بندر سالیانکا استراتژی ایران در توسعه تجارت شرقی

بندر سالیانکا

سیدحمید مجتبائی – زاگرس آنلاین

بیش از ۵۳ درصد سهام بندر سالیانکا در اختیار کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران است .

خبری که مخابره شد و نقش جدید ایران در توسعه تجارت با روسیه را تشریح کرد . اسکله ۷۵۰ متری و ظرفیت بارگیری مناسب این بندر فرصت بی نظیری برای توسعه تجارت خارجی ایران با بلوک شرق بویژ ه روسیه است .

بندر سالیانکا ظرفیت بیش از ۴۰ هزار تن بارگیری و تخلیه را در طول یک ماه دارد و سرمایه گذاری های جدید ایران برای توسعه این بندر ، نوید ۶۰ هزار تنی را به ارمغان خواهد اورد .

به نقل از ایرنا رئیس هیات مدیره بندر سالیانکا خاطر نشان کرد این بندر برای توسعه کریدور شمال – جنوب کاملا فعال است و در حال سرمایه گذاری برای توسعه آن هستیم.

وی وجود چهار هزار متر خط راه آهن، واگن های حمل غلات، شش خط ریل راه آهن، انبارها و سیلوها  را از جمله ویژگی ها و مزیت های بندر سالیانکا اعلام کرد.

وی نوع کالاهای صادراتی روسیه از این بندر به ایران را شامل غلات، چوب، روغن گوشت قرمز و تجهیزات و قطعات عنوان کرد و گفت میوه و خشکبار، سبزیجات، سیمان محصولات غذایی فرآوری شده’ پارچه و سرامیک هم محصولاتی است که از ایران به روسیه وارد می شود.

 

اما همچنان معضلاتی مانند نبود کانتینرهای یخچال دار همواره مورد انتقاد صادرکنندگان قرار داشت که حالا بر اساس آمارهایی که ارایه می شود، ساخت کریدور سرد در بندر سالیانکا صورت گرفته که با احداث آن، امکان انتقال محصولات سردخانه‌ای از جمله میوه، سبزیجات پس از حمل با کشتی از کانتینرهای یخچالی به کامیون‌های یخچالی و انتقال به سراسر روسیه فراهم شده است.

 

جدیدترین آمار گمرک فدرال روسیه مبنی بر این است که تهران و مسکو مشغول افزایش همکاری های تجاری و اقتصادی دوجانبه بوده و ارزش تجارت طرفین در نیمه اول(بازه زمانی ۶ ماهه) سال ۲۰۲۲ با ۴۴.۹ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال میلادی گذشته به ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار رسید.

طبق این آمار، تجارت میان ایران و روسیه در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال ۲۰۲۰(بازه زمانی یکساله) به میزان ۸۱.۴ درصد افزایش یافت و از ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار به ۴ میلیارد دلار رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.