نمایشگاه بین المللی کتاب ، زمانی برای مستی کنکوری فروش ها

سیدحمید مجتبائی – زاگرس آنلاین

در راه رو های پر شمار نمایشگاه بین المللی کتاب تهران قدم میزنیم . جمع کثیری از علاقه مندان به کتاب و کتابخوانی دور هم گرد آمده اند و سلایق مختلف در جستجوی محصول باب میل خودشان هستند.

در این میان حضور پرشور و پر رنگ و لعاب جوانان در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران جلوه ای دیگر دارد .

جایی که دور هم جمع می شوند و عمدتا خرید های فرهنگی حاصل این گردهمایی بزرگ است .

اما در این میان قیمت بسیار بالای کتاب چه در بخش داخلی و چه در بخش خارجی ، توان عمومی برای خرید کتاب دلخواه را محدود کرده و قیمت ها برای خرید با توجه به افزایش قیمت نهاده های چاپ و نشر بشدت افزایش یافته است .

در گزارش ها آمده بود که فروش کتاب در روزهای نخستین نمایشگاه از لحاظ مبلغ رکورد زده . یعنی مردم پول بیشتری برای خرید کتاب صرف کرده اند .

اما هنوز خبر دقیق از تعداد خرید ها و تعداد کتاب ها و یا حتی آمار درستی از گروه های مورد خریداری منتشر نشده و صرفا عدد ۱۱ میلیارد تومان با رکورد چند برابری نسب به سال گذشته ، خودنمایی می کند.

در این میان کسی از خود می پرسد؟ افزایش انفجاری خرید کتاب در روزهای اول نمایشگاه نشانه چیست ؟ یعنی ما بیشتر مطالعه می کنیم ؟

خوب جواب این سوال بسیار ساده است . یک بسته کاغذ آ چهار معمولی در سال گذشته در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به قیمت ۲۹ تا ۳۵ هزار تومان به فروش میرسیده و جالب است بدانید ، قیمت همین بسته کاغذ امروز بیش از ۱۷۰ هزار تومان است . یعنی چیزی حدود ۶ برابر .

فاجعه ای بزرگ که با رخداد آن بخش عظیمی از علاقه مندان با کتاب و کتاب خوانی را از دسترسی به کتاب مورد علاقه شان منع می کند .

نکته قابل توجه دیگری که چشم غیر مصلح را از دور می زند این است که تولیدکنندگان کتاب های رنگ وارنگ کنکوری نیز با رقم های نجومی قیمت کتاب هایشان امسال پر طرفدار ترین بوده اند . اگر فروش مبلغی کتاب افزایش پیدا کرده به این معنی نیست که مردم نسبت به پارسال رمان بیشتر می خوانند یا سرانه مطالعه عمومی افزایش پیدا کرده !

دقیقا برعکس . آنقدر مبلغ کتاب ها گران شده که علاوه بر عدم توان خرید کتاب ، اقبال به خریدن نیز کاهش پیداکرده و صرفا آنهایی که مجبور و ملزم به خرید آن هستند که عمدتا پشت کنکوری ها و جوانانی که برای راهیابی به دانشگاه نیازمند تهیه کتاب های کنکور هستند ، مشتری نقد این بازار می باشند .

حتی به جرات می توان گفت که سهم دانشجویان از خرید کتاب در نمایشگاه بین المللی تهران بسیار ناچیز بوده است.

 

در واقع نگارنده تلاش دارد این موضوع را منتقل نماید که بی توجهی به مسایل فرهنگی و مسایل اقتصادی ، بطور همزمان به جامعه ایران آسیب رسانده و سرمستی از فروش چند برابری کتاب نمی تواند جای خوشحالی داشته باشد و می بایست به ابعاد خطرناک این گسیختگی اقتصادی و فرهنگی بیشتر توجه نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.