شناسایی یک هزار و ۱۶۷ بیمار مبتلا به اچ.آی.وی در جغرافیای دانشگاه علوم پزشکی اهواز

دکتر سیدمحمد علوی در نشست خبری نخستین سمپوزیوم بین المللی ایدز که در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برگزار شد بیان کرد: در سال ۱۹۸۱ پاندمی بیماری اچ.آی.وی (ایدز) در جهان رخ داد و اکنون با گذشت بیش از ۴۱ سال، جهان دچار مصیبت بزرگی در مورد بیماری‌ های واگیردار به ویژه ایدز شده است.

وی با بیان اینکه بیماری ایدز در دنیا اکنون به عنوان یک مساله مهم بهداشتی که حوزه سلامت را تهدید می‌کند، توسط مسوولان کشورها پذیرفته شده است افزود: خوشبختانه این بیماری نزد مردم شناخته شده و آن را به عنوان تهدید حیات می‌ شناسند.

رییس سمپوزیوم بین المللی ایدز دانشگاه علوم پزشکی اهواز با اشاره به اینکه امکان شناسایی به موقع بیماری در کشورها و از جمله کشور ما وجود دارد گفت: استفاده از دارو برای کاهش بار ویروس، افزایش کیفیت زندگی و طول عمر بیماران از دیگر موفقیت‌های به دست آمده در جهت کنترل این بیماری است.

وی افزود: با وجود همه تلاش‌ های انجام شده، تولید نشدن واکسن علیه بیماری ایدز یکی از شکست‌های جامعه بشری است همچنین هنوز دارویی برای درمان و از بین بردن این ویروس، کشف و تولید نشده است.

علوی با بیان اینکه ایدز مساله مهمی است و باید همه تلاش کنند تا این بیماری قابل کنترل باشد گفت: در سال‌ های اخیر شاهد تغییراتی در سیمای اپیدمیولوژیک بیماری شده‌ایم که این موضوع می تواند خطرناک باشد. در سال‌ های اخیر بیشتر موارد ابتلا بر اثر تغییر الگوی بیماری در خانواده‌ ها و انتقال جنسی بوده است. اکنون ۲۲ درصد موارد ابتلا به ایدز در زنان رخ می دهد که نگران کننده می باشد زیرا اگر زنان مبتلا شوند بیماری وارد خانواده شده و از مادر به کودک منتقل می‌شود.

رییس سمپوزیوم بین‌المللی ایدز دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: در شهرهای تابعه دانشگاه علوم پزشکی اهواز که ۷۰ درصد جمعیت خوزستان را زیرپوشش قرار می‌دهد، یک هزار و ۱۶۷ بیمار اچ.آی.وی مثبت وجود دارد که ۸۹۲ نفر از این تعداد زیر مراقبت هستند و ۸۱۹ نفر آنها برای دریافت دارو مراجعه می‌ کنند همچنین بار ویروس در ۵۸۹ نفر از این تعداد نیز سنجش شده که ۵۳۴ نفر آنها به درمان پاسخ داده‌ و ویروس در بدنشان شناسایی نشده است.

علوی راه‌ های مهم انتقال اچ.آی.وی را خون و فرآورده‌های خونی، تزریقات، ترشحات آلوده جنسی و از راه مادر به کودک (جنین، عبور از کانال زایمان، زایمان و شیر) عنوان کرد.

وی همچنین ادامه داد: در جوامعی که بی بند و باری و روابط جنسی خارج از حریم مقدس خانواه رخ می‌دهد، این بیماری به خانواده ها منتقل می شود و زنان قربانیان سهل‌ انگاری، بی بند و باری و شهوت‌رانی مردان می‌ شوند لذا اجتناب یا کاهش رفتارهای پرخطر، نداشتن ارتباط جنسی خارج از حریم خانواده، استفاده از کاندوم در صورت تخطی و تماس‌ جنسی و استفاده از دارو به محض مواجهه با ویروس،باید در نظر گرفته شود.

علوی گفت: بسیاری از مردم برای تشخیص و درمان بیماری اقدام نمی‌کنند زیرا داشتن این بیماری یک انگ (برچسب) محسوب می‌شود در حالی که باید این نگاه تغییر کند.

رییس سمپوزیوم بین المللی ایدز دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان ینکه بیماری ایدز سه مرحله دارد ادامه داد: در مرحله اول علایمی شبیه آنفلوآنزا بروز پیدا می‌کند. در مرحله دوم بیماری بدون علامت است یعنی فرد سال‌ ها دچار عفونت فعال است اما علامتی از ابتلا به بیماری ندارد و در مرحله سوم فرد دچار نقص سیستم ایمنی شده و ویروس وارد سلول‌ها شده است.

گفتنی است سمپوزیوم بین‌المللی ایدز دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز روز دهم آذر در محل این دانشگاه برگزار می شود.

 

منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.