخیر بانک مرکزی تلاش کرده است که ارز لازم برای تمامی نیازهای واقعی کشور را به اندازه کافی تامین کند، بر این اساس در سالجاری  ارزی که در سامانه نیما برای واردات تمامی کالاهای موردنیاز کشور تامین شده به میزان ۴۸ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته این در حالی است که نرخ آن در این مدت صرفاً ۱۷ درصد رشد داشته است.

وی با بیان اینکه با توجه به نیاز مردم به اسکناس ارز تلاش کرده ایم تمام نیاز مردم به اسکناس ارز را نیز در ۶۰۰ صرافی و ۱۵۰ شعب بانکی  تامین نماییم، افزود: همانطور که قبل از این اعلام شده بود قرار است مرکز جدیدی با عنوان «مرکزمبادله ارز و طلا» را راه اندازی کنیم که دلیل این امر نیز این است که قصد داریم در این مرکز تمامی نیازهای واقعی مردم را به ارز تامین کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه متاسفانه نرخ کنونی در بازار بدلیل مسائل انتظاراتی نرخ مورد قبول ما در بانک مرکزی نیست، گفت: نرخی که در مرکز مبادله ارز و طلا کشف و اعلام می شود نرخ مبنا و مرجع قیمت گذاری در بازار خواهد شد.

وی افزود: به همین دلیل تلاش کرده ایم مرکز  مبادله ارز و طلا را راه اندازی کنیم  که بر اساس برنامه ریزی انجام شده فردا ساعت ۱۱ شاهد افتتاح این مرکز خواهیم بود، البته ساختمان جدیدی نیز برای آن خریداری شده و قبل از عید به این مکان منتقل می شود، لیکن اکنون به صورت موقت در بازار متشکل ارزی شروع به فعالیت خواهد کرد.

فرزین با بیان اینکه در مرکز مبادله ارز و طلا تالار حواله را راه اندازی خواهیم کرد گفت: در تالار حواله بخشی از فروش ارز صنایع مختلف از جمله پتروشیمی، فولاد، صنایع غذایی در مرکز مبادله عرضه خواهد شد و به نیازهای مختلف اختصاص می یابد.

عالی ترین مقام بانک مرکزی در خصوص نرخ بازار مبادله ارز و طلا نیز گفت: نرخی که در مرکز مبادله ارز و طلا شکل می گیرد بر اساس منابع و مصارف ارزی و متغیرهای بنیادین اقتصاد کلان خواهد بود و تلاش می کنیم این نرخ قطعاً مناسب و خارج از انتظارات و حباب باشد که بر این اساس هم عرضه کننده و هم متقاضی از منابع ارزی کشور استفاده نمایند.

وی افزود: ما همچنان تامین ارز کالاهای اساسی و تجهیزات پزشکی و سایر نیازهای قبلی را با نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان ادامه خواهیم داد و ارز انها را از محل فروش نفت و میعانات نفتی و گازی تامین می کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی در خصوص تامین ارز به صورت اسکناس برای مصارف خدماتی نیز گفت: همانطور که قبلاً نیز تاکید کرده ایم باید روش تامین ارز سرفصل خدمات کمی متفاوت شود و در طی این مدت تلاش بسیار خوبی در بانک مرکزی انجام گرفت که ۶۸ قلم نیاز خدماتی شناسایی شد که ارز مورد نیاز این دسته از جمله ارز مسافرتی،پزشکی، دانشجویی در این مرکز باید تامین شود.

وی افزود: برای تامین ارز خدماتی سامانه هایی طراحی شده است که مردم می توانند با مراجعه به آنها ، نیازهای ارزی خود را  ثبت کنند که در ادامه مستندات آنها توسط نهادهای ذیربط بررسی می شود به عنوان مثال برای ارز دانشجویی وزارت علوم و برای پزشکی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی مدارک لازم را بررسی می کنند که در صورت تایید مدارک، ارز آنها و سایر نیازهای ارزی واقعی توسط بانک مرکزی در این سامانه تامین خواهد شد.

فرزین با بیان اینکه در شرایط کنونی بانک مرکزی تلاش خواهد کرد از تمامی تجربیات و آموزه های گذشته کشور در حوزه ارز استفاده کند تاکید کرد: استفاده از تجارب گذشته به منظور به حداقل رساندن نوسانات ارزی  است  و إِنْ شاءَ اللَّهُ شاهد ثبات در بازار ارز خواهیم بود.

 

توصیه تحلیل‌گران به معامله‌گران چیست؟

با وجود، توصیه تحلیل گران این است که معامله‌گران باید از خرید و فروش‌های هیجانی خودداری کنند. وضعیت بازار به گونه‌ای است که هر لحظه امکان تغییر مسیر وجود دارد. تحلیل‌گران به معامله‌گران توصیه می‌کنند که به صورت پله‌ای اقدام به خریدوفروش کنند. زیرا ریسک بازار این روزها در بالاترین سطح قرار دارد.

 

قیمت لحظه‌ای دلار و یورو در بازار + قیمت انواع سکه | ورود دوباره دلار به کانال ۲۴/ پیش بینی قیمت دلار از دو منظر

آخرین نرخ های دلار و یورو در سامانه سنا بانک مرکزی

در معاملات دومین روز هفته (یکشنبه ۲۱ اسفندماه ۱۴۰۱) بازار ارز و بر اساس اطلاعات سامانه سنا بانک مرکزی، هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی همچون ملی و مجاز سطح کشور به نرخ ۴۰۲۲۴ تومان از مردم خریداری و در مقابل به قیمت ۴۰۵۹۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می شود.

همچنین امروز هر اسکناس یورو در این صرافی‌ها به قیمت ۴۲۸۶۸ تومان از مردم خریداری و در مقابل به نرخ ۴۳۲۵۷ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می شود.

 

نرخ حواله دلار و یورو چقدر شد؟

در معاملات امروز، نرخ خرید حواله دلار آمریکا ۳۶۵۶۷ تومان و نرخ فروش حواله دلار آمریکا نیز ۳۶۹۰۰ تومان تعیین شد. همچنین نرخ خرید حواله یورو به رقم ۳۸۹۷۱ تومان و نرخ فروش حواله یورو نیز به رقم ۳۹۳۲۵ تومان رسیده است.