در سفر هیات دولت به خوزستان؛ مدیریت شهری اهواز چه مصوباتی از وزارت کشور گرفت؟

سیاوش محمودی در نشست خبری با اصحاب رسانه با تبریک روز شوراها، روز معلم و روز کارگر اظهار کرد: شوراها تجلی اراده مردم در اداره حکومت و سرنوشت خود هستند؛ حضرت آقا در مورد شورا فرموده است اگر شوراها درست به وظایف‌شان عمل کنند، اعتماد عمومی را نسبت به نظام و انقلاب افزایش می‌دهند. در واقع شوراها اداره امور مردم از کوچکترین سطح زندگی در روستا آغاز می‌شود تا یک کلانشهر که این موضوع نشان از مردم‌سالاری در نظام مقدس جمهوری اسلامی است.

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به سفر رئیس جمهور و هیات دولت به خوزستان گفت: در سفر اخیر رئیس جمهور، شهرداری اهواز میزبان وزیر کشور بود و در این سفر بیش از ۶۷۳ میلیارد تومان پروژه رونمایی و افتتاح شد که تقاطع غیر همسطح شهید قربانی، مسیر شهید علاف، پل نهم به خیابان مناطق، آسفالت، زیرسازی و پیاده‌روسازی در منطقه علوم پزشکی مهدیس، آسفالت خیابان بنکداران، رونمایی از کارخانه بازیافت نخاله ساختمانی، نردبان ۳۲ متری آتش‌نشانی، رونمایی از ۲۲ دستگاه کامیون سنگین و نیمه سنگین، ۱۷ کامیونت شش تن، دو کامیونت ۸.۵ تن و سه دستگاه کشنده برخی از این پروژه‌ها بودند.

محمودی بیان کرد: آخرین نردبان ۳۲ متری که وارد اهواز شده سال ۷۱ بوده است. البته با توجه به وجود ساختمان‌های بلند مرتبه با ارتفاع ۶۰ متری در اهواز به نردبان ۵۴ متری نیاز داریم.

رئیس شورای شهر اهواز گفت: در سال گذشته بالغ بر ۸۲ دستگاه پمپ و تجهیزات دفع آب‌های سطحی با ارزش ۸۰ میلیارد تومان خریداری کردیم اما در رونمایی با حضور وزیر تعدادی از این دستگاه‌های جدید و یک سری تجهیزات آتش‌نشانی به ارزش ۱۵ میلیارد تومان رونمایی شد. در حال وارد کردن ماشین‌آلات دیگری در حوزه اجراییات و تکمیل ناوگان خدمت شهری هستیم. ۲۰۰ میلیارد تومان وام برای خرید ماشین‌آلات گرفتیم که بخشی از ماشین‌آلات از این طریق تامین شدند و بقیه مرحله به مرحله وارد اهواز می‌شوند.

محمودی بیان کرد: کارخانه دیگری به منظور تولید جدول و کفپوش خریداری شده که به زودی وارد می‌شود؛ یکی از مواد اولیه این کارخانه از طریق کارخانه بازیافت نخاله حاصل می‌شود یعنی نخاله‌ها خرد می‌شوند و مواد اولیه ساخت جدول و کف‌پوش تولید می‌شود.

وی با اشاره به درخواست تامین ۱۰۰ هزار تن قیر از وزیر کشور تصریح کرد: در پی این سفر حدود ۳۰ هزار تن قیر برای خوزستان در نظر گرفته شده که بخش زیادی از آن برای اهواز است. یکی از موضوعات جدی مطرح شده در این سفر پروژه دفع آب‌های سطحی اهواز در کوی علوی با مبلغ ۲۱۰ میلیارد تومان است که حدود ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا قبل از بارندگی‌ها تکمیل خواهد شد.

رئیس شورای شهر اهواز با بیان اینکه اراده مدیریت شهری اهواز به جریان انداختن پرونده پروژه متروی اهواز در دادگاه است، گفت: با وزیر کشور در مورد مترو صحبت کردیم و در این خصوص با حضور رئیس کل دادگستری و دادستان جلسه‌ای در استانداری خوزستان برگزار شد و وزیر کشور از رئیس کل دادگستری خواست مساله حقوقی مترو سریعتر به نتیجه برسد. وزیر کشور قول کمک و تامین اوراق برای مترو را نیز داد.

وی عنوان کرد: از وزیر کشور خواستیم در حوزه دفع آب‌های سطحی و دیوارسازی ساحل کارون با عنوان بحران، از محل مدیریت بحران کمک شود.

محمودی افزود: شهرداری اهواز ۱۲۹ دستگاه اتوبوس خریداری کرده که ۴۲ دستگاه از آن وارد شهر شده که از وزیر کشور خواستیم در بحث تخصیص اتوبوس‌ها، اهواز را در اولویت قرار دهد.

وی گفت: در بودجه امسال حدود ۱۰۰ میلیارد تومان برای خرید اتوبوس‌های جدید دیده شده است که از وزیر کشور خواستیم ۱۷۱ دستگاه اتوبوس جدید را به صورت ۷۰ یا ۸۰ درصد سهم دولت و ۲۰ تا ۳۰ درصد سهم شهرداری برای اهواز در نظر گرفته شود. مذاکراتی نیز در خصوص نوسازی و توسعه ناوگان تاکسی‌ها داشتیم.

رئیس شورای شهر اهواز در خصوص بودجه ۱۴۰۲ شهرداری اهواز بیان کرد: بودجه ۱۴۰۲ در اواخر سال گذشته تصویب شد و در نهایت اکنون بودجه نهایی شده است؛ بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری اهواز ۳ هزار و ۵۰۰ ملیلیارد تومان و بودجه سال ۱۴۰۱ نیز ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بود. در سال‌های ۹۵ به بعد تحقق بودجه اهواز بین ۴۰ تا ۶۰ درصد بود. درصد بالایی از بودجه سال گذشته نیز محقق شده است.

محمودی افزود: در بودجه سال‌های گذشته، سرمایه‌گذاری در دل بودجه بوده است اما امسال بر اساس بخش‌نامه وزارت کشور عنوان شده است که باید پروژه‌های سرمایه‌گذاری از اصل بودجه جدا شوند بنابراین اصل بودجه امسال ۸ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان است که ۱۷ مورد پروژه سرمایه‌گذاری به ارزش ۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان پیوست بودجه شده‌اند. یک نمونه این پروژه‌ها زیپ لاین کارون است که هنوز قرارداد آن منعقد نشده است.

وی بیان کرد: ۳ هزار و ۸۳۱ میلیارد تومان از بودجه جاری و ۴ هزار و ۴۱۹ میلیارد تومان بودجه عمرانی دیده شده و ۵۰ میلیارد تومان نیز دیون و بدهی سنواتی است. امسال بخش عمرانی افزایش داده شده و نسبت بودجه جاری به عمرانی ۴۶ به ۵۳ درصد است اما هنوز نسبت خوبی نیست و در کلان‌شهرهای دیگر این نسبت به ۳۰ به ۷۰ درصد رسیده است.

رئیس شورای شهر اهواز با اشاره به درآمدهای شهرداری اهواز گفت: یکی از درآمدهایی که از سال‌های قبل شهرداری اهواز بر آن تمرکز نکرده بود مطالبات شهرداری اهواز از دستگاه‌های دولتی است که از سال گذشته شهرداری به این حوزه تمرکز کرد تا به عنوان مطالبات شهرداری از دولت تعیین شوند. بر اساس اطلاعات موجود ۳ هزار و ۹۳۰ میلیارد تومان از دستگاه های اجرایی مطالبات و ۶۴۰ میلیارد تومان بدهی داریم که قرار است مطالبات را از طریق تهاتر با دولت به دست بیاوریم.

محمودی در خصوص پروژه‌های شاخص دیده شده در بودجه امسال عنوان کرد: در بودجه امسال اولویت نخست، آسفالت است که یک هزار میلیارد تومان در این زمینه دیده شده است و ۸۰۰ میلیارد تومان از این رقم، مربوط به مناطق و ۲۰۰ میلیارد تومان زیرسازی و آسفالت در بحث پروژه محرومیت‌زدایی است.

وی افزود: یکی از موارد جدی در بودجه، بحث اصلاح جداول و معابر و پیاده‌روها است که ۲۰۰ میلیارد تومان در این زمینه دیده شده است.

رئیس شورای شهر اهواز گفت: در زمینه کاهش ترافیک در کیانپارس در خیابان پهلوان و توحید، رمپ و لوپ روی پل هفتم اجرا می‌شود که ۵۰ میلیارد تومان در این زمینه دیده شده است.

وی عنوان کرد: ۱۲۰ میلیاردتومان برای ورودی‌ها با اولویت ورودی از مسیر اندیمشک، ۸۰ میلیارد تومان برای باز زنده‌سازی کارون مانند پارک کارون در بقیه ساحل، ۵۰ میلیارد تومان برای پارک‌های کوهساران، حجاب، ولیعصر و شهروند، ۲۰۰ میلیارد تومان برای خیابان نهج البلاغه، ۱۰۰ میلیارد تومان برای خرید اتوبوس، ۱۰۰ میلیارد تومان برای پروژه‌های دفع آب‌های سطحی، ۵۰ میلیارد تومان برای بحث آب خام، ۴۰ میلیارد تومان برای خرید اتوبوس بی آر تی، ۹۰ میلیارد تومان برای پارکینگ طالقانی، حدود ۸۵ میلیارد تومان برای کارخانه کمپوست و سلول‌های دفن پسماند، حدود ۹۵ میلیارد تومان برای اصلاح هندسی معابر، حدود ۱۴۰ میلیارد تومان برای پارک‌ها و کمربند سبز، ۳۰ میلیارد تومان تکمیل سه فرهنگ‌سرا در ملاشیه، پردیس و جمهوری، حدود ۱۵۰ میلیارد تومان برای تکمیل ال ۴۰۰ شهید کجباف، ۱۵۰ میلیارد تومان اوراق برای قطار شهری اهواز، ۳۰ میلیارد تومان برای احداث ساختمان شهرداری اهواز و ۵۰ میلیارد تومان برای احداث و بازسازی ۶۰ زمین ورزشی دیده شده است.

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.