دو مسیر پیشِ‌روی حسن روحانی بعد از ردصلاحیت در انتخابات خبرگان / فشار تندروها جواب داد

دو مسیر پیشِ‌روی حسن روحانی بعد از ردصلاحیت در انتخابات خبرگان / فشار تندروها جواب داد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، تندروها به خواسته خود رسیدند و تعیین تکلیف های چندماه اخیر برای شورای نگهبان جواب داد و خواسته آنها عملی شد؛ «رد صلاحیت حسن روحانی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری.»
عملیات رسانه ای تکراری؛ از هاشمی تا روحانی
ابتدا رسانه‌های تندرو و دولتی از رد صلاحیت رئیس‌جمهوری پیشین خبر دادند، خبرگزاری برنا، متعلق به وزارت ورزش و جوانان این خبر را منتشر کرد، وزارت ورزش پایگاه تندروهایی چون وحید یامین‌پوراست.
بعد از برنا، خبرگزاری مهر متعلق به سازمان تبلیغات اسلامی هم این خبر را تکرار کرد. هرچند سخنگوی شورای نگهبان در همان دقایق گفت که هنوز اسامی به وزارت کشور ارسال نشده، اما این بازی رسانه‌ای شبیه به همان عملیات رسانه‌ای است که زمان ردصلاحیت اکبر هاشمی رفسنجانی برای ریاست‌جمهوری سال ۹۲ انجام شد. البته در همان دقایق، اکانت توییتری حسن روحانی خبر رد صلاحیت او را تایید کرد و گفت که از منابعی در شورای نگهبان رد صلاحیت رئیس‌جمهوری سابق، تایید شده است.

هرچند این خبر برای بسیاری شاید شوکه‌کننده باشد و یک زلزله سیاسی دیگر در ایران محسوب شود، اما تصمیم‌گیران نشان داده‌اند که وقتی تصمیم به «رد صلاحیت» یک شخص باشد، هر کسی که باشد این اقدام انجام می‌شود.بزرگترین رد صلاحیت تاریخ سیاسی ایران، اکبر هاشمی رفسنجانی بود که برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ اتفاق افتاد. به عبارت دیگر وقتی هاشمی رفسنجانی با آن سابقه در پیروزی انقلاب و اداره کشور در دوران جنگ و بعد از جنگ داشت، ردصلاحیت شده، اقدام مشابه درباره رئیس‌جمهوری سابق که ۳۲ سال عضو شورایعالی امنیت ملی(۱۶سال دبیر، ۸ سال نماینده رهبری و ۸ سال رئیس شورا) بوده، چندان تعجب برانگیز نیست؛ کما اینکه سخنان اخیر روحانی، باعث واکنش‌های عصبی تندروها و مخالفان او شده بود.
روحانی در مسیر هاشمی
بنظر می‌رسد روحانی هم رفتاری مانند هاشمی رفسنجانی پس از رد صلاحیت در پیش بگیرد؛ هاشمی نیز پس از رد صلاحیت از سوی شورای نگهبان همچنان خواستار «افزایش مشارکت» مردم پای صندوق‌های رای بود. هرچند رد صلاحیت برای شخصیت‌هایی در حد و اندازه‌های هاشمی رفسنجانی و روحانی بیشتر شبیه به طنز سیاسی است، اما آنها نخواستند و نمی‌خواهند مانند محمود احمدی‌نژاد، محبوب دیروز و مغضوب امروز برخی، در جهت تحریم انتخابات گام برداشت، قدم بردارند.
شورای نگهبان تن به فشار تندروها داد؟
اما با نگاهی به تحرکات تندروها و فضاسازی آنها بخصوص در روزهای اخیر، قابل پیش‌بینی بود که شورای نگهبان در نهایت به خواسته آنها تن دهد. روزنامه تندروی کیهان دو روز پیش بود که شمشیرش آخته کرد و نه تنها خواستار رد صلاحیت روحانی شده بود، بلکه دادگاهی شدن او را هم طلب کرده بود.
کیهان نوشته «حسن روحانی با مشی لیبرالی و غربگرایانه، نزد افکار عمومی دارای محبوبیت سقوط کرده و کارنامه‌ای منفی است. این وضع طبعا می‌بایست اسباب شرمندگی و عذرخواهی از مردم و پاسخگویی در پیشگاه عدالت باشد اما متأسفانه این‌طور نیست! وی در انتخابات خبرگان هم داوطلب شده است.» در ادامه این مطلب، نوشته شده که «امروز مدعیان اصلاحات که رسوایی‌شان آشکار است، در جایگاه مدعی می‌نشینند و چنان طلبکارانه حرف می‌زنند که گویا کسی متوجه خیانت آنها به منافع ملی و مصالح کشور نشده است!»
همزمان روزنامه کیهان در ستون مخاطبان خود، به نقل از یکی از خوانندگان نوشته «این فرد(روحانی) اگر به سبب بی‌لیاقتی، اجحاف در حقوق اساسی ملت استیضاح و محاکمه می‌شد حالا بعد از دو سال و در سایه فراموشی ما ملت فراموشکار، زبانش این طور دراز نشده بود.»

