به گزارش خبرنگار مهر، فهرست نهایی بازیکنان تیم ملی ایران برای حضور در جام ملت‌های ۲۰۲۳ آسیا در حالی منتشر شد که امیر قلعه نویی بر خلاف وعده روزهای ابتدایی بازگشت خود به جایگاه سرمربیگری این تیم ترجیح داد بازیکنان باتجربه را برای تحقق رؤیای خود به مهم‌ترین تورنمنت قاره کهن ببرد و روی جوان گرایی خط قرمز بکشد.
او بر خلاف شعار خود مبنی بر حفظ نظم و یکپارچگی در تیم نیز حاضر شد تأخیر سردار آزمون در ورود به اردو را بپذیرد تا مهاجم رم ایتالیا بیستم دی ماه وارد محل اقامت این تیم در دوحه قطر شود.
اسامی نهایی و ۲۶ نفره تیم ملی ایران به شرح زیر است:
دروازه‌بان‌هاعلیرضا بیرانوند (پرسپولیس)، سید پیام نیازمند (سپاهان) و سید حسین حسینی (استقلال).
مدافعانسید مجید حسینی (کایسری اسپور)، شجاع خلیل‌زاده (تراکتور)، سامان فلاح (گل‌گهر سیرجان) و محمدحسین کنعانی‌زادگان (پرسپولیس)، صادق محرمی (دینامو زاگرب)، رامین رضائیان و آریا یوسفی (سپاهان)، احسان حاج‌صفی و میلاد محمدی (آ ا ک آتن).
هافبک‌هاسعید عزت‌اللهی (وایله)، روزبه چشمی (استقلال)، امید ابراهیمی (الشمال قطر) و سامان قدوس (برنتفورد)،علیرضا جهانبخش (فاینورد)، علی قلی‌زاده (لخ پوزنان)، محمد محبی (روستوف)، مهدی قایدی (اتحاد کلباء) و مهدی ترابی (پرسپولیس).
مهاجمانمهدی طارمی (پورتو)، سردار آزمون (رم)، رضا اسدی (سپاهان)، کریم انصاری‌فرد (اومانیا) و شهریار مغانلو (سپاهان).

کریم انصاریفرد یکی از مهاجمان پا به سن گذاشته تیم ملی

دروازه بان هایی که سرجایشان هستند
بررسی هر یک از پست‌های تیم ملی ایران جای خالی چند پدیده لیگ برتر را نشان می دهد. گلرهای تیم ملی ایران با توجه به سابقه خود با پیراهن این تیم و همچنین عملکرد کم نوسان خود با کمترین نقد نسبت به خط خورده‌هایی نظیر پورحمیدی دروازه‌بان تراکتور تبریز مسافر دوحه هستند.
ناامیدی در مورد حضور مدافع جوان
نقدهایی که با صحبت درباره مدافعان و هافبک‌ها شیب تندی به خود می‌گیرد تا خط خوردن ناگهانی امین حزباوی پس از حدود ۱۰ ماه حضور مستمر در اردوهای این تیم تبدیل به یکی از انتقادات شود. مصدومیت مرتضی پورعلی گنجی مدافع تیم ملی ایران در دیدار با قطر این امیدواری را به وجود آورد که حزباوی می‌تواند تبدیل به مدافع جوان مطمئن در خط دفاعی تبدیل شود اما کادر فنی تیم ملی ایران تصمیم گرفت مجید حسینی را با سابقه حضور در جام‌های جهانی ۲۰۱۸ و ۲۰۲۲ بار دیگر دعوت کند و به جای حزباوی نیز سراغ سامان فلاح برود.

