بهنام عکاشه/سیدبندی انتخابات گچساران؛ اصلاح طلبان منتظر تاجگردون(۲)

بهنام عکاشه؛
نقش اصلاح طلبان در انتخابات گچساران را نه می توان نادیده گرفت و نه می توان آن را یک نقش مستقل و صددرصدی عنوان کرد.
در واقع اصلاح طلبان گچساران متکی به نوعی مکمل خانواده تاجگردون بوده اند و تمایز این دو امری ناشدنی می نماید.
حمایت همیشگی چپ قدیم از حاج بهرام اگرچه برای حاج غلام ادامه نداشت ولی بدنه اصلی ستاد و کمیته های حامی تاجگردون در دو دهه گذشته را اصلاح طلبان جدید تشکیل می دادند.
اصلاح طلبان در دهه های ۶۰، ۷۰ و ۸۰ وابستگی عاطفی و حتی غیرطبیعی به حاج بهرام داشتند. همین بود که آنها در کادرسازی و جوان نمودن بدنه سیاسی خود، ناموفق بودند و درگذشت علی خواجوی تئوریسن کاریزماتیک آنها این شکاف بین نسلی را در میان رهبری و بدنه اصلاحات عمیق تر کرد.
چپ سنتی به راهبری خواجوی دبیر انجمن اسلامی معلمان، سه دوره اول، سوم و ششم با حاج بهرام فاتح انتخابات شده و در دوره دوم و چهارم توسط نجفی رهنانی و موحد شکست خورند.
اصلاح طلبان نوین گچساران اما خود را از انجمن اسلامی جدا کرده و هسته اصلی ستاد حاج غلام را در ابتدای دهه ۹۰ تشکیل دادند.
آنها هم مانند اسلاف شان سه انتخابات دوره های نهم، دهم و یازدهم را پیروز شده و تنها یک دوره آن هم توسط سیدقدرت حسینی شکست خوردند.
با لحاظ اتفاقات دو دوره ششم و یازدهم می شود گفت اصلاح طلبان گچساران تنها در ۴ دوره بر صحنه سیاسی سیطره داشته و در هر چهار دوره این تاجگردون ها بوده اند که علمدار این جریان شده اند.
اما عملکرد تاجگردون ها در دوره هائی که اسیر ردصلاحیت و رد اعتبار می شدند چه بود؟
چندان نمی شود خرافاتی بود اما کمی عجیب است که اصلاحات هیچگاه در غیاب تاجگردون ها پیروز نشده است.
مجیدی در مقابل مرحوم ملک حسینی پدر شکست خورد و محقق با سیب سهیل آمد و تسلیم قفس افسانه ای موحد شد.
بعد از جدائی کهگیلویه از گچساران، آنها چند بار دیگر عرصه بدون تاجگردون ها را تجربه کردند.
شهرام شریفی، حاج رحیمی و حتی سیدقدرت در دوره هفتم که روبروی جعفری ایستاده بود و حمایت نسبی خانواده تاجگردون را به همراه داشت از تجربه های تلخ تاجگردون ها در انتخابات بودند.
عملکرد نومیدکننده حاج بهرام تاجگردون در انتخابات هائی که خود نامزد نبود تنها به خبرگان و مجلس خلاصه نمی شد.
او در انتخابات های دو دوره شورای شهر اول و دوم نیز یک تنه به معرفی لیست پرداخت که اصلاحات شکست های مفتضحانه ای را تجربه کرد.

عملکرد نامشخص حاج غلام در دوره قبلی که منتج به پیروزی سیدناصر حسینی شد نشان داد آنها حداقل تا کنون در بالابردن دست دیگری موفق نبوده اند.
اما امسال سال خاصی است و تاجگردون پیش از دیگران نامزد انتخابات شده و می خواهد ملقب به “سناتور” هر چند ناپیوسته شود.
گرچه هیچ قرینه ای مبنی بر رد غلامرضا تاجگردون وجود ندارد و او در سخت ترین موقعیت سیاسی اش در ۱۳۹۸ موفق به عبور از فیلتر تنگ شورای نگهبان شد ولی مخالفینش بویژه در جریان حاکم این حربه را برای حفظ روحیه هوادرانشان حفظ کره اند.
او که توانسته در سه سال اخیر مانند تمام یک دهه گذشته هژمونی سیاسی، اجتماعی و رسانه ای خود را حفظ و حتی توسعه دهد این بار با امواج سنگین تری کار را شروع کرده است.
تاجگردون گزینه های مختلف را برای معرفی احتمالی خود تست کرد ولی خروجی تا کنون از دیدگاه او منتیجه مشخصی نداشته است.
گرچه او هیچ گاه از زینل زاده برای انتخابات رسما دعوت نکرد اما رفتارهای سیاسی و همراهی های این دو و سکوت او در برابر شایعات این تمایل را تقویت نمود که او مورد حمایت تاجگردون خواهد بود.

تاجگردون اما در شب مراسم زینل زاده، میز افطاری او را به هم ریخت و سفره را برکشید.
او در تمام این مدت یاران قدیمی اش را در کوه و دشت و صحرا همراه خود دارد.
ساسان تاجگردون، حاج رحیمی، هادی زارع پور، حسن نوروزی، اردشیر یاری و ایوب مقیمی چند گزینه مطرح برای جانشینی اش هستند اما بعید است مطابق عرف معمول، در صورت حضور تاجگردون در انتخابات، پوشه ثبت نام خود را به فرمانداری ببرند.
حالا این طور به نظر می آید که تاجگردون پالس های مطمئنی را دریافت کرده که اینچنین در کوه و دشت های منطقه تاخت و تاز می کند.

باید دید این تاخت و تاز می تواند تا انتخابات ادامه داشته باشد یا در صورت نبود حاج غلام، او و خانواده اش خود را هزینه کس دیگری می کنند و او می تواند طلسم شکنی کرده و برای اولین بار روی اسب برنده ای جز خود شرط بندی کند؟

  • اگر تاجگرد.ن خدای ناکرده رد صلاحیت بشه باید ملاحظات را کنار بذاره وبه طور مشخص از یک فرد حمایت کنه تا همگی رای بدن هدف پیشرفت شهرستان هست باید از الان افراد متخصص وجسور که مناسب حضور در مجلس هستن شناسایی بشن برای حضور در انتخابات کاندید بشن ودرصورت رد صلاحیت تاجگردون توسط ایشان به طرفداران معرفی بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.