هنرمندان و صنعتگران صنایع صنایع دستی خوزستان به دنیا معرفی شوند

عبدالله افرازه شهاوند شامگاه دوشنبه در مراسم نکوداشت روز جهانی صنایع دستی در سالن همایش‌های هتل پارس اهواز با اشاره به ضرورت حمایت و مراقبت از تضعیف حوزه صنایع دستی، اظهار کرد: باید مراقب باشیم که صنایع دستی تضیف و به انحراف کشیده نشود و جایگاه تاریخی، فرهنگی و هنری و ارزش اقتصادی خود را از دست ندهد.

وی با اشاره به اینکه تقویت حوزه صنایع دستی ملزوماتی دارد، افزود: در حوزه‌های مختلف از جمله تقویت مهارت آموزی صنایع دستی و در حوزه علمی و دانشگاهی باید برنامه‌ریزی و طراحی صورت بگیرد، همچنین حمایت‌های مالی و برگزاری نمایشگاه‌های داخلی و خارجی و پیوند فرهنگ و صنایع استان خوزستان با دیگر استان‌های کشور در اولویت برنامه‌ها قرار بگیرد.

وی با اشاره به تنوع اقلیمی و قومی در خوزستان، ادامه داد: صنایع دستی این خطه نیز برگرفته از همین آداب و رسوم و فرهنگ بومی است که با توجه به ظرفیت غنی آن باید معرفی و شناخته شود.

لزوم تامین هدایای سازمانی از محل صنایع دستی خوزستان

معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان با اشاره به بخشنامه الزام‌آور به تمام دستگاه‌های دولتی و سازمان‌ها در استان خوزستان، تصریح کرد: سازمان‌ها در برگزاری همایش‌ها و برنامه‌های خود در تامین هدایای سازمانی خود گاهی از دیگر استان‌ها استفاده می‌کنند، لذا تمام مدیران و سازمان‌های عمومی و دولتی در سراسر استان مکلف شوند که هدایای اداری خود را از محل صنایع دستی استان تامین کنند.

به گفته وی، اگر مدیری در خارج از استان این هدایا را تهیه کرد، تخلف محسوب خواهد شد و پیگیری می شود و این مساله به عنوان گامی کوچک در حمایت و ارج نهادن به هنرمندان صنایع دستی خوزستان است.

تقویت و ساماندهی جامعه صنعتگران صنایع دستی خوزستان

مدیرکل امور اجتماعی استانداری خوزستان نیز در مراسم نکوداشت هفته صنایع دستی، یادآور شد: ساماندهی جامعه صنعتگران صنایع دستی با تاکید استاندار خوزستان مبنی بر توسعه خوشه‌های صنعتی یکی از راهبردهای کاری در حوزه صنایع دستی است که امیدواریم تقویت شود.

محبوبه ایزدی پناه با اشاره به فعالیت اتحادیه صنایع دستی، اظهار کرد: این اتحادیه با اصلاحات پیش رو در این حوزه در آینده‌ای نزدیک فعال و کارش را به طور جدی دنبال می‌کند.

وی ادامه داد: صنایع دستی بستری است برای توانمند کردن جوامع کم برخوردار از جمله جوامع حاشیه نشین و کمتر توسعه یافته در روستا و شهرها که اگر تمرکز بر ۷۰ روستای شناخته خوزستان بیشتر شود، با توجه به جامعه آماری بیش از چهار روستا در خوزستان می‌توانیم این مناطق را ارتقا دهیم و با برنامه ریزی زمان بندی شده‌ای داشته باشیم که بتوانیم از این ظرفیت به اقتصاد خانواده در روستاها کمک کنیم.

پدیده مهاجرت، روستاها را هدف قرار می‌دهد

ایزدی پناه با اشاره به موضوع مهاجرت که پدیده‌ای اجتماعی است، گفت: این موضوع توازن توسعه را در شهرهای توسعه یافته به مخاطره می‌اندازد و اگر از بستر صنایع دستی برای توانمد کردن خانواده‌ها در روستاها استفاده نکنیم قطعاً” پدیده مهاجرت بیشتر از قبل روستاهای ما را هدف قرار می‌دهد.

وی افزود: تلاش برای گسترش بستر آموزشی صنایع دستی، بازاریابی و فروش مؤثر صنایع دستی در راستای تقویت معیشت خانواده‌ها و آموزش دادن به کسانی که در این عرصه فعال هستند و همچنین گسترش بازار مجازی صنایع دستی از جمله موضوعاتی هستند که اگر در دستور کار ما قرار بگیرند شاهد اتفاقات خوبی در عرصه اقتصادی و معیشتی خانواده‌ها خواهیم بود.

ایزدی پناه اضافه کرد: جغرافیای صنایع دستی وسیع‌تر از جغرافیای سیاسی کشورها، شهرها و استان‌ها است لذا استفاده از این ظرفیت هویت ساز و تمدنی در راستای بالا بردن آمار اشتغال به کار، به ویژه در جامعه زنان و جوانان نیاز به تلاش بیشتری دارد.

شناسایی ۷۰ روستا برای اشتعالزایی در حوزه صنایع دستی

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان نیز در این مراسم ضمن تبریک به مناسبت فرا رسیدن هفته صنایع دستی با اشاره به امتیاز این استان به لحاظ تنوع اقلیمی، افزود: در خوزستان به میزان تنوع قومی آن، اقوام محتلفی در طول تاریخ کنار هم زندگی کرده اند و همین مساله باعث شده تا مصالحی که به عنوان مواد اولیه و تولید ابزار از آن بهره مند برده اند، متنوع باشد که از این نظر ۸۰ رشته صنایع دستی در سطح این منطقه از کشور وجود دارد.

محمدحسین ارسطوزاده ادامه داد: برخی از رشته‌های صنایع دستی نیز که در حال منسوخ شدن هستند در حال بازیابی و باز زنده سازی قرار دارند تا جایی که در این زمینه مستند نگاری نیز صورت می‌گیرد تا در آینده‌ نزدیک هنرمندانی در این عرصه فعالیت کنند که از جمله این رشته‌ها می توان به دیبای شوشتر و عبابافی در کنار دست بافت‌های سنتی استان اشاره کرد.

وی با اشاره به اهمیت آموزش و بازاریابی در حوزه صنایع دستی، خاطرنشان کرد: خوزستان به طور تقریبی در همه نمایشگاه‌های کشوری و ملی حضوری فعال دارد و در طول سال نیز نمایندگانی از هنرمندان و صنعتگران استان در این نمایشگاه ها شرکت می کنند.

به گفته وی، با توجه به رویکرد کلی استان در حوزه اشتغالزایی، صنایع دستی جایگاه ویژه ای دارد و وظیفه سنگینی برعهده صنعتگران و جامعه صنایع دستی استان گذاشته شده که باید به این مهم بپردازند.

ارسطوزاده ادامه داد: بالغ بر ۷۰ روستای واجد زمینه برای توسعه صنایع دستی در سطح استان شناسایی شده است و با برنامه ریزی برای روستاهای هدف صنایع دستی در کنار جاذبه‌های گردشگری، موضوع صنایع دستی و آموزش از طریق تعاونی‌های روستایی در حال پیگیری است.

در پایان این مراسم از برخی هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی دارای نشان ملی و جهانی و شاغلان در این حوزه به مناسبت گرامیداشت هفته صنایع دستی با اهدای لوح، تقدیر به عمل آمد.

منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.