بهنام عکاشه؛ سیدبندی انتخابات گچساران/ رقابت جانانه حسینی ها با تشنگان انتقام و بازگشت(۳)

بهنام عکاشه؛

در بیست سال اخیر در حوزه سیاست گچساران و باشت، شخصی و بعدها خانواده ای پا به عرصه علنی جامعه گذاشت که رقابت آنها با جریان دیل(اصولگرایان سنتی به رهبری مرحوم نبی زاده و جعفری) و اصلاح طلبان باوی به رهبری غلامرضا تاجگردون، یادآور رقابت خاطره انگیز کریم خان با اسدخان باوی است.

سیدقدرت پسر سیدسلیمان قبل از ورود به سیاست فردی تاثیرگذار در حوزه آموزش و پرورش باشت بود. کمتر کسی مانند سیدقدرت تبارشناسی باوی و منطقه را در ذهن دارد.

او در فن بیان، فردی سنتی است و قابلیت جذب کم نظیری دارد. چهره کاریزماتیک او موجب شده در این بیست سال نوسان بسیار کمی را در میزان محبوبتش حتی بین مخالفین ببینیم.

سیدقدرت که دستی هم بر قلم دارد که این قریحه در میان خانواده اش امری عادی تلقی می شود.

برادر کوچکترش سیدناصر که حالا جانشین او در مجلس شده، با نگارش کتاب پائی که جا ماند مورد توجه محافل فرهنگی حاکمیت قرار گرفت و تقریض رهبری به طرز عجیبی به آن دامن زد ناخواسته وارد حوزه ای شد که چندان با آن آشنا نبود.

اگر چه پدر و برادرانش دهه هاست در حوزه جامعه و سیاست نام آورند ولی سیدناصر که مادر و تقریبا همه خانواده اش را در واقعه ده بزرگ از دست داده بود و خود نیز دچار اسارتی چندساله، سخت و قطع پایش شد ترجیحش فرهنگ است.

امری که در حوزه نمایندگی مناطقی از این دست چندان خوشآیند مردم نیست.

سیدقدرت که زمزمه هائی مبنی بر ر صلاحیتش به دلیل عوامل امنیتی بر سزر زبان ها بود زیرکانه برادر را به تهران گسیل کرده تاکاندیدای جانشینی نماینده تهران شود. سیدناصر به وضوح نیروی رسمی جریان سعید جلیلی بود.

این در مخیله کسی به جز شخص سیدقدرت کیاس نمی گنجید که برادر را به عنوان نیروی جایگزین به گچساران آورد و مخالفین قدرتمندش را شگفت زده نماید و شکستس تاریخی به آنها متحمل نماید. در این راه وجیه الملگی، استراتژی صحیح و عملکرد و سخنرانی های سیدناصر به این پیروزی کمک نمود.

سیدقدرت روزی در جمع هوادارنش درباره سرنوشت مجلس و تاجگردون گفته بود به جان خودم این کار شدنی نیست و مجلس را نمی بیند. روزی که این سخنان را بر زبان آورد خوشبین ترین هوادارش فکر نمی کرد پیش بینی او محقق شده و به قول خودش موشک دقیق زن باشد.

اختلافات اما از لحظه پیروزی آغاز شد. لحظه ای که حضور او در کنار برادر پیروزش چندان مورد استقبال قرار نگرفت و خنده های تلخ سیدقدرت که از گریه غم انگیز تر بود کمتر از یک سال در قالب دلنوشته اش به برادر در رسانه ها منتشر شد.

اگرچه برخی این اختلافات را تصنعی و سیاست سیدقدرت برای کنترل ریزش سیدناصر می دانستند ولی مقاومت ها در انتصاب انصاری به عنوان مدیرعامل شرکت نفت موجب شد این گزاره به ضعیف ترین تحلیل ها مبدل شود.

آن گونه که گفته می شود سیدناصر با مخالفت با گزینه سیدقدرت در نفت، از قدرت مواضع خود نیز می کاهد تا نتواند دوست صمیمی خود در برق خوزستان یعنی مراد کمالی را بر کرسی بنشاند تا به غلامرضا کمالی راضی شود. اما برای سیدناصر این کمالی کجا و آن کمالی کجا؟

حالا نه ماه مانده به انتخابات، اختلافات به اوج رسیده و استارت عبور از سیدناصر رقم هر چند بی رمق ولی زده است. عبوری که معلوم نیست خروجی آن چه باشد. سیدناصر اما با شکم سیری با این موضوع برخورد کرده و احتمالا با علم به اینکه نواصولگرایان راهی جز او ندارند به مطالبات بی توجهی می کند.

