میدان پارس جنوبی، پرچمدار استقلال و خودکفایی ایران

میدان پارس جنوبی، پرچمدار استقلال و خودکفایی ایران

به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت و گاز پارس، متن پیام تبریک محمدحسین متجلی به شرح زیر است:
«۲۵ سال پیش و در نخستین روز زمستان سال ۱۳۷۷ خورشیدی، شرکت نفت و گاز پارس تأسیس شد تا عملیات توسعه میدان گازی پارس جنوبی به‌عنوان بزرگ‌ترین میدان گازی دنیا با ذخایری عظیم در آب‌های خلیج فارس آغاز شود.
توسعه فازهای نخست به شرکت‌های بزرگ بین‌المللی سپرده شد تا با همراهی شرکت‌های ایرانی، راه برای انتقال دانش فنی و تبادل تجارب هموار شود. تاکنون ۱۳ پالایشگاه و ۳۹ سکو و ۳۵۰ حلقه چاه در این میدان راه‌اندازی شده و در شش سال اخیر، میزان تولید گاز ایران از قطر به‌عنوان همسایه جنوبی و شریک کشورمان فراتر رفته است. هرچند قطری‌ها با آغاز توسعه بخش‌های جدید میدان در نظر دارند ظرفیت برداشت خود را تا حدود ۴۰ درصد در این ماراتن افزایش دهند.
در دو دهه گذشته، بخش اعظم گاز تولیدشده از این میدان در مصارف خانگی و صنایع و واحدهای پتروشیمی مصرف و بخشی نیز صادر شده است. معهذا با عبور از نیمه اول عمر بخش قابل توجهی از فازهای میدان، شاهد کاهش تدریجی فشار گاز سرچاهی هستیم که تسریع در اجرای برنامه فشارافزایی را بسیار ضروری کرده است.
این پروژه به میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری نیاز خواهد داشت که یکی از اولویت‌های شرکت ملی نفت ایران به‌شمار می‌رود و می‌تواند هزاران فرصت شغلی جدید فناورانه برای شرکت‌های سازنده و پیمانکار ایرانی فراهم کند.
به‌منظور جبران کاهش تولید ناشی از افت فشار مخزن، قرارداد حفاری ۳۵ حلقه چاه درون‌میدانی نیز در هفته‌های اخیر نهایی شده تا چهار شرکت حفاری ایