رئیس کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری شورای شهر اهواز: جمعیت حاشیه‌نشین اهواز روز به روز در حال افزایش است

حمید دغاغله در همایش ملی حاشیه‌نشینی، بافت‌های فرسوده و بازآفرینی شهری؛ سیاست‌ها، چالش‌ها و راهکارها که در شورای شهر اهواز برگزار شد، اظهار کرد: برگزاری این همایش برای اهواز بسیار مهم است زیرا ۴۰۰ هزار نفر در مناطق حاشیه‌نشین این شهر سکونت دارند و روز به روز به جمعیت این شهر افزوده می‌شود و اگر مسئولان و دستگاه‌های مرتبط در این زمینه همتی نکنند، حاشیه‌نشینی در اهواز روز به روز افزایش می‌یابد.

وی افزود: در حال حاضر حاشیه‌نشینی در اهواز روز به روز در حال گسترش است و هر چه خدمات به این مناطق ارائه شود، باز هم ناکارآمدی این مناطق سر جای خود باقی می‌ماند.

رئیس کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری شورای شهر اهواز گفت: در بافت‌های فرسوده، سرانه‌های مختلف از جمله سرانه‌های ورزشی و آموزشی لحاظ نمی‌شود در نتیجه زمانی که امکانات ساده‌ای توسط شهرداری اهواز به ساکنان این مناطق ارائه می‌شود، سرانه‌هانیزی دیگر مطالبه می‌شود در حالی که خرید و فروش زمین‌ها در این مناطق غیر قانونی است و نظارتی در این زمینه وجود ندارد.

دغاغله با تاکید بر لزوم آشتی بین مسئولان و دانشگاه بیان کرد: سالیان سال بود که دانشگاه و مسئولان، از هم فاصله گرفته بودند و این مساله موجب شد بسیاری از کارهایی که باید بر اساس یک پژوهش علمی در سطح شهر انجام شود، اجرا نشود. از طرف دیگر به دلیل نبود حلقه وصل، دلسوزی بسیاری از این افراد به جایی نرسیده است.

وی افزود: تا زمانی که حلقه‌های مفقوده دانشگاه و شهرداری به هم وصل نشود و موانع موجود برداشته نشود، نتیجه‌ای حاصل نمی شود.

رئیس کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری شورای شهر اهواز گفت: جاهایی از بافت فرسوده فرصت و برخی جاها تهدید است و بافت‌های فرسوده قدیمی شهر باید احیا شود. بسیاری از جاها سرانه‌ها و هزینه‌ای که باید برای بافت‌های فرسود مرکز شهر هزینه کنند را در نظر نمی‌گیرند و همه مطالبات از شهرداری اهواز است در حالی که اگر بودجه ۱۰ سال آینده شهرداری اهواز برای احیای بافت‌های فرسوده و حاشیه‌نشین و بازآفرینی شهری هزینه شود، باز هم کار تکمیل نمی‌شود بنابراین به بودجه‌های ملی برای کار در این بافت‌ها نیاز داریم.

وی افزود: در شهرهای دیگر، مناطق میراث فرهنگی با هزینه‌های شهرداری، احیا نشده‌اند و باید با بودجه ملی در این زمینه کار شود.

دغاغله گفت: بسیاری از مشکلات بافت‌های فرسوده نداشتن سند است و دستگاه‌های اجرایی با مقاومت خود موجب شده‌اند مناطق حاشیه‌ای سند نداشته باشند که این مساله موجب خرید و فروش غیرقانونی می‌شود؛ در نتیجه این مساله موجب از بین رفتن سرانه‌ها می‌شود.

وی با بیان اینکه در خصوص مسائل بافت فرسوده هیچ مساله‌ای قابل اغماض نیست، افزود: برای حل مشکلات شهر باید این مشکلات با استادان که معتمدین شهر هستند، در میان گذاشته شود.

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.