سود ۷۰۰ ریالی به ازای هر سهم/رستمی: دره‌زار، دره‌آلو، سرچشمه و سونگون پروژه های مهم ملی مس

بهنام عکاشه

در مجمع عمومی عادی سالیانه «فملی» برای سال مالی منتهی به ۲۹ اسفندماه ۱۴۰۰ مبلغ ۷۰ تومان سود به ازای هر سهم تصویب شد.

مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت ملی مس برای سال مالی منتهی به ۱۴۰۰/۱۲/۲۹ روز چهارشنبه ۲۹ تیرماه با حضور ارکان مجمع، هیأت رئیسه، اکثریت سهامداران، نمایندگان سازمان بورس و اوراق بهادار و حسابرس قانونی و بازرس قانونی در محل سالن همایش‌های وزارت کشور برگزار شد.

در این مجمع مطرح شد سال گذشته به میزان ۲۸۵ هزار تن کاتد، ۳۴۸ هزار تن آند و ۱ میلیون و ۲۲۷ هزار تن کنسانتره مس تولید شد و معدن مس دره زار با ۱۵۰۰۰۰ تن کنسانتره مس، معدن مس درآلو با ۱۰۰۰۰۰ تن کنسانتره مس و فلوتاسیون سرباره کوره های ذوب با ۷۰۰۰۰تن کنسانتره مس در برنامه این شرکت است.

در ادامه دکتر رستمی مدیرعامل شرکت ملی مس ایران مطرح کرد: مس پتانسیل ایجاد ارزش افزوده بالا، اشتغالزایی و سودآوری چشمگیر را برای کشور و مردم دارد. این محصول دارای بازار جهانی خوبی است و در سخت ترین شرایط تحریم توانسته صادرات خوبی داشته باشد.

وی افزود: در سال گذشته قیمت مس کاتد به طور میانگین، ۹ هزار و ۴۷۰ دلار بود و پیش‌بینی  قیمت آن در میان‌مدت کاهشی و در بلندمدت افزایشی است. ایران با ۱۸ میلیارد تن مس، رتبه ششم ذخایر مس را داراست و برای بیش از ۲۰۰ سال آینده، ماده معدنی مس دارد. کشورمان در تولید مس رتبه ۱۸ دنیا را دارد که باید بهبود پیدا کند تا شاهد افزایش بالغ بر ۲۵۰ هزار تن کاتد مس باشیم در عین حال ایران رتبه ۲۴ دنیا در مصرف مس دنیا را دارد که قطعا بهبود خواهد یافت.

مدیرعامل شرکت ملی مس ایران خاطرنشان کرد: مس دره‌زار، مس دره‌آلو، فلوتاسیون مس سرچشمه و لیچینگ مس سونگون، چهار پروژه مهم شرکت ملی مس در سال جاری است و همچنین پروژه تغلیظ مس سونگون امسال در حال انجام است و در شهربابک و میدوک نیز فعال هستیم.

مهمترین دستاوردهای شرکت در سال ۱۴۰۰

دکتر رستمی گفت: مهمترین دستاوردهای شرکت در سال ۱۴۰۰، دستیابی به بالاترین رکورد برداشت سنگ سولفور به میزان ۵۳۹۲۱ هزار تن از زمان راه اندازی شرکت تاکنون، دستیابی به بالاترین رکورد تولید کنسانتره مس به میزان ۱۲۲۷۲۸۳ تن از زمان راه اندازی شرکت تاکنون، دستیابی به بالاترین رکورد تولید کنسانتره مولیبدن به میزان ۸۲۷۵ تن از زمان راه اندازی شرکت تاکنون، دستیابی به بالاترین رکورد تولید مس کاتدی به میزان ۲۸۵۰۱۲  تن از زمان راه اندازی شرکت تاکنون، دستیابی به بالاترین رکورد تولید کنسانتره فلزات گرانبها به میزان ۸۴۴ تن از زمان راه اندازی شرکت تاکنون، فروش خارجی ۱۶۱۷۸۷ تن کاتد برای اولین بار و به عنوان رکورد صادرات این محصول، رکورد فروش خارجی با مبلغی بیش از ۳۸۲۶۰۸ میلیارد ریال و رکورد فروش داخلی با مبلغی بیش از ۴۲۶۸۵۹ میلیارد ریال است.

وی اظهار داشت: بازدهی مثبت ۱۳۸۵۲ درصدی سهام شرکت طی ۱۶ سال گذشته، ثبت بزرگترین افزایش سرمایه تاریخ بورس، کسب رتبه سوم در بین شرکتهای بورسی، کسب رتبه دوم از نظر ارزش اسمی سهام و ارتقا رتبه شرکت در بین ۵۰ شرکت فعال بورس، وضعیت سهام شرکت در پایان سال ۱۴۰۰ است.

مدیرعامل شرکت ملی مس ایران گفت: فروش داخلی و صادراتی شرکت مس در مجموع رشد ۹۲ درصدی، سود عملیاتی شرکت رشد ۸۶ درصدی و سود خالص شرکت رشد ۹۲ درصدی داشته است. علی‌رغم کاهش قیمت مس در بورس فلزات لندن، به رشد ۲۸ درصدی در وزن و ۵۳ درصدی در فروش محصولات خود طی سه ماهه ابتدایی امسال نیز دست یافتیم. کمبود آب و برق، یکی از معضلات موجود در بخش تولید است و در تلاش هستیم اقدامات لازم را به منظور تامین زیرساخت‌ها انجام دهیم.

وی بیان داشت: واردات ماشین‌آلات معدنی، از مهم‌ترین چالشهای بخش معدن است که در شرکت ملی مس به دنبال رفع این چالش هستیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.