گرچه برخی او را بدون تاثیر می دانند ولی در یک هفته او موفق به حذف دو مدیر مزاحم خود در پتروشیمی و نفت شد.

او به رد نیروهای غیربومی بسنده نکرده و قبل از این نیز به حذف غلام نژاد و استعفای ذرگون رضایت داد تا نشان دهد به عکس سیدقدت که معامله گری چیره دست بود حتی به قیمت خلوت شدن پیرامونش بر روی اصول پافشاری می کند.

گرچه او در بین افکار عمومی و با بی تفاوتی رسانه های ناراضی اش، چهره ای بی عمل گرفته است ولی هرچه به اسفند نزدیکتر می شویم یارانش هرچند کند ولی به دور او می آیند.

معلوم نیست او زمان کافی برای نفوذ مطلوب در نفت و پتروشیمی و علوم پزشکی برای برآورده نمودن مطالبات اجتماعی داشته باشد ولی اگر بخواهم به میل او و هوادارانش بنویسم اوضاع آنچنان که گفته می شود “خیلی بد” هم نیست.

تاریخ نشان داده خانواده حسینی هر گاه با حاکم جنگیده اند بهتر عمل نموده اند و آنها هیچگاه نتوانسته اند از موضع حاکم مدافع عملکرد خود باشند. این دوره اما پوئن هائی دارند که وضعیت آنها را از قبل متمایز می کند.

اول اینکه کمی لغزش از سمت سیدناصر در صورتی که سیدقدرت هم امکان حضور نداشته باشد نواصولگرایان را ناگزیر به پشتیبانی از جعفری می کند و این به معنای حذف خانواده حسینی از صفحه سیاست باوی خواهد بود برای همین او باید زیرکانه به کنترل مناسبات خود با حلقه اول و سطوح میانی هوادارانش بپردازد.

آنها بر خلاف سال ۹۰ و عملکرد مایوس کننده سیداکبر در چینش هیئت اجرائی، حالا دیگر امکان تکرار آن تجربه را به صفر رسانده اند.

ترکیب دیگر نهادهای حاکمیتی نیز تغییرات معناداری نسبت به ۹۰ کرده است. آنها شهرداری و بخشداری را دست و پا شکسته در اختیار دارند. فرمانداری را اما تسخیر کرده و استانداری را در قبضه دارند. حضور یک دوست در وزارت کشور می تواند کار را برای آنها بسیار آسانتر نماید. پس به نظر راقم اگرچه برآورد اجتماعی با حضور تاجگردون مشخص است ولی ساختار قدرت فعلی امکان هر چیزی را برای سیدناصر فراهم می کند.

آنها این را هم می دانند که قرار نیست یک چهارقطبی(تاجگردون، حسینی، جعفری و فولادی) را تکرار نمایند.

امکان شکل گیری پکیج ۴ گانه سال ۹۰ و ۸۶ وجود ندارد چه اگر تاجگردون باشد که قرینه ای بر نبودش وجود ندارد امکان حضور کاندیدای قوی قشقائی مانند فولادی، خورشیدی یا باقری وجود ندارد و اصولا امکان اجماع بر روی گزینه واحد ترک نیست.

تحلیل حسینی ها می گوید در جبهه بویراحمد اوضاع مانند قشقائی، پیچیده ولی شفاف تر از آن است. آنها از جعفری به واسطه نفوذش واهمه دارند و تیرشان برای امتیازدهی به زینل زاده به هر دلیلی به سنگ خورده است.

حسینی ها که به رای آوری در حوزه بویراحمد و قشقائی اطمینان ندارند از ورود کاندیداهای بیشتری از این دو حوزه استقبال، تا کار را در باشت و باوی حتی با حضور تاجگردون تمام کنند.

حسینی ها حالا هر کدام به صحنه بیایند کار سختی پیش رو خواهند داشت.

عملکرد سیدناصر حتی در صورت قابل دفاع بودن برای خود و رسانه هایش، به دلیل ضعف در ارتباط با افکار عمومی بسیار سخت و حتی ناشدنی به نظر می رسد.

بهترین راه سیدناصر، استفاده از موقعیت شخصی در مرکز کشور برای ورود بودجه و امکانات و پیگیری مطالبات لیدرها می باشد و علاو ه بر آن تفویض قدرت موقت و کنترل شده به سیدقدرت در آستانه انتخابات است.

اما همین ها هم کمی دور به نظر می رسد. تاجگردون تشنه انتقام و جعفری تشنه بازگشت یقه او را رها نکرده و راه خودشان را خواهند رفت.

رقابت های انتخاباتی در گچساران بدون حضور  حسینی ها زشت و بی روح خواهد بود. حتی اگر در آن شکست خورده باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.