تاجگردون تاج را بر سر گذاشت/ تا تصاحب تخت ۵۳ روز مانده

بهنام عکاشه؛

مجلس و شورای نگهبان با هم درگیری های اداری فراوانی داشته اند ولی کمتر پیش آمده روی رد صلاحیت یا رد اعتبار یک فرد چنین کرده و متحمل هزینه های سنگین شوند.

در سال ۱۳۹۸ بیشترین هجمه از سوی رسانه های ملی و محلی برای رد صلاحیت تاجگردن آغاز شد ولی او موفق به شکستن این سد شد و به مجلس رفت.

در مجلس اما اوضاع کمی فرق داشت. ابتدا نجابت نماینده شیراز به اعتبار نمایندگی تاجگردون اعتراض کرد و در ادامه مجتبی رضاخواه، مالک شریعتی، علیرضا زاکانی، احمد نادری، اقبال شکری و علی اکبر کریمی و… به جمع معترضین پیوستند.

اعتراضات تدریجا وارد فضائی دلهره آمیز شد. التهابات در گچساران موجب از دست رفتن کنترل تاجگردون بر فضا شد. رسانه های گچسارانی به قلمرو پرونده فساد مخالفین تاجگردون وارد شدند و تهدیداتی مطرح شد و از همه بدتر شایعه اعتراض تاجگردون به اعتبارنامه زاکانی و قالیباف بود که البته این در حد همان شایعه ماند.

شورای نگهبان مقابل مجلس ایستاد و در پاسخ به استعلام مجلسیلان بر نظرات خود پافشاری نمود.

شاید محاسبه غلط تاجگردون موجب شکل گیری این فضا شد و او به جز هفته آخر منتهی به رد اعتبارنامه، به اوج فاجعه فکر نکرده بود و احتمالا آن را یک کل کل خانوادگی در شیراز یا حسادت های برجامی می انگاشت.

اما قضیه فراتر از اینها بود. پای استیضاح وزرای دولت روحانی در میان بود و احتمالا جریانی قدرتمند در دولت روحانی(حدقل سه وزیر و سخنگو) و اصلاح طلبان(دبیرکل قدرتمندترین حزب معتدل ایران) نیز به این جریان پیوسته و فاز مستندسازی و رسانه ای آن را به دست گرفتند.

تاجگردون بازی را واگذار کرد و فضای سردی بر گچساران مستولی گشت.

اما تاجگردون ها با این اخراج ها آشنا بودند. در دوره کل ظفر و حاج بهرام، تاجگردون ها بیست سال دوری از قدرت را چشیده بودند و خود حاج غلام نیز در دوره دوم انزوای بیست ساله تاجگردون ها(از ۱۳۷۰ تا ۱۳۹۰) به تحصیل و تقویت سیاسی اداری خود پرداخت.

در ۷۸ حاج بهرام بار دیگر نماینده شد ولی شورای نهبان انتخابات را ابطال نمود و غائله ۳ روزه در گچساران بوجود آمد ولی حاج بهرام هم سکوت کرد و برخی این را حتی به منزله خالی کردن پشت هوادارانش تلقی کردند.

تاجگردون در سال ۸۶ شب انتخابات در مجلس می دید ولی مانند خواب کروبی، صبح شنبه این هواداران سیدقدرت بودند که خشاب تفنگ هایشان را در خیابان آرایشگرها خالی کردند.

او نیز مانند پدر و پسر عمویش به سکوتی چندساله روی آورد و همین کار را هم در سال ۱۳۹۹ کرد.

شاید پیروزی های بعدی و حسن نظر شورای نگهبان در ادوار مختلف همین تمکین تاجگردون ها به احکام حکومتی باشد.

و این بار نیز شورای نگهبان بی توجه به لابی ها و فشارها بر رای سیزده سال گذشته اش اصرار کرد.

حالا تاجگردون به گچساران بازگشته و فضای گچساران و حتی استان فضای اوست. رقبایش یا تایید صلاحیت نشده اند یا در فکر انتقال حوزه هستند و در یک کلام حال و روز خوشی ندارند.

جریان اصولگرائی هنوز از شوک تائید صلاحیت تاجگردون در نیامده و احتمالا تا هفته های آینده نتواند به بازسازی خود اقدام کند. اجماع آنها می تواند برایشان راهگشا باشد چه هنوز آنها امیدوار به داشتن ابزار سیاسی اداری شهر هستند.

آنها ولی تمام ابزار رسانه ای خود را از دست داده اند و این همان چیزی است که تاجگردون(رسانه های قدرتمندش که ۳ سال تمام نماینده حاکم را به ستوه آوردند) از آن بهره می برد.

زمزمه هائی نه چندان جدی از مخالفت ها در فضای مجازی بلند شده که احتمالا با واکنش منفی شورای نگهبان مواجه خواهد شد ولی تاجگردون باید این بار هشیارانه عمل نماید.

دوماه دیگر دوماه سخت است و شهر می تواند آبستن هر گزینه ای باشد. تاجگردون حالا در بازی تاج و تخت در واقع گام اصلی را برداشته است اما او فعلا فقط تاج را تصاحب کرده و گرچه با تخت فاصله چندانی ندارد ولی هرگونه ساده انگاری از سوی خودش یا بی مبالاتی از جریان حامی اش می تواند تمام داشته هایش را به باد دهد.

داشته هائی که با هزینه فراوان و صبر عجیب خود و هواداران وفادارش به دست آورده و نمی تواند آن را در قمار ناشیگری تاخت بزند. مادرم مانند لرها همیشه می گفت: آدم وه دار(دیوار) کوتاه ایفته.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.