شهدای سلامت خوزستان در زمان کرونا ۱۹ نفر هستند/ ۶۹ پروژه بهداشتی درحال اجراست

دکترمحمد حسین سرمست شوشتری چهارشنبه در آیین تجلیل از فعالان و خیرین حوزه سلامت خوزستان در تالار شهدای دانشگاه بیان‌کرد: حوزه سلامت طی سه سال اخیر در تمام مجموعه‌ها به ویژه بهداشت و درمان فرصتی یافت که در پاندمی کرونا توانمندی‌ها و ایثارگری های خود را نشان دهد.

وی به بیماری های غیرواگیر از جمله چاقی، فشار خون و دیابت اشاره کرد و گفت: سبک زندگی از نظر نوع تغذیه و تحرک باید اصلاح شود که همکاری آحاد جامعه، ارگان ها و رسانه ها را می طلبد چون مرگ زودرس نتیجه کم کاری در این حوزه هاست.

سرمست شوشتری اضافه کرد: شاخص مرگ مادر باردار از بیش از ۴۰ مورد در سال ۱۴۰۰ به ۱۹ مورد در سال ۱۴۰۱ رسید و مرگ نوزاد ۲۶ مورد و کودک یک تا ۵۹ ماهه حدود ۵۰ مورد در یک سال اخیر کاهش یافته است.

ارائه خدمت به ۴۶ هزار نفر از عشایر مناطق سخت گذر خوزستان

رییس مرکز بهداشت خوزستان نیز در این آیین گفت: بخش بهداشت دانشگاه با چهار هزار و ۲۹۳ نفر نیروی متعهد و توانمند در رشته ها و رسته های شغلی مختلف در ۹۶۸ واحد بهداشتی به بیش از ۳.۵ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۲۳ شهرستان استان خدمات ارائه می کند.

دکتر پژمان بختیاری نیا ادامه داد: در سال گذشته ۲۸ میلیون و ۳۰۰ هزار خدمت کیفی و استاندارد به بیش از چهار میلیون و ۱۰۰ هزار مراجعه کننده به صورت ۸۵ درصد رایگان و مابقی با تعرفه دولتی ارائه شد و همچنین ۴۶ هزار نفر جمعیت عشایر کوچ نشین ساکن مناطق سخت گذر استان خدمات دریافت کردند.

وی افزود: مراقبت از ۵۵ هزار مادر باردار، دستیابی به بهبود شاخص مراقبت میانسالان و سالمندان بالاتر از میانگین کشوری، ۴۵۷ هزار مشاوره فرزند آوری، ۳۴۴ هزار بازرسی از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و معدوم کردن ۱۸۹ تن ماده غذایی فاسد و غیر قابل مصرف از جمله دیگر اقدامات بهداشت دانشگاه است.

بختیاری نیا از دیگر برنامه های انجام شده در سال گذشته به تلقیح یک میلیون دُز واکسن به کودکان زیر پنج سال، شناسایی و کنترل حدود ۳۰۰ طغیان بیماری های منتقله از آب و غذا، کنترل طغیان وبا در مناطق مرزی و مبادی ورودی کشو، شناسایی، مراقبت و درمان رایگان ۱۰ هزار و ۷۰۰ مورد بیماری واگیر اعم از اچ ای وی، سالک، هپاتیت، مالاریا و وبای التور، غربالگری ۴۲۳ هزار نفر از نظر سرطان های سینه، کولورکتال(روده بزرگ) و دهانه رحم و تزریق پنج میلیون و ۲۸۵ هزار دُز واکسن کرونا اشاره کرد.

رییس مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: ۲۹ واحد ارائه خدمت احداث و تجهیز و راه اندازی شد و ۶۹ پروژه بهداشتی در حال اجراست که با راه اندازی این پروژه ها شاخص دسترسی مردم بیشتر می شود.

در این آیین جمعی از فعالان و خیرین عرصه سلامت خوزستان با حضور جمعی از مسئولان دانشگاه علوم پزشکی اهواز مورد تجلیل قرار گرفتند.

منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.