افزون بر ۱۰ هزار هنرمند صنایع دستی در خوزستان فعالیت دارند

شکراله قاسمی اظهارکرد: خوزستان از هنرمندان به نامی در حوزه‌های مختلف صنایع دستی برخوردار است که در رشته هایی از جمله کپو بافی، گلیم بافی، حصیر و بوریا، سفال و سرامیک، معرق، تولیدات چرمی، پوشاک و زیورآلات سنتی، تراش و سنگ، احرامی بافی، صنایع چوبی و …. فعالیت می کنند.

وی ساماندهی فعالیت‌های انفرادی به سمت کارگاه های گروهی را ازجمله اولویت های صنایع دستی عنوان کرد و افزود: سال گذشته در بخش تولیدات انفرادی برای سه هزار و ۳۰۰ نفر، کارگاه تولیدی ۳۰ فقره پروانه و ۸۶۶ کارت شناسایی صنعتگری صادر و تمدید شده است.

قاسمی با اشاره به آموزش‌های عمومی صنایع دستی در رشته‌های مختلف در استان بیان کرد: بیش از سه هزار نفر از این آموزش‌ها در شهرهای مختلف خوزستان و نیز زندان‌ها استان بهره مند و گواهی آموزشی دریافت کرده اند.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی خوزستان با اشاره به این که دبیرخانه شهر ملی کپو بافی در دزفول راه‌اندازی شده است بیان کرد: همچنین فعالیت‌هایی به منظور راه اندازی بازارچه یا نصب المان در ورودی شهر، نام گذاری خیابان ها و معرفی رشته صنایع دستی دیگر شهرهای از جمله شهر”رفیع” از توابع شهرستان هویزه در دست پیگیری است.


برگزاری نمایشگاه صنایع دستی در اهواز

وی همچنین با اشاره به برگزاری نمایشگاه هفته صنایع دستی از روز دوشنبه هفته جاری بیان کرد: این نمایشگاه با حضور ۳۰ صنعتگر در بازارچه صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان برگزاری می شود.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی خوزستان با اشاره به احیاء برخی رشته‌های منسوخ شده صنایع دستی بیان کرد: دو رشته رنگرزی‌ و نخ‌ ریسی سنتی جز رشته های در حال منسوخ هستند که با برقراری کلاس های آموزشی ۲۵۰ نفر در این دو رشته آموزش دیدند.

قاسمی ادامه داد: همچنین تلاش شد با برگزاری کارگاه نمد مالی در باوی، آهنگری سنتی و چلنگری در بازارچه صنایع دستی اهواز، به احیاء این رشته‌ها کمک شود.

وی با اشاره به حضور سه هنرمند برجسته خوزستانی در بیست‌و دومین نمایشگاه سراسری صنایع‌دستی کشور به میزبانی استان اصفهان گفت: سه نفر از فعالان حوزه صنایع دستی استان در این رویداد نمایشگاهی حضور دارد که به معرفی صنایع دستی خوزستان در رشته های کپوبافی و احرامی‌بافی می پردازند.

بر اساس این گزارش، احداث بازارچه صنایع دستی در اندیکا، افتتاح بازارچه دایمی در ماهشهر و همچنین افتتاح خانه سفال لالی ازجمله برنامه‌های این هفته صنایع دستی استان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.