معاون درمان علوم پزشکی اهواز: مراجعه به بیمارستان‌های خوزستان ۱.۵ برابر کل جمعیت استان است

دکتر حبیب حی‌بر در نشست خبری اظهار کرد: در سال ۱۴۰۱، تعداد مراجعه‌کنندگان به بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اهواز ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار و ۷۳۵ نفر بوده و این در حالی است که جمعیت تحت پوشش دانشگاه، ۳ میلیون و ۱٠٠ هزار نفر است یعنی میزان مراجعه‌کنندگان کل حوزه جغرافیایی دانشگاه علوم پزشکی اهواز در سال ۱۴۰۱، ۱.۵ برابر جمعیت تحت پوشش بوده است.

وی افزود: تعداد مراجعه‌کنندگان به بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه جندی شاپور اهواز در سال ۱۴٠٠ نیز حدود ۲ میلیون و ۲۹۲ هزار و ۶۳۱ نفر بوده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ در بیمارستان‌های جندی شاپور اهواز ۵۰۰ هزار مورد بستری و ۲۵۰ هزار مورد جراحی انجام شده است یعنی در سال ۱۴۰۱، در بیمارستان‌های دولتی ۲.۵ برابر جمعیت استادیوم آزادی عمل جراحی در جغرافیای دانشگاه علوم پزشکی اهواز انجام شده است.

حی‌بر بیان کرد: میزان مرگ و میر در سال ۱۴۰۰ در بیمارستان‌های تحت پوشش این دانشگاه ۲.۸ درصد و در سال ۱۴۰۱، ۱.۷ درصد بوده است.

وی با بیان اینکه مرگ و میر مادر باردار یکی از شاخص‌های بین المللی است که توسط WHO پایش می‌شود، افزود: تعداد مرگ مادران باردار در خوزستان در هر ۱۰۰ هزار نفر در سال ۱۴٠٠، ۷۴ مورد و در سال ۱۴٠۱ با کاهش بیش از ۶٠ درصدی به ۳٠ مورد رسید.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز با اشاره به کاهش مرگ نوزادان در سال گذشته گفت: تعداد مرگ نوزادان در سال ۱۴٠٠، ۹.۱ درصد و در سال ۱۴٠۱ نیز ۸.۸ درصد بوده است.

حی‌بر عنوان کرد: تعداد مرگ بیماران بستری شده در سال ۱۴٠٠ نیز ۲.۸ درصد بود که با وجود افزایش دو برابری مراجعه‌کنندگان، در سال گذشته این رقم به ۱.۷درصد کاهش یافت.

وی گفت: دانشگاه علوم پزشکی اهواز یکی از معدود دانشگاه‌هایی است که پیوند اعضا را انجام می‌دهد؛ در سال ۱۴۰۱، موارد پیوند اعضا ۶۰ درصد افزایش داشته و بالاترین رشد نسبت به جمعیت در این دانشگاه رخ داده است. در سال گذشته چهار مورد پیوند قلب نیز با ۷۵ درصد ضریب موفقیت انجام داده‌ایم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز با اشاره به انجام بیش از یک هزار مورد کاشت حلزون از سال ۹۰ تاکنون، افزود: در سال گذشته حدود ۵۶ مورد کاشت حلزون در خوزستان انجام شده و هدف‌گذاری شده است تا ۸۰ مورد ارتقاء یابد.

وی گفت: در سال ۱۴۰۱، ۴ هزار و ۵۰۰ مورد گردشگر سلامت داشتیم که رشد ۲۰ درصدی داشته است البته باید در سال حداقل ۱۰ هزار گردشگر سلامت داشته باشیم.

حی‌بر بیان کرد: میزان خدمات سلامت نوروزی در سال ۱۴٠٠ بیش از ۱۴۳ هزار و ۴۰۰ مورد و در سال ۱۴٠۱ نیز، ۱۸۷ هزار و ۱۹۲ مورد بوده است.

وی با اشاره به افزایش بحران‌ها در سال ۱۴٠۱ نسبت به سال قبل از آن، گفت: در سال ۱۴٠٠ تعداد بحران‌ها در حوزه این دانشگاه چهار مورد و در سال ۱۴٠۱، ۱۴ مورد بوده است. بحران مسمومیت دانش‌آموزان، حادثه تروریستی ایذه و مشکلات تنفسی ناشی از ریزگردها برخی از این بحران‌ها بوده‌اند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: آنچه در توسعه پایدار حرف اول را می‌زند نیروی انسانی است؛ خوزستان استان هدف برای نخبگان نیست و پرستاران و استادانی که در این دانشگاه حضور دارند باید نگهداری شوند اما حتی مجتمع تفریحی و رفاهی برای آن‌ها در خوزستان وجود ندارد.

وی بیان کرد: گاه این حجم خدمت‌رسانی در این دانشگاه قائم به نفر هستند. به طور مثال در زمینه پیوند کبد تنها یک پزشک داریم که اگر شرایط برای وی نامساعد شود از استان خوزستان می‌رود بنابراین باید شرایط فراهم شود.

حی‌بر افزود: ضریب پرستاری نیز در خوزستان بسیار پایین است و بسیار مشکل داریم و در شهرهایی مانند ماهشهر، شوش و سوسنگرد تعداد پرستاران بسیار کم است. در این شرایط، برای جذب پرستاران و پزشکان در خوزستان چه کار کرده‌ایم؟

وی با اشاره به برخورد با متخلفان در حوزه درمان عنوان کرد: در سال گذشته ۱۰۰ کلینیک غیر مجاز در حوزه پزشکی و دندانپزشکی پلمب شده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.