دلایل ناکامی تیم ملی والیبال در هفته نخست/ می‌توانیم مدعی باشیم

دلایل ناکامی تیم ملی والیبال در هفته نخست/ می‌توانیم مدعی باشیم

به گزارش خبرنگار مهر، تیم ملی والیبال ایران در هفته نخست لیگ ملت‌های والیبال در شهر ناگویا ژاپن عملکرد مطلوبی نداشت و با قبول سه باخت برابر ژاپن، لهستان و اسلوونی و کسب تنها یک برد برابر چین به کارش پایان داد.
ایتالیا هم جوانگرایی کرده است
پیمان اکبری مربی پیشین تیم ملی و کارشناس والیبال در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، درباره عملکرد تیم ملی گفت: در این دوره از مسابقات همه تیم‌ها دست به جوانگرایی زده‌اند. تیمی مثل ایتالیا که قهرمان جهان شد با یک تیم جوان به این مسابقات آمده است، اکثر تیم‌ها تغییر و تحولات زیادی در ترکیب تیم‌هایشان داشتند. تیم ما هم با ترکیبی از بازیکنان جوان وباتجربه در این رقابت‌ها شرکت کرده است. بازیکنانی مثل موسوی، وادی، مرتضی شریفی، حضرت پور و … در این چند سال اخیر در لیگ ملت‌ها حضور داشتند، در کنار آن‌ها، چند بازیکن جوان مثل خان‌زاده، حاجی پور و ولی زاده هم اضافه شدند که عملکرد خوبی داشتند و جزو بهترین‌ها هستند که به این جمع اضافه شدند.
بازیکنان باید هماهنگی و اعتماد به نفس داشته باشند
کارشناس والیبال کشورمان در مورد نقطه ضعف تیم ملی والیبال کشورمان عنوان کرد: ما تیم خوبی داریم؛ ترکیبی از بازیکنان باتجربه و جوان که به لحاظ فنی همه آن‌ها خوب هستند. به اعتقاد من مشکل اصلی تیم، عدم هماهنگی و نداشتن اعتماد به نفس بود. اگر بازیکنان هماهنگی و اعتماد به نفسشان را به دست بیاورند با توجه به شرایطی که تیم‌ها در هفته اول داشتند حتی تیم ما می‌تواند جز تیم‌های صعودکننده باشد. این توانایی در بازیکنان تیم دیده می‌شود ولی باید به هماهنگی لازم برسند.
اگر قرار باشد به نبود بازیکنان فکر کنیم نباید شرکت می‌کردیم
اکبری در پاسخ به این سوال که «نبود بازیکنانی مثل عبادی‌پور، میثم صالحی و مجرد چقدر در عملکرد تیم تأثیرگذرا بوده است؟» گفت: این سوال را باید سرمربی تیم پاسخ بدهد، مربیان وقتی با گروهی از بازیکنان وارد مسابقات می‌شوند تنها روی آن‌ها حساب می‌کنند، ضمن اینکه بازیکنان جوان تیم هم خوب کار کردند. سال گذشته هم این مشکل وجود داشت، برخی بازیکنان به دلیل آسیب‌دیدگی یا هر موضوع دیگری در ترکیب تیم حضور نداشتند، صحبت کردن در مورد آن‌ها تأثیری ندارد. اگر قرار باشد تنها به نبود بازیکنان فکر کنیم اصلاً نباید در مسابقات شرکت می‌کردیم.

عملکرد ایران رضایت بخش نبود
وی در مورد عملکرد تیم ملی والیبال مقابل اسلوونی خاطرنشان کرد: اسلوونی خیلی بهتر بازی کرد. تیم ما هم در برخی مواقع نتوانست از فرصت‌ها استفاده کند، اما اسلوونی از موقعیت‌هایش بهترین استفاده را کرد و توانست تیم برنده میدان باشد. ایران در بازی‌های قبلی برابر ژاپن، لهستان و اسلوونی عملکرد خوبی نداشت، برابر چین هم پیروز میدان شد چون اصلاً تیم چین در حد و اندازه والیبال ایران نیست. برابر ژاپن و اسلوونی اصلاً خوب نبودیم، اما مقابل لهستان در ست اول و دوم نمایش خوبی داشتیم که در نهایت نتوانستیم برنده این دیدار باشیم. فکر می‌کنم این نتیجه به خاطر عدم هماهنگی و پایین بودن اعتماد به نفس بازیکنان به دست آمد. تا شروع هفته دوم تیم کمی زمان دارد و می‌توانند نقاط قوت و ضعف را برطرف کند و با روحیه بهتر در هفته دوم ظاهر شود. تیم برابر اسلوونی در دریافت و سرویس دچار مشکل بود و باید تمرکز بیشتری روی این موضوع داشته باشند.
سرویس با سرعت ۱۲۰ کیلومتر لیبروها را دچار مشکل می‌کند
وی همچنین در مورد عملکرد لیبروها گفت: حضرت‌پور بازیکن من بوده و از توانایی او مطلع هستم. ولی وقتی سرعت سرویس یک توپ ۱۲۰ کیلومتر در ساعت است و تحت چنین شرایطی اگر حضرت‌پور برای مهار توپ به بغل دستی‌اش کمک کند ممکن خودش هم دچار مشکل شود. بنابراین مقابل تیم‌هایی که سرویس با سرعت بالا ارسال می‌کنند حتماً باید سه نفر هر کدام در منطقه خودشان ساعد بزنند چون سرعت سرویس بالاست و سخت است لیبروها بتوانند به بازیکن دیگری کمک کند. یکی از دلایلی که این اتفاق برای لیبروها رخ داد همین موضوع بود، وگرنه ما لیبروهای خیلی خوبی در ترکیب داریم که واقعاً کمک حال تیم هستند.
برای اولین بار لیگ را ۱۶ اسفند به پایان رساندند
اکبری در مورد اتمام زودهنگام مسابقات لیگ برتر و تأثیر آن بر روی رقابت‌های لیگ ملت‌ها تصریح کرد: سال گذشته مسئولان خیلی عجله داشتند که مسابقات لیگ زودتر به پایان برسد و برای اولین بار در ۱۰ سال گذشته مسابقات لیگ برتر ۱۶ اسفند به پایان رسید در حالی که سال‌های قبل حداقل تا اواخر اسفندماه مسابقات طول می‌کشید. این موضوع می‌تواند یکی از دلایل باشد که بازیکنان از شرایط مسابقه به دور بودند. اگر تقویم ورزشی ما مانند کشورهای دیگر مسابقات تا اردیبهشت‌ماه طول می‌کشید، بازیکنان هم در شرایط مسابقه بودند و برای حضور در اردوها شرایط بهتری داشتند، اما نمی‌دانم سال گذشته چه اتفاقی افتاد و شاید هم هدف حضور بازیکنان در جام رمضان دوبی بود که به این سرعت لیگ را به پایان رساندند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.