لازمه هر برنامه و تصمیم گیری، اطلاعات آمار و داده های دقیق و پایش داده ها است

سیاوش محمودی در این همایش با اشاره به اینکه امروز یکی از چالش های اساسی در مدیریت شهری، مسئله عدم ثبات و عمر کوتاه در مدیریت شهری است، افزود: این موضوع در مجمع کلانشهر ها مورد بحث قرارگرفت و حل این مسئله، موضوعات و راهکارهای قانونی دارد که در حوزه قانون و قانون گذاری باید حل شود. همچنین در حوزه فرهنگی و اجتماعی در این زمینه باید اقدامات لازم انجام شود.

وی افزود: یکی از موضوعاتی که این نقص و چالش را کاهش می دهد و به رشد و توسعه اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و عمرانی شهرها کمک می کند مسئله برنامه ریزی و برنامه محوری در مدیریت شهری است.

محمودی اظهارکرد: شهر به مثابه موجود زنده است که پیچیدگی های مختلفی در حوزه های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی ، کالبدی دارد. ضمن اینکه این موضوع باید بر اساس برنامه محوری و انسان محوری باشد.

وی با بیان اینکه در برخی شهرهای دنیا برنامه ریزی ها و اقداماتی صورت می گیرد که منجر به توسعه نامتوازن و مشکلات متعدد در حوزه های مختلف می شود، اذعان کرد: توسعه بر مبنای محور عدالت طلبی مسئله جدی است که در برنامه ریزی ها و شهرها کمتر توجه می شود.

محمودی با اشاره به سخن مقام معظم رهبری که فرمودند توسعه باید بر محور عدالت باشد بر توسعه همه جانبه تاکید و اظهار کرد: امروز مشکلاتی در حوزه های اجتماعی، فرهنگی و … می بینیم و باید مدیران شهری در حل مسائل و مشکلات تاثیر داشته باشند.

وی تاکید کرد: عدالت باید بر پایه انسان محوری و منشا آن بر مبنای اسلام و جهان بینی اسلامی باشد و مدیران تصمیم گیرنده در شهرها باید به این مسئله دقت ویژه ای داشته باشند.

محمودی با بیان اینکه امروز سرعت تغییرات در حوزه های مختلف مسئولان و مدیران را غافلگیر می کند، اظهارکرد: باید در حوزه اطلاعات و تبادل داده ها، سرعت انتقال داده ها را در مجموعه مدیران و مدیریت شهری بالا ببریم.

وی اظهارکرد: یکی از مسائل اجتناب ناپذیر کلان شهر ها و شهرهای مراکز استان ها، مسئله هوشمند سازی و حرکت به سمت شفافیت است.

محمودی تصریح کرد: مدیریت شهری یکی از مسائل جدی است که امروز از تبلور اراده مردم ایجاده شده است؛ بالاخص شوراها وظیفه اعتماد سازی میان مردم و نظام را دارند و راهکار رسیدن به شفافیت که اعتمادسازی بین مردم و نظام را ایجاد می کند، هوشمند سازی است و همه مدیران باید در این مسیر حرکت کنند.

وی ادامه داد: مجموعه های هماهنگ، سازمان دهیاری ها و شهرداری ها، مجمع کلانشهر ها در این حوزه می تواند نقش آفرینی کند. ضمن اینکه در ارتباط بین شهرها، اقدامات و تجارب موفق خیلی دیر منتقل می شود و کارها و اقدامات مشترکی که از اتلاف مادی و معنوی جلوگیری کند خیلی کم است.

محمودی بیان کرد: خیلی از اقدامات مشترک در حوزه برنامه ریزی که شاید نیاز به هزینه نداشته باشد می تواند با هماهنگی و انسجام و با کاری که در سازمان همیاری ها و دهیاری ها و مجمع کلانشهر ها اتفاق می افتد روند سرعت پیشرفت توسعه را بر مبنای نگاه انسان محوری با موفقیت به جلو ببرد.

رئیس شورای اسلامی شهر اهواز در پایان اظهار کرد: امیدواریم این همایش که در جهت آینده پژوهی، سیاست گذاری و توسعه شهر، چابک سازی مدیریت شهری و اصلاح فرآیندها، اطلاعات عملکرد توصیفی مکانی، مدیریت پروژه ها برگزار شد هم افزایی و همفکری داشته باشیم و به توسعه شهر کمک شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.