مدتی قبل برای پیگیری و رفع مشکلات مالی مربوط به نشریه و خبرگزاری و تمدید تسهیلات به سرپرستی شعب بانک ملی مراجعه کردم. بعد از تشکیل پرونده و پیگیری های مختلف در شعبه، شرایطی از سوی بانک اعلام شده بود که تامین برخی شرایط آن برایم دشوار می نمود و از طرفی برای حفظ فعالیت و کسب و کار که مرتبط با امور فرهنگی و مطبوعاتی ضروری بود تا نسبت به تمدید تهسیلات اقدام کنیم.

در دیدار با آقای یوسفی مدیریت شعب استان شرایط را توضیح دادم و ایشان هم از تلاش برای تسهیل روند پرداخت وام و از طرفی حفظ ضوابط مربوطه سخن گفت و نهایتا کمک کردند تا مشکل رفع شود و بدین ترتیب جلوی تعطیلی و لااقل وقفه در فعالیت یک مجموعه حداقل ۱۵ نفری جلوگیری شود.

مراجعه من مصادف با روزهای پایانی سال و سیاست های انقباضی دولت برای مهار تورم بود. تعدادی از شهروندان هم برای پیگیری تسهیلات شان به سرپرستی مراجعه کرده بودند که حکایت از نگرانی آنها از عدم دریافت تسهیلات بود. سیاست های انقباضی از طرفی بانکها را تحت فشار قرار داده و از طرفی شهروندان را. دولت هم ناچار است نقدینگی را کنترل کند و در پایان سال نرخ تورم لااقل تثبیت شود و از افزایش آن جلوگیری شود.

آنچه برای من جالب بود تکریم شهروندان توسط مجموعه بانک ملی بود که از کارشناسان تا معاونان و نهایتا سرپرستی شعب استان مراجعه می کردند و شرایط به آنها توضیح داده می شد. در مواردی مشکل رفع می شود و در مواردی هم می گفتند باید منتظر بخشنامه جدید بانک مرکزی بمانیم. مهم این بود که مسئولان بانک ملی با درک شرایط شهروندان آنها را تکریم و احترام می کردند و اگر کاری از دست شان برمی آمد انجام می دادند.

واقعیت اینست که بانکها از طرفی با چالش بازپرداخت و تنظیم مناسبات مالی و پولی دولت روبرویند و از طرفی با سیاست های دولت برای رفاه حال مردم و پرداخت تسهیلات در این شرایط سخت معیشتی و اقتصادی و انتظار مردم مواجهند و تنظیم این دو مقوله مهم باهم و کسب رضایتمندی مردم مساله مهمی است که بایستی به آن توجه شود.

این یک واقعیت است که در شرایط دشوار اقتصادی کنونی، تسهیل امور پرداخت وام که دولت در پرداخت وام های خُرد در این مسیر گام برداشته، مرهمی است بر زخم مردم و می تواند اندکی از مشکلات آنان بکاهد.

در این میان نقش مدیران ارشد بانکها در استانها در تحقق سیاست های دولت و توآمان تنظیم سیاست های بانکی و از طرفی رعایت حال شهروندان بسیار حائز اهمیت است و این اتفاقی است که در بانک ملی خوزستان از نزدیک شاهد آن بودم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.