۷۵ درصد موارد التور بدون علامت/ موردی از بیماری در خوزستان گزارش نشده است

دکتر پژمان بختیاری‌نیا بیان‌کرد: افراد بی‌علامت عامل این بیماری را از طریق مدفوع، منابع آبی و یا دست آلوده انتقال داده و باعث انتشار آن می‌شوند.

وی افزود: وبای التور یک بیماری عفونی با عامل باکتری، عمدتا از آب آلوده منتقل می‌شود و مهمترین علامت این بیماری اسهال است به صورتی که فرد آلوده با درجاتی از کم آبی خفیف تا شدید روبرو خواهد شد.

بختیاری‌نیا با اشاره به اینکه فصل بهار و پاییز مقاطع زمانی مهم بروز این بیماری هستند ادامه‌داد: تشخیص زودهنگام و درمان به‌موقع نوعی اقدام پیشگیرانه است تا از انتشار منابع آلوده جلوگیری شود.

رییس مرکز بهداشت خوزستان بر اهمیت نقش سازمان‌ها و نهادهای ذیربط در پیشگیری اشاره‌کرد و گفت: دفع اصولی و مناسب بودن سیستم فاضلاب و یا آهک پاشی جوی های روباز توسط شهرداری از جمله عوامل تاثیر گذار است.

وی تاکیدکرد: خود مراقبتی رکن اصلی در پیشگیری است به گونه‌ای که فرد باید از سالم بودن آب آشامیدنی مطمئن باشد، شست وشوی صحیح دست‌ها و سالم سازی میوه و سبزیجات از جمله دیگر نکات مهم محسوب می‌شود.

بختیاری‌نیا گفت: امسال موردی از بیماری وبای التور در خوزستان شناسایی نشده اما در سال ۱۴۰۱ در کل کشور از جمله خوزستان مواردی گزارش شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهواز اضافه‌کرد: بعد از سه سال که خوزستان از نظر موارد شناسایی این بیماری صفر بود؛ سال گذشته مواردی را در استان داشتیم.

بر اساس این گزارش، شناسایی موارد بیماری از شاخص های قوت نظام بیماریابی است و تغییر رفتار بیماری و یا رعایت نکردن برخی اصول بهداشتی در تغییر آمار موارد بروز بیماری در سال‌های مختلف نقش دارد.

منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.