بومی‌سازی سامانه کنترل و مانیتورینگ دامپتراک‌های معدنی

 نمایشگاه معدن، صنایع معدنی، فرآوری مواد معدنی، ماشین‌آلات معدنی و راهسازی با حضور ۸۰ شرکت تولیدی، صنعتی و خدماتی حوزه معدن و صنایع معدنی از سراسر کشور، روز سه‌شنبه ۲۵ مردادماه در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی زنجان افتتاح شد؛ یکی از نقاط قوت این نمایشگاه، رونمایی از چند طرح خوب دانش‌بنیان در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری و در جهت تقویت تولید ملی بود که افتتاح این طرح‌ها، علاوه بر رفع نیاز کامل کشور، مانع خروج ارز از کشور برای خریداری قطعات خارجی می‌شود.

یکی از این رونمایی‌‌ها متعلق به شرکت گهر صنعت بود؛ سامانه کنترل و مانیتورینگ دامپتراک‌های معدنی با رانش برقی با حضور مسئولان کشوری و استانی رونمایی شد؛ در واقع تا پیش از این، تمام سیستم‌های مانیتورینگ دامپتراک‌های معدنی از خارج تهیه می‌شد که خوشبختانه متخصصان داخلی توانستند در سال تولید، دانش‌بنیان، کارآفرین خوش بدرخشند و این سیستم‌ها را بومی‌سازی کنند؛ همینطور ساخت دامپتراک‌های معدنی ۱۵۰ تنی هم با رانش برقی آغاز شد.

مصطفی طاهری رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: نبود ماشین‌آلات معدنی به‌روز عمده مشکل اصلی کشور است که تحریم‌ها اجازه نمی‌دهد تجهیزات و قطعات این ماشین‌آلات وارد کشور شود.

وی با بیان اینکه ۷۰ تا ۸۰ درصد معادن کشور با فرسودگی ماشین‌آلات مواجه هستند گفت: در بازدید از معادن مختلف، نخستین دغدغه معدن‌کاران همین موضوع است؛ مشکلاتشان با منابع طبیعی و محیط زیست در وهله های بعدی است.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه از ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به ساخت ماشین‌آلات معدنی استقبال می‌کنیم، گفت: مجلس با تمام توان از این شرکت‌ها حمایت می‌کند.

از سوی دیگر آرمین سلسلی، رئیس خانه معدن استان زنجان هم با ابراز تاسف از وضعیت ماشین‌آلات فرسوده معدنی در زنجان گفت: استان زنجان یک استان معدنی محسوب می‌شود ولی متاسفانه اکثر ماشین‌آلات قدیمی و فرسوده است و همین موضوع بازدهی کار را کاهش می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه معادن زنجان به عنوان گورستان ماشین‌آلات معدنی محسوب می‌شود، گفت: به قدری ماشین‌آلات معدنی فرسوده افزایش یافته که اکثرا در معادن زنجان ماشین‌آلات خراب پارک شده است.

رئیس خانه معدن استان زنجان گفت: سالیان سال است که به خاطر وجود مشکلات تحریم‌های ظالمانه آمریکا نتوانسته‌ایم ماشین‌آلات معدنی و یا تجهیزات و قطعات آن را وارد کنیم و کاملاً مشخص است که عمر ماشین‌آلات به پایان رسیده و به دلیل عدم قطعه مناسب، متوقف شده است.

وی گفت: تنها راهکار ما این است که به دانش متخصصان داخلی تکیه کنیم و از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت کنیم تا قطعات، تجهیزات و حتی ماشین‌آلات معدنی در داخل کشور تولید شود.

سلسانی گفت: بهره‌وری زمانی در معادن ما به اوج خود می‌رسد که بتوانیم ماشین‌آلات به روزی داشته باشیم و به نظر بنده دولت و مجلس باید تسهیلات خوبی برای شرکت‌های دانش‌بنیان آن هم در حوزه ساخت ماشین‌آلات معدنی در نظر بگیرد.

وی گفت: روز گذشته اتفاق مبارکی رخ داد و دانشمندان کشورمان توانستند سامانه کنترل و مانیتورنیگ دامپتراک‌های معدنی با رانش برقی را اختراع کنند و شاید همین موضوع نوید اتفاق‌های مبارکی برای کشورمان داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.