دکترین موشک و عدالت
موشک امنیت مرزها و مبارزه با فساد امنیت ملی را تضمین می کند

سیدحمید مجتبائی – زاگرس آنلاین

مبارزه با فساد به عنوان کلیدواژه اصلی در محافل سیاسی و اجتماعی سینه به سینه می گردد . هر روز خبری جدید از نتایج پیگیری دستگاه های امنیتی و قضایی در شناسایی فساد دیگری منتشر می شود .

دکترین موشک و عدالت

در سالیان اخیر میزان فساد گزارش‌شده در رسانه‌ها و گفتمان‌های عمومی درخصوص فساد و سلامت اداری رو به افزایش بوده است. فساد حتی در سازمان‌های غیردولتی گسترش یافته است. رتبه شاخص ادراک فسادِ ایران، در ژانویه ۲۰۲۰، ۱۴۶ از ۱۸۰ کشور بوده است. و رتبه کیفیت مقررات تنظیمی، ۱۷۸ از میان ۱۹۳ کشور است.

نگارنده بر این باور است که دکترین جدیدی در سپهر سیاسی جمهوری اسلامی در حال شکل گیری است که می توان از آن بعنوان دکترین سیاسی موشک و عدالت سخن گفت .

توصیف دکترین موشک و عدالت

در توصیف دکترین موشک و عدالت باید به دو جنبه بازدارندگی بین المللی و نظامی و عدالت محوری در فضای عمومی داخلی اشاره کرد

موشک در دکترین نظامی بین المللی جمهوری اسلامی

تحولات منطقه و نقش ویژه جمهوری اسلامی در منطقه خاورمیانه ، جنگ اوکراین و بویژه پاسخ کوبنده به رژی مصهیونیستی با پرتاب موشک های سپاه پاسداران به خاک اسرائیل نشان داد که جمهوری اسلامی فراتر از اتمی شدن ، دارای قدرت بازدارنده منطقه ای و فرامنطقه ای در قلب خاورمیانه است .

امروز حتی یک قدرت سیاسی و منطقه ای و نظامی فکر تقابل نظامی با جمهوری اسلامی را هم در خاطر نمی آورد چون نتیجه آن از قبل معلوم است و جمهوری اسلامی توان خود را به رخ جهانیان کشیده است .

انچه به نظر می رسد می تواند بخشی از دکترین امنیت بین المللی و نظامی جمهوری اسلامی باشد که تضمین کننده امنیت مرزها در عمق گسترده ای از منطقه و جهان است .

جمهوری اسلامی با حفظ و تقویت موشک قدرت بازدارندگی و تاب آوری ویژه ای برای خود ایجاد نموده است.

عدالت در دکترین مبارزه با فساد در اقتصاد ملی

در ماه ها و سالهای گذشته حجم بی نظیری از افشای فساد های مالی و سیاسی در ابعاد متلف و در نهاد ها و بخش های متنوعی از بدنه اصلی نظام جمهوری اسلامی شناسایی و بر ملا شده است

بخشی از افشای اسناد فساد منجر به ورود دستگاه قضایی به موضوع مبارزه با فساد و در نتیجه صدور احکام سبک و سنگین گردیده و تعداد خیلی زیادی از متخلفین بازداشت و اعمال قانون شده اند

در موارد متعددی نیز متخلفان یا فرار کرده اند یا هنوز به چنگ قانون گرفتار نشده اند .

فضای عمومی در مبارزه با فساد

بویژه رسانه می گوید که جمهوری اسلامی دچار فساد شده و راهی برای نجات آن نیست و گاهی نسخه های غیر بومی و مخرب نیز تجویز می کند ولی آنچه که باید از نظر دور نماند این است که فضای پذیرش وجود فساد در دستگاه ها و ارکان نظام شکل گرفته و امروز حتی گروه های تندرو نیز که در ایام کهن جمهوری اسلامی را در همه شئون مطهر و خالی از اشکال می دیدند نیز به این نقطه مشترک تفاهمی رسیده اند که ، فساد وجود دارد و باید با آن مبارزه کرد.

نقش نظام در مبارزه با فساد

یکی از تدابیر کلیدی در سطوح بالای نظام جمهوری اسلامی ، رسیدگی به پرونده های فساد کلان بدون ملاحظه و بدون در نظر گرفتن تعارفات سیاسی در نقاط کلیدی و حساس بود . نظام جمهوری اسلامی نشان داد که در مبارزه با فساد حاضر است برخی فرزندان نا خلف خود را نیز به دست عدالت بسپارد .

مبارزه با فساد خودی ها

گاهی مبارزه با فساد در سطوحی رخ داد و کسانی به دستگاه قضایی معرفی شدند که احتمال اختلال در وفاداری دلسوزان نظام با دستگیری آنها پیش بینی می شد ولی به نظر نگارنده بخش عدالت طلبی در دکترین جمهوری اسلامی در مبارزه با فساد توانسته است در بین علاقه مندان به نظام نیز وفاق و همدلی ایجاد نموده و مبارزه با فساد را معنی دار تر نماید .

نتیجه گیری

نگارنده معتقد است دکترین موشک و عدالت توانسته است با بکار گیری ظرفیت های فنی ، ایدئولوژیک و حمایت مردمی ، زمینه رشد و ثبات جمهوری اسلامی را در منطقه و خاورمیانه ایجاد نماید .

دستاورد ثبات و امنیت هزینه زیادی برای مردم و علاقه مندان به نظام جمهوری اسلامی داشته است و اگر دولت و دستگاه تبلیغاتی به ابعاد این دست آورد ملی نپردازند می توانند زمینه نفوذ دشمن و ناکام ماندن همه تلاش ها و زحمات دلسوزان نظام جمهوری اسلامی را فراهم نمایند .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.