سرمایه‌گذاری فولاد مبارکه در تولید انرژی‌های تجدیدپذیر، گامی بلند در مسیر فولاد سبز

به گزارش دنیای معدن، بهنام کاویانی رئیس محیط‌ زیست شرکت فولاد مبارکه در گفت‌گو با خبرنگار ایراسین تصریح کرد: سرمایه‌گذاری شرکت فولاد مبارکه در تولید انرژی‌های تجدیدپذیر خورشیدی به مقدار ۵۴۰ مگاوات و ساخت نیروگاه سیکل ترکیبی ۱۰۰۰ مگاواتی با راندمان بالا همگام با دستورالعمل‌های جهانی، گامی بلند در مسیر فولاد سبز است.

وی با تأکید بر اینکه رویکرد شرکت فولاد مبارکه در تحقق دست‌یابی به فولاد سبز بر این اصل استوار است که فولاد سبز صرفا تولید فولاد با کمترین ردپای کربن ممکن است گفت: صنعت فولاد امروزه حدود ۷ درصد از انتشار کربن در جهان را به خود اختصاص می‌دهد که یکی از عوامل افزایش گرمایش جهانی است. ازاین‌رو تحت سناریوی توسعه پایدار آژانس بین‌المللی انرژی، میزان کل انتشار مستقیم از بخش آهن و فولاد باید تا سال ۲۰۵۰، بیش از ۵۰ درصد نسبت به سال ۲۰۱۹ و شدت انتشار حاصل از تولید فولاد خام نیز باید ۵۸ درصد کاهش یابد.

رئیس محیط‌ زیست فولاد مبارکه از بالا آمدن سطح آب دریاها، آسیب‌های واردشده بر بخش انرژی و منابع، بهداشت و سلامت انسان و مهاجرت‌های ناخواسته به‌عنوان برخی آثار انتشار گازهای گلخانه‌ای نام برد و خاطرنشان کرد: هدف فولاد سبز جایگزینی یک فرایند تولید جدید بر پایه انرژی‌های تجدیدپذیر و هیدروژن سبز با روش‌های مرسوم تولید فولاد بر پایه سوخت‌های فسیلی است.

بهنام کاویانی ادامه داد: تفکر فعلی صنایع فولادی تولید با کمترین میزان انتشار کربن بر اساس فناوری انرژی‌های تجدیدپذیر بسیار پرهزینه‌تر از تولید فولاد به روش سنتی است، به‌نحوی‌که طبق برآوردها هزینه تولید ممکن است تا ۳۰ درصد بیشتر باشد.

وی در همین زمینه خاطرنشان کرد: تولید فولاد جهانی به روش BOF حدود ۷۰ تا ۷۵ درصد از کل تولید فولاد است و میزان انتشار کربن به این روش، طبق اطلاعات انجمن جهانی فولاد برابر ۱٫۶ تا ۲٫۲ تن به ازای هر تن تولید فولاد خام (به‌طور متوسط ۲ تن به ازای هر تن تولید فولاد خام) است. بر این اساس با توجه به اینکه یکی از روش‌های اصلی کربن‌زدایی فولاد، استفاده از فرایند احیا مستقیم است، شرکت‌های فولادی دنیا در فکر جایگزینی فرایند تولید به روش کوره‌های قوس الکتریکی با کوره بلند با استفاده از سوخت هیدروژن سبز در بلندمدت هستند که بتوانند تا سال ۲۰۵۰ به فولاد کربن صفر نزدیک شوند.

کاویانی اظهار داشت: شرکت فولاد مبارکه نیز بر اساس استراتژی پایداری خود به دنبال تولید فولاد کم‌کربن و استفاده از فناوری‌های نو است و تاکنون در این راستا اقدامات مؤثری انجام داده است.

وی با تأکید بر اینکه فرایند تولید فولاد در شرکت فولاد مبارکه برمبنای احیا مستقیم و کوره‌های قوس الکتریکی است که این خود نیز مزیت بسیار بزرگی در تکنولوژی‌های موجود است، گفت: مقدار CO2 تولیدی در شرکت فولاد مبارکه به دلیل استفاده از تکنولوژی کوره‌های قوس الکتریکی (EAF) کمتر از استانداردهای بین‌المللی و در محدوده قابل‌قبول و رقابتی است.

رئیس محیط‌زیست فولاد مبارکه در بخش بعدی سخنان خود به همکاری‌های این شرکت با دانشگاه‌ها، مراکز علمی و تحقیقاتی و شرکت‌های دانش‌بنیان برای حرکت کارآمدتر در مسیر فولاد سبز اشاره و تصریح کرد: در این راستا، برای شناسایی نقاط قابل‌بهبود، پروژه‌های پژوهش‌محور با همکاری مراکز علمی و دانشگاه‌ها در زمینه چرخه عمر محصول، رد پای کربن، افزایش بهره‌وری و رد پای آب تعریف شده و در دست اقدام است؛ تاجایی‌که براساس استراتژی پایداری، برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت برای کربن‌زدایی در شرکت تدوین شده و در حال سرمایه‌گذاری در تولید انرژی‌های تجدیدپذیر خورشیدی به مقدار ۵۴۰ مگاوات و ساخت نیروگاه سیکل ترکیبی ۱۰۰۰ مگاواتی با راندمان بالا هستیم.

به گفته رئیس محیط‌زیست فولاد مبارکه این شرکت همچنین در برنامه‌های میان‌مدت و کوتاه‌مدت خود براساس رویکرد Eco Process، در پی بهبود فرایندها در راستای بهینه‌سازی مصرف منابع و کاهش انتشارات است و در این خصوص می‌توان از اجرای پروژه بازیافت حرارت از گازهای خروجی نیروگاه گازی، انجام پروژه‌های بازچرخانی و استفاده مجدد پساب‌های شهری و صنعتی، تشکیل کمیته انرژی و ممیزی آن در واحدهای فرایندی و بهبود آن‌ها با جایگزینی تجهیزات با فناوری روز و همچنین از سرمایه‌گذاری در ایجاد بستر حمل‌ونقل ریلی و مدیریت پسماندها با رویکرد اقتصاد چرخشی به‌عنوان بخش‌های دیگری از اقدامات شرکت فولاد مبارکه برای کاهش انتشار کربن، جلوگیری از تخریب محیط‌زیست و هدررفت منابع و به‌طورکلی حرکت در مسیر فولاد سبز یاد کرد.

کاویانی در بخش پایانی سخنان خود با تأکید بر اهمیت توسعه پایدار، اظهار امیدواری کرد همچنان‌که شرکت فولاد مبارکه همواره در این زمینه پیشگام بوده است، سرمایه‌گذاری‌های مذکور نیز هرچه سریع‌تر عملیاتی شود و موجبات دست‌یابی به تولید با بالاترین کیفیت از منظر دستورالعمل‌های زیست‌محیطی را فراهم سازد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.