وام خودرو آسان است ولی وام مسکن دشوار چرا؟

وام

سیدحمید مجتبائی – زاگرس آنلاین

شما اگر امروز تصمیم به دریافت یک خودرو اقساطی داشته باشید ، شاید کمتر از یک هفته بتوانید یک خودرو خوب و لوکس با اقساطی نسبتا دلخواه از بازار تهیه کنید . شاید دردسری کمی داشته باشید و داشتن چند برگه چک معتبر و اسناد بدهی ، کار شما را راه بیاندازد .

حال اگر در شرایط مشابه قصد خرید خانه یا آپارتمانی را داشته باشید و بخواهید از تسهیلات مشابهی در خودرو برای خرید آپارتمان استفاده کنید با هزار تویی مواجه خواهید شد که شاید برون رفت از آن کار هرکسی نباشد .

یک جورایی شاید دریافت وام خرید مسکن برای عموم مردم غیر ممکن به نظر برسد در حالیکه همان وام برای خرید ماشین و خودرو بسیار آسانتر و سهل اوصول تر است .

اولویت تسهیلات

یکی از دغدغه های هر فرد برای ادامه زندگی داشتن سرپناه مناسب و امکان تهیه آن از طریق راه کار هایی مانند تسهیلات بانکی است . داشتن مسکن برای یک فرد بویژه در زمانی که قصد تشکیل خانواده و شروع زندگی مستقل وجود داشته باشد یک امر بدیهی و نیاز اولیه است . در حالیکه در شرایط کنونی یکی از معضلات اصلی در مسیر زندگی ، تامین مسکن مناسب است .

در حالی که برای خرید ماشین و خودرو تسهیلات ریخته و کسی نیست جمع کند .

ریسک تسهیلات خودرو و مسکن

از جهت ریسک بازگشت سرمایه در صنایع خودرو با توجه به مصرفی بودن این کالا در بازار و استهلاک بالای خودرو بویژه خودرو های داخلی ، وام خودرو دارای ریسک بسیار بالایی است .

در مقابل ریسک سرمایه گذاری و تضمین اصل و سود سرمایه تسهیلات مسکن بسیار پایین و نزدیک صفر است . مسکن به عنوان یک مال غیر منقول همیشه و همیشه در کنترل مالک و بویژه دولتها است و ارزش اصلی خود را حفظ می کند .

تشویق به مصرف، انگیزه دولتها

شاید یکی از دلایلی که وام خودرو اینقدر آسان است ولی وام مسکن هفت خوان رستم ، همین نگاه مصرف گرایانه به زندگی انسانی باشد . به نظر می رسد دولتها تلاش دارند به بهانه حمایت از صنایع ، با فروش محصولات خود فضای مصرفی را در جامعه گسترش دهند تا همه فقط به مصرف فکر کنند . این نگاه کاملا مغایر با اصول انسانی و در موارد زیادی مخالف اخلاق و اسلام است . چرا که مردم را مصرف زده و غیر مولد بار می آورد .

سهم اشتغال از صنعت خودرو و مسکن

اگر ادعای نادرست حمایت از تولید را در صنعت خودرو بررسی کنیم بطور مشخص می توان سهم کم و اندک این صنعت در اشتغال مولد کشور را مشاهده کرد .

در حالیکه صنعت ساختمان بعنوان صنعت مادر همه صنایع از فولاد تا پلیمر یک موتور محرک عظیم در چرخه اشتغال و سازندگی محسوب می گردد .

به نظر می رسد که دولتمردان و سیاست گزاران نیز به مصرفی شدن جامعه رضایت داده اند و این را مطلوب اهداف خود می دانند .

جمع بندی :

اگر بوطر خلاصه قصد واکاوی این موضوع را داشته باشیم به این نتیجه میرسیم که سیاست گزاران و بخش های اقتصادی هرگز مایل به توسعه زیرساخت های کشور نیستند و تلاش دارند با گسترش مصرف گرایی بخش بزرگی از جامعه را بصورت مصرف کننده حفظ کنند و صنایع مهمی مانند ساختمان و مسکن هرچقدر دور از دسترس عموم قرار بگیرد ، کنترل اجتماعی را از بخش عمومی به بخش دولتی تغییر مدیریت می دهد و این برای دست اند کاران خوشایند تر است .

ذر حالی که پر واضح است صنعت ساختمان با گردش مالی نجومی خود می تواند به یکباره همه مشکلات معیشتی و سیاسی کشور را مرتفع نماید ولی در غوض دست دلالان و واردکنندگان و بازرگانان وابسته به صنعت پر مصرف و غیر مولد خودرو را خواهد بست و این مطلوب شان نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.