به غیر از کیهان، «صبح‌صادق» هفته‌نامه معاونت سیاسی سپاه پاسداران نیز در شماره هفته گذشته خود، به بهانه سخنان روحانی در مراسم سالگرد هاشمی رفسنجانی، به شدت به او حمله کرد و او را «بی‌اخلاق سیاسی» و «پرخاشگر» خواند، این هفته نامه نوشته «اظهاراتی که برای خوشایند محفل رادیکال‌ها هرچند می‌تواند خوب باشد و جمعی از جوانان هوادار را به وجد آورد و خوراک رسانه‌ای ضدانقلاب را فراهم آورد، اما اتهامات بی‌دلیلی است که از بداخلاقی سیاسی و روحیه پرخاشگری ایشان حکایت دارد که در طول هشت سال ریاست جمهوری نیز منتقدان و مخالفان را با بدترین تعابیر مورد حمله قرار می‌داد!»
البته حملات به روحانی محدود به این روزهای اخیر نمی‌شود؛ در هفته‌های گذشته توپخانه اصولگرایان اعم از معتدل و تندرو، حسن روحانی را نشانه رفته بود. روزنامه جوان نزدیک به برخی نهادها، به سخنان روحانی درباره کارویژه مجلس خبرگان رهبری حمله کرده بود و حتی پا را فراتر نهاده و گفته بود که شاید در هنگامه‌ای که باید خبرگان برای تعیین رهبری تصمیم بگیرد، خود روحانی هم نباشد! این روزنامه تندرو نوشته بود «روحانی کاندیدای انتخابات خبرگان رهبری است و این ذهنیت را دارد که در مجلس آتی بسیار محتمل است خبرگان مجبور به گرفتن آن تصمیم سخت و مهم شود. این ذهنیت را پنهان هم نکرده و بیان نمود. البته نگفت چطور چنین چیزی را پیش‌بینی کرده، اما پیش بینی نکرده که شاید خودش هم در آن هنگامه تصمیم سخت و مهم نباشد!»
پس از آنکه این پیش‌بینی عجیب واکنش‌های زیادی برانگیخت، روزنامه جوان در توجیه پیش‌بینی نبودن روحانی در زمان «تصمیم سخت» خبرگان رهبری، نوشت «روزنامه جوان فقط به یک مسئله اخلاقی و عرفی اشاره کرده و نوشته بود روحانی که ورود مجلس آتی خبرگان را به انتخاب جانشین رهبری بسیار محتمل می‌داند، چگونه از مشیت‌های الهی باخبر است و درباره حیات خود آن‌قدر مطمئن است که با اطمینان و تضمین برای عضویت این مجلس نامزد می‌شود؟!»
۲ احتمال پیش روی روحانی
با این وجود پس از رد صلاحیت روحانی دو احتمال وجود دارد؛ اول این که اتفاقاتی مانند تجدید نظر شورای نگهبان یا حکم حکومتی برای تایید صلاحیت روحانی صورت پذیرد.
احتمال دوم هم، ادامه همین وضعیت است؛ یعنی که هیچ اتفاق تازه‌ای رخ ندهد و رد صلاحیت روحانی پابرجا بماند.
تلاش ادامه دار برای افزایش مشارکت
اما آنچه مسلم است، با توجه به خط حرکتی روحانی در مدت پس از ثبت‌نام برای خبرگان که تلاش و ترغیب برای بالا بردن مشارکت است، بنظر نمی‌رسد بخواهد واکنشی تند، مطابق میل تندروها داشته باشد. روحانی خود یکی از افراد شاخص و تاثیرگذار در نظام است و قاعدتا نمی‌توان او را در جایگاه اپوزیسیون قرار داد.
حسن روحانی بدون شک این روزها را پیش بینی می کرد که در اولین بیانیه بعد از کاندیداتوری در انتخابات مجلس خبرگان گفت؛ «حرکت در مسیری سخت و ناهموار را آغاز کردم و نمی‌توان کنج عافیت و عزلت ترجیح دهم»
بخش زیادی تلاش های انتخاباتی روحانی نیز در چارچوب دعوت او از مردم برای مشارکت و نقش آفرینی در انتخابات بود. او تاکید جدی براین نکته داشت که تنها با حضور اکثریت در پای صندوق های رأی جایگاه فعلی اقلیت حاکم متزلزل خواهد شد.
روحانی طی هفته های اخیر نیز در دیدار با استانداران دولت‌های یازدهم و دوازدهم با اشاره به بیانات اخیر رهبر انقلاب درباره مشارکت در انتخابات گفته بود: «همگان مخاطب بیانات اخیر مقام معظم رهبری درباره انتخابات هستند، هیچ کس نمی‌تواند بگوید من مخ‍اطب فرمایش مقام معظم رهبری نیستم. رهبر انقلاب به همه خطاب کردند باید یک انتخابات پرشور و رقابتی برگزار شود.»
هرچند «اقلیت حاکم» و تندروها حملات تند و همه‌جانبه‌ای را علیه او ترتیب داده بودند و در این سه ماه اخیر شدیدترین کمپین‌ها علیه روحانی را ترتیب دادند، اما بر اساس موضع‌گیری‌هایی که داشته و دارد، روحانی می‌خواهد همچنان برای حضور مردم پای صندوق‌های رای تلاش کند، هرچند که تندروها علاقه‌ای ندارند تا روحانی در لحظه سرنوشت‌ساز که مهمترین وظیفه خبرگان رهبری هم هست، در آن مجلس حاضر باشد.
با این وجود، آنچه از سخنان روحانی در این مدت می‌توان برمی‌آید، تلاش او برای تقویت جمهوریت نظام است؛ جمهوریتی که بنا به گفته خودش از سوی تندروهایی که نظر مردم برایشان مهم نیست در خطر است؛ حالا چه خودش باشد و چه نباشد.
۲۷۲۷

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.