پیامدهایِ انتشار «نظرسنجی» وزارت کشور درباره مشارکت در انتخابات از نگاه ناظمی اردکانی /مجریان انتخابات جانبدارانه رفتار نکنند

پیامدهایِ انتشار «نظرسنجی» وزارت کشور درباره مشارکت در انتخابات از نگاه ناظمی اردکانی /مجریان انتخابات جانبدارانه رفتار نکنند

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، دو هفته تا دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی زمان باقی مانده و بحث «سلامت انتخابات» که رهبری نیز بر آن تاکید دارند، بار دیگر مورد توجه قرار گرفته است.
محمد ناظمی اردکانی، چهره سیاسی اصولگرا و وزیر دولت محمود احمدی‌نژاد (دولت نهم) که در این دور از انتخابات از اردکان کاندیدا شده؛ بر این باور است که بحث سلامت انتخابات با وزارت کشور به عنوان مجری و برگزارکننده انتخابات گره خورده است.
وی علاوه بر وزارت کشور، به وظیفه خطیر نهادهای نظارتی و بازرسی نسبت به تأمین و تضمین امانتداری در ارتباط با آراء مردمی تأکید و اظهار امیدواری می‌کند که در پایان انتخابات پیش رو، کمترین گزارش در مورد احتمال تقلب یا خریدوفروش رأی و سایر مسائل که گاهی در انتخابات گذشته نیز اتفاق افتاده، مطرح شود.
دبیرکل جامعه اسلامی مدیران در ادامه نسبت به تبعات منفیِ کاهش مشارکت مردمی برای نظام هشدار می‌دهد و می‌گوید: هر چه میزان مشارکت کاهش یابد دشمنان شاد می شوند چراکه بعد از انتخابات، این گونه تبلیغات و به نوعی القاء خواهند کرد که پشتوانه مردمیِ نظام دچار کاهش شده است.
وی در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین بر این نکته نیز تأکید دارد که اگر وزارت کشور بخواهد نتایج نظرسنجی‌اش را منتشر کند نوعی تلقی جانبدارانه است که تاثیرات منفی نیز بر اذهان بر جای خواهد گذاشت.
*******
*آقای ناظمی! رهبر انقلاب درابتدای سال جاری، بحث سلامت انتخابات را مطرح کردند، مولفه ها و شاخص‌های سالم برگزار شدن انتخابات از نگاه شما چیست؟
سلامت انتخابات در گرو برگزاری سالم انتخابات است که محور این برگزاریِ وزارت کشور است به بیان دیگر وزارت کشور در صورتی که با دقت کامل بر فرآیند اخذ رأی که در تمام شهرستان ها، استان ها و حتی دورترین مناطق کشور برگزار می شود نظارت کند و از آراء مردم به عنوان امانت به خوبی محافظت کند به نوعی اعتماد و اطمینان خاطر مردم را جلب کند و از طرفی نهادهای نظارتی و بازرسی که ایجاد شده اند به تأمین و تضمین این امانتداری کمک می کنند.
هیأت امنای انتخابات کشور در حین بی‌طرف بودن، امین مردم هستند
در واقع برای اینکه در رقابت های انتخاباتی از سوی مجریان انتخاباتی، جانبداری صورت نگیرد، هیأت امنای انتخابات کشور تشکیل شده که در این هیأت، افرادی حضور دارند که در حین بی طرف بودن، امین مردم هستند این افراد هم در صورتی که بتوانند نظارت نهادینه داشته باشند می‌توانند عملکرد موثری بر جای بگذارند حال هرچند ابزارهای لازم را در اختیار نداشته باشند اما با گزارشاتی که توسط ناظرین و بازرسان، دریافت یا شکایت هایی که ممکن است مورد رسیدگی قرار نگیرد اگر هیأت امنا ورود کند همه و همه موجب خواهد شد تا یک انتخابات سالم و باشکوه برگزار شود.
البته کاندیداها نیز می توانند سر هر صندوق رأی، نماینده‌ای داشته باشند بنابراین در اینجا نیز کاندیداها باید به نماینده منتخب خود، آموزش های لازم در زمینه صندوق های رأی به ویژه صندوق های سیار (که از اهمیت بسیاری برخوردار است)، بدهند .
تبلیغات دشمن در مسیر مأیوس کردن مردم از رأی دادن است
همه این مولفه ها به برگزاریِ سالم انتخابات کمک می کند در نتیجه امیدواریم در پایان انتخابات پیش رو، کمترین گزارش در مورد تبلیغات نادرست، احتمال تقلب یا خریدوفروش رأی و سایر مسائل که گاهی در انتخابات‌های گذشته اتفاق افتاده، مطرح شود.
* به بحث اعتماد و امانتداری اشاره کردید، به نظر می رسد احساس سلامت انتخابات در بین مردم کمرنگ شده است، برخی طنزها در فضای مجازی هم با محتواهایی مبنی بر کمرنگ شدن احساس سلامت انتخابات را شاهد هستیم، علت را در چه عواملی می بینید؟
در واقع تبلیغات رسانه های دشمن، تبلیغات گسترده ای است که به مثابه امپراتوریِ رسانه ای، تلاش می کند تا مردم نسبت به رأی دادن مأیوس و دلسرد شده و پای صندوق های رأی حاضر نشوند. از این رو هر چه میزان مشارکت کاهش یابد دشمنان شاد می شوند چراکه بعد از انتخابات، این گونه تبلیغ و القاء خواهند کرد که پشتوانه مردمیِ نظام دچار کاهش شده است.
بنابراین رسانه ملی، شبکه های اجتماعی و همچنین شبکه های داخلی، لازم است تبلیغات گسترده دشمن را خنثی کنند. امسال دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد و در بین همه دوره ها ، کمتر دوره‌ای بوده که مورد خدشه واقع شده باشد در یکی از ادوار انتخابات، در شهر تهران گزارشی مبنی بر جابجایی آراء ارائه شد به گونه ای که فضاسازی سنگینی در آن دوره، انجام و حتی شورای نگهبان نیز به این سمت رفت که آراء صندوق ها را باطل اعلام نماید، اما پس از بازشماری متوجه شدند که اتفاقی رخ نداده و انتخابات سالم برگزار شد.
در واقع هیچ دوره‌ای از انتخابات نبوده که گزارشات و اعتراضات پس از بررسی آراء کلی و یا حتی آراء تعدادی صندوق ها باطل اعلام شود. اینها عمدتا تبلیغات سوء دشمنان است که اذهان و افکار مردم را مخدوش می ‌کنند.
رقابت سیاسی سالم به مشارکت بیشتر مردم کمک می کند
*عملکرد خالص سازان در چند سال اخیر این شائبه را برای مردم ایجاد کرده است که در نهایت این طیف به سمتی می رود که کاندیداهای خودش را وارد مجلس کند و همین موضوع نگاه ها را به امر سلامت انتخابات مردد کرده است، تحلیل شما چیست؟
هر چقدر رقابت های سیاسی، سالم تر برگزار شود به مشارکت بیشتر مردم کمک می کند متاسفانه چارچوبی برای رقابت های سیاسی وجود ندارد. فقدان احزاب قدرتمند و به عبارتی عدم وجود تحزب‌گرایی در کشور موجب آفت‌هایی در رقابت‌های سیاسی انتخابات می‌شود.
در واقع در رقابت های سیاسی این گونه ترفندها به کار گرفته می شود برای اینکه یک جریان سیاسی خودش را فائق بر سایر جریانات سیاسی ببیند یا اینکه یک جریان سیاسی از روش ها و سازوکارها و موضع گیری هایی استفاده می کند تا سایر طرف ها را مورد هجمه قرار دهد تا خود پیروز شود. به بیان دیگر اینها همان تاکتیک‌هایی است که جریانات به کار می برند اما آن راهبردی که مقام معظم رهبری تعیین فرمودند این است که رقابت سالم وجود داشته باشد، همه سلائق سیاسی در انتخابات حضور داشته باشند و برنامه های خود را ارائه دهند .
خوشبختانه شورای نگهبان در این دوره کمک کرد که تقریبا از همه سلائق حضور داشته باشند بنابراین جامعه باید بداند که آن راهبرد رقابت سالمی که رهبری ترسیم کردند مدنظر قرار گرفته و این نوع ترفند های تاکتیکی چندان روی سازمان رأی تاثیر نمی گذارد.
انتشار نظرسنجیِ وزارت کشور درباره مشارکت تلقیِ جانبدارانه است
*اینکه وزیر کشور یا معاون سیاسی از نظرسنجی ها درباره میزان مشارکت صحبت می کنند شائبه هایی را ایجاد می کند از این بابت که نظرسنجی ها کار موسسات است و وزارت کشور به عنوان بازوی اجرایی انتخابات وظیفه فراهم سازی شرایط مشارکت بالا را دارد نه پیش بینی میزان مشارکت و ورود به نظرسنجی‌های مشارکتی….
بنده بر این باورم اگر وزارت کشور بخواهد نتایج نظرسنجی‌اش را منتشر کند نوعی تلقی جانبدارانه محسوب می‌شود و به نوعی اذهان را تا حدودی تحت تأثیر منفی قرار می‌دهد در نتیجه این گونه نظرسنجی به مصلحت نیست.
ممکن است نظرسنجی توسط وزارت کشور، جهت بهره برداریِ داخلیِ آن وزارتخانه مورد استفاده قرار گیرد اما در گذشته تجربه نشان داده که صداوسیما، دانشگاه تهران ، جهاد دانشگاهی و بسیج به ویژه در هفته‌های منتهی به اخذ رأی، نظرسنجی دقیقی انجام می‌دهند که بسیار قابل تأمل و بهره‌برداری است.
۲۷۲۷

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.