۵۵۰ کاندیدا؛ «شاه کلید» انتخابات اسفند ۱۴۰۲ می شوند؟ /«تصمیم آخر» شورای نگهبان

۵۵۰ کاندیدا؛ «شاه کلید» انتخابات اسفند ۱۴۰۲ می شوند؟ /«تصمیم آخر» شورای نگهبان

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، «شمارش معکوس» برای مشخص شدن کاندیداهای نهایی انتخابات مجلس دوازدهم آغاز شده و روز پنج شنبه تکلیف پرونده تایید صلاحیت شدگان این انتخابات بسته خواهد شد تا طیف های سیاسی با قطعیت بیشتری به سمت «لیست بندی» و «ترکیب بندی» کاندیداهایشان در انتخابات پیش رو و تبلیغات انتخاباتی بروند.
گمنام ها آمدند، شاخص ها پشت گیت ماندند
«۱۴۰۳۸» کاندیدا بنا به روایت سخنگوی ستاد انتخابات از سوی شورای نگهبان مجوز ورود به انتخابات را تا این لحظه دریافت کرده اند، در میان این حجم کاندیدای تایید صلاحیت شده اما اگر کاندیداهای اصولگرا و نزدیک به دولت را کنار بگذاریم، دست اصلاح طلبان، اعتدالیون و مستقلینی چون نمایندگان ادوار حتی برای بستن یک لیست کامل هم خالی است و تعداد تایید صلاحیت شدگان گمنام یا کمتر شناخته شده بالا و تایید صلاحیت چهره های شاخص حداقلی بوده است.

شورای نگهبان در فاز اول اعلام اسامی کاندیداهای تایید صلاحیت شده و در فاز رسیدگی به اعتراضات تاکنون، معدود چهره هایی چون علی مطهری، مسعود پزشکیان و محمدباقر نوبخت را تایید صلاحیت کرده و با اینکه تعداد کاندیداهای منسوب به این طیف ها اندک بود و چهره های اصلی وارد گود رقابت نشده بودند اما همان تعداد اندک هم مشمول نظارت استصوابی شده اند.
از تاکید چندباره رهبری تا انتظار عقلا از شورای نگهبان
این اتفاق درحالی رخ داده است که بعد از برخورد حذفی هیات های اجرایی دولت رئیسی با کاندیداهای اصلاح طلب، اعتدالی و منتقد دولت، این انتظار از شورای نگهبان شکل گرفت تا اشتباه و نگاه حذفی این هیات ها را جبران کرده و با سعه صدر بیشتری به بررسی صلاحیت ها ورود کند.
این خواسته نه فقط از سوی اصلاح طلبان و اعتدالیون که حتی از سوی عقلای اصولگرا نیز بارها و بارها مطرح شد و حتی این پیش بینی می شد که شورای نگهبان با رویکرد بازتری به امر بررسی صلاحیت ها ورود کند.
این انتظار آنجا جدی تر شکل گرفت که رهبری انقلاب در چندین نوبت طی ماه های اخیر بر ضرورت مشارکت حداکثری در انتخابات از یک سو و رقابتی شدن انتخابات تاکید کردند. دو نکته مهم که عملیاتی شدن آن مستلزم تنوع در ترکیب بندی سیاسی کاندیداهای حاضر در انتخابات است.
گرچه بعد از ورود شورای نگهبان به بررسی صلاحیت ها تعداد زیادی از معترضین به نحوه عملکرد هیات های اجرایی مجوز حضور درانتخابات را گرفته اند اما نکته آنجاست که در بین این تعداد زیاد تایید صلاحیت شدگان همچنان نام چهره های شاخص از طیف اصلاح طلب، اعتدالی و البته نمایندگان ادوار به چشم نمی خورد. حتی ۲۶ نماینده فعلی ردصلاحیت شده تا این لحظه مجوز شورای نگهبان را نگرفته اند.
در انتظار تایید صلاحیت ۵۵۰ نفر
خبرهای رسیده به خبرگزاری خبرآنلاین حکایت از آن دارد که شورای نگهبان در چند روز باقیمانده تا پایان زمان بررسی اعتراضات کاندیداها، بررسی پرونده هایی را در دستور کار دارد که ۵۵۰ پرونده می تواند فضایی متفاوت را در انتخابات پیش رو رقم بزند.
براین اساس پرونده چهره های شاخصی که در فاز اول ردصلاحیت شده اند و اعتراض کرده اند هنوز از سوی این شورا بررسی نشده و در این زمان اندک باقیمانده باید مورد بررسی فقها و حقوقدانان شورای نگهبان قرار بگیرد.
چنانچه مُهر قرمز ردصلاحیت بر این این پرونده ها زده نشود و این افراد مجوز ورود به انتخابات را دریافت کنند پیش بینی می شود دست این سه طیف برای معرفی کاندیدا تا حدودی باز شود.
در واقع «شاه کلید» مشارکتی و رقابتی شدن انتخابات در همین شرایط فعلی که بسیاری از چهره های شاخص وارد عرصه کاندیداتوری نشده اند، تزریق ۵۵۰ کاندیداست که تا این لحظه پشت گیت شورای نگهبان مانده اند.
باید چشم انتظار ۱۹ بهمن و اعلام اسامی نهایی کاندیداهای تایید صلاحیت شده از سوی شورای نگهبان بود تا مشخص شود آیا شورای نگهبان در مسیر مورد تاکید رهبری انقلاب و البته عقلا و دلسوزان نظام تن به تایید صلاحیت این تعداد افراد خواهد داد یا فشار تندروها برای حضور کم تعداد اصلاح طلبان، اعتدالیون و مستقلین کارگر خواهد افتاد و انتخاباتی حداقلی را شاهد خواهیم بود. انتخاباتی از جنس آنچه در ۱۴۰۰ شاهد بودیم و نتیجه آن چیزی جز رقابت فرد پیروز با آرای باطله نبود.
۲۷۲۷

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.