محمدجواد حسین نژاد یکی از جوانان خط خورده تیم ملی

تصمیم عجیب در مورد پدیده سپاهان
محمدجواد حسین نژاد پدیده بی چون و چرای نیم فصل اول فوتبال باشگاهی کشور یکی دیگر از خط خورده‌های تیم ملی ایران در آستانه سفر به قطر بود. هافبک جوان سپاهان که آمار مطلوبی از خود به جا گذاشته است در دو بازی اخیر تیم ملی ایران نیز فرصت خودنمایی چند دقیقه‌ای پیدا کرد تا تصمیم سرمربی تیم ملی در جوان‌گرایی مورد تحسین قرار بگیرد اما حذف اسم او بار دیگر نقدهایی را نسبت به فراموشی قلعه نویی در شعار جوان‌گرایی به راه انداخته است.
البته قلعه نویی با وجود خط زدن حسین نژاد سراغ آریا یوسفی رفت. مصدومیت ناگهانی رامین رضاییان در سپاهان باعث شد تا قلعه نویی با چاشنی ترس سراغ هم تیمی او رفته و یوسفی را مسافر جام ملت‌های ۲۰۲۳ کند.
پیرترین بازیکن تیم ملی در فهرست نهایی
بازگشت امید ابراهیمی پیرترین بازیکن فعلی تیم ملی ایران یکی از نکات مبهم لیست است. او بدون شک یکی از تأثیرگذارترین بازیکنان در سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۸ برای تیم ملی ایران و باشگاه‌هایی که پیراهن آنها را در ایران و قطر به تن کرد، بوده است اما بدون شک بازگشت ابراهیمی و حضور کریم انصاریفرد چیزی جز تبیین استراتژی «تحقق رؤیای قهرمانی با باتجربه ها» ایجاد نکرده است. قلعه نویی نه تنها در این مورد جوان گرایی نکرد بلکه قید علی کریمی را زد تا ابراهیمی بار دیگر تجربه حضور در این تورنمنت را به دست آورد.

سردار مهم‌تر از تیم ملی نظم دار!
سردار آزمون نکته قابل بحث دیگری در لیست تیم ملی ایران است. قلعه نویی همیشه به حفظ انسجام و پرهیز از بازیکن محوری تاکید داشته است اما حالا تصمیم گرفت تدبیری را برای تأخیر در ورود مهاجم رم ایتالیا برای حضور در جام ملت‌های آسیا منظور کند. او که احمد نورالهی یکی از کم حاشیه ترین بازیکنان فوتبال کشور را صرفا به دلیل تخلف از دستور کادر فنی مبنی بر حضور در استادیوم آزادی برای تماشای بازی تیم ملی ایران و هنگ کنگ خط زد حالا حاضر شد آزمون را با تأخیری ۸ روزه برای حضور در اردوی تیم ملی ایران پذیرا باشد تا نشان دهد پارامترهای حفظ نظم تیمی می‌تواند برای کادر فنی فعلی تغییر کند.

مسافران تیم ملی ایران برای جام ملت‌های ۲۰۲۳ آسیا در حالی انتخاب شدند که ۱۴ لژیونر به همراه ۱۲ بازیکن شاغل در لیگ برتر ایران حضور دارند تا همچنان کفه ترازو برای فرنگ رفته‌ها سنگینی کند. تیم ملی فوتبال ایران در شرایطی در این مسابقات حضور خواهد داشت که سالهاست در حسرت قهرمانی آسیاست.
* گروه‌بندی جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ قطر به شرح زیر است:
گروه A: قطر، چین، تاجیکستان، لبنان
گروه B: استرالیا، ازبکستان، سوریه، هند
گروه C: ایران، امارات، هنگ‌کنگ، فلسطین
گروه D: ژاپن، اندونزی، عراق، ویتنام
گروه E: کره‌جنوبی، مالزی‌، اردن‌، بحرین
گروه F: عربستان‌، تایلند، عمان، قرقیزستان
برنامه دیدارهای تیم ملی به شرح زیر است:
* ایران – فلسطین (۲۴ دی – ساعت ۲۱ – ورزشگاه اجوکیشن سیتی)
* ایران – هنگ کنگ (۲۹ دی – ساعت ۲۱ – ورزشگاه خلیفه)
* ایران – امارات (۳ بهمن – ساعت ۱۸:۳۰ – ورزشگاه اجوکیشن سیتی)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.