برداشت دانه روغنی کلزا در واحدهای هشت گانه نیشکری خوزستان شروع شد

عبدعلی ناصری افزود: پیش‌بینی می‌شود بیشی از پنج هزار تُن دانه روغنی کلزا از مزارع آیشی واحدهای هشت گانه نیشکری خوزستان برداشت شود.

وی با بیان اینکه امسال قیمت تضمینی هرکیلوگرم دانه روغنی کلزا ۲۲۰هزار ریال است افزود: محصول کلزا پس از برداشت به کارخانه‌های روغن‌کشی خارج از استان ارسال می‌شود.

امسال حدود ۲۶هزار هکتار دانه روغنی کلزا در خوزستان کشت شده و پیش‌بینی می‌شود حدود ۴۵هزار تُن محصول از کلزاکاران خوزستانی به صورت تضمینی خریداری شود.

در سال زراعی زراعی به علت محدودیت آب و کاهش ذخایر آب پشت سدهای خوزستان ، سطح زیرکشت دانه روغنی کلزا به نصف کاهش یافت.

سال زراعی گذشته خوزستان با خرید تضمینی حدود ۱۰۰هزار تُن کلزا، رتبه نخست کشوری را کسب کرد.براساس برآوردهای وزارت جهادکشاورزی حدود ۹۰درصد روغن خوراکی مصرفی کشور از خارج وارد می شود از این رو توسعه دانه‌های روغنی از جمله کلزا ، از حجم وابستگی کشور به واردات روغن خوراکی می‌کاهد.

بزرگترین و گسترده‌ترین عملیات برداشت متمرکز محصولات کشاورزی کشور از جمله کلزا از روز چهارشنبه هفته گذشته از سطح ۷۱۲هزار هکتار ابتدا از مناطق جنوبی و مرکزی خوزستان شروع شده و در هفته جاری به سایر نقاط استان کشیده خواهد شد.

استان خوزستان با تولید سالانه ۱۷.۵میلیون تُن محصولات زراعی ، باغی ، دام ، آبزی‌پروری ، عسل و فراورده‌های لبنی معادل ۱۴درصد کل تولیدات بخش کشاورزی کشور را تولید می کند که از این حیث در جایگاه نخست کشوری قرار دارد.

در ۲ سال خشکسالی اخیر تولیدات بخش کشاورزی خوزستان حدود ۲۵درصد کاهش یافت ولی با بهبود بارش ها و افزایش ذخایر آب سدهای خوزستان در سال زراعی جار ، پیش‌بینی می‌شود تولیدات بخش کشاورزی استان با رفع محدودیت های کشت ، به وضعیت عادی برگردد.

منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.