مذاکره با سازمان انرژی اتمی برای اکتشافات معادن به صورت هوابرد

زاگرونا به نقل از معدن۲۴

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با اشاره به افزایش مصرف فلز مس در دنیا، گفت: در مدت پنج سال یک برنامه تولید یک میلیون تنی کاتد مس در دستور کار قرار گرفته و امیدواریم که طرح‌های توسعه‌ای پیشرفت داشته باشند تا این هدف محقق شود.

علی رستمی اظهار کرد: در تکنولوژی منفعلانه اجازه می‌دهیم فناوری وارد زندگی‌ها، ذهن و قلب‌مان شود لذا بدون تفکر از این تکنولوژی استفاده می‌کنیم. گروه دیگری هم تکنولوژی را به صورت فعالانه انتخاب و به صورت بهره‌ور استفاده می‌کنند. به نظرم در شرکت مس آگاهانه عمل می‌کنیم و فعال هستیم و اگر رفتار خردمندانه‌ای در تکنولوژی داشته باشیم، در مصرف آن هم هوشمندانه عمل خواهیم کرد.

وی افزود: امروز باید در حوزه صنعت مس بر اساس خردجمعی و رفتار فعالانه در انتخاب تکنولوژی ذوب، فلوتاسیون و … عمل کنیم که در رشد و توسعه موثر است و نباید گرفتار تلی از تکنولوژی‌های منفعلانه شویم.

رستمی با اشاره به اینکه ایران در حوزه صنعتی، منابع از جمله مس را به صورت خام صادر می‌کند در حالی که نسبت به کشورهای دیگر بیشترین منابع معدنی مس را دارد، تصریح کرد: در کشورهای خارجی کاتد را به صنایع پایین دستی تبدیل و به بازار عرضه می‌کنند.

وی با بیان اینکه ما محکوم به خام‌فروشی مس هستیم، یادآور شد: باید به پایین‌دست هم فکر کنیم تا تبدیل کاتد مس به محصولات با ارزش‌افزوده بالا صورت گیرد؛ یک تن کاتد را ۹ هزا دلار می‌فروشیم که در خارج با تبدیل آن به محصول پایین‌دستی ۳۰ هزار دلار به‌فروش می‌رسد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با بیان اینکه تاکنون در سال جاری تقریبا ۲۵۰ هزار تن کاتد مس تولید شده است، اظهار کرد: سال گذشته ۲۸۰ هزارتن کاتد مس تولید شد که رتبه ۱۷ مس را در دنیا کسب کردیم و یک مقدار عقب‌افتادگی رخ داده است. زمانی مجمع شرکت مس تصمیم گرفت که تولید سالیانه مس را به ۷۰۰ هزارتن برسانند که یک دهه گذشته است و به این عدد نرسیدند.

رستمی با بیان اینکه در اکتشافات مس بایستی یک درصد خوبی را به ثمر برسانیم، افزود: بایستی در شرکت مس سرمایه‌گذاری‌ها انجام گیرد، ۶۰ دستگاه حفاری اضافه خواهد شد و با سازمان انرڗی اتمی وارد مذاکره شدیم که به صورت هوابرد اکتشافات معادن را انجام دهیم و در این سال‌ها تنها هفت درصد اکتشافات مس انجام گرفته که در پنج شش سال آینده همین مقدار را رشد خواهیم داد که این تصمیم مهم، جهادی، انقلابی و وطن‌پرستانه‌ای است.

وی افزود: در دنیا مصرف مس در حال افزایش است و باید از آن استفاده کرد و یک برنامه تولید یک میلیون تنی در دستور کار قرار گرفته و امیدواریم طرح‌های توسعه‌ای را پیش ببریم.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران بیان کرد: به صورت سنتی تولید مس انجام می‌گیرد و در سال‌های اخیر کارهای خوبی انجام شده که بایستی ساعت‌ها محققان و پژوهشگران در خصوص آن بحث کنند تا به یک راهکار عالمانه در تولید مس برسیم و همچنین آلایندگی و ضایعات مس را هم کاهش دهیم؛ با زحمت‌های فراوان معادن را برداشت می‌کنیم و خام‌فروشی داریم اما شرکت‌های دنیا چند برابر آن را به ارزش افزوده تبدیل می‌کنند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه شرکت ملی صنایع مس ایران ۵۰ ساله شده و به بلوغ کامل رسیده است، عنوان کرد: باید این سؤال را پرسید آیا کارهایی که انجام می‌دهیم نیازها و انتظارات جامعه را تأمین کرده است یا نه؟ اما با وجود بیش از ۷۰۰۰ شرکت دانش بنیان هنوز واردکننده تکنولوژی و مصرف‌کننده هستیم و در حال حاضر واردکننده تکنولوژی از شرق و غرب هستیم.

رستمی تصریح کرد: بهار امسال اعلام کردیم که امسال، هوشمندسازی صنعت را دنبال می‌کنیم و باید با هوشمندسازی به انقلاب چهارم صنعتی دنیا برسیم، این محقق نمی‌شود مگر با ایجاد تعامل و ارتباط با نخبگان و محققان و کسب راه‌های دانش‌بنیان در راستای رفع چالش‌ها و رسیدن به نیازهای صنعت مس؛ که به یقین نیازهای شرکت ملی مس باید تعریف شود.

وی ادامه داد: تعریف خواسته‌ها و شکل برآورده شدن آن‌ها دست نوآوران و ایده‌پردازان، محققین و مهندسان است که به صورت ۱۰۰ درصد از آنها حمایت خواهیم کرد البته ایده پردازی ها باید منجر به سودآوری برسد. ایده‌ها در راستای نیازسنجی در صنعت مس شامل مدیریت انرژی، آب، برق، پسماند، بهره‌وری و … است.

رستمی در این زمینه یادآور شد: بعضی مواقع نمی‌توانیم نیازهایمان را شناسایی کنیم و دیگران بهتر می‌توانند این نیازها را برآورده کنند و از ایده‌های دیگران هم باید استفاده کنیم و حوزه تمرکز بر خواسته‌هایمان باشد تا نیازها رفع شوند. ایده‌پردازی و تکنولوژی باید به سمتی برود که سودآوری و آورده داشته باشد تا درآمد کسب کرد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران اضافه کرد: با رسیدن به یک میلیون تن تولید مس، صادرات آن به ۱۰ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت از سوی دیگر با راه‌اندازی صنایع پایین‌دستی نیز، ارزآوری و صادرات محصولات مس به ۲۰ میلیارد دلار خواهد رسید لذا این تصمیم جهادی و وطن‌پرستانه را باید دنبال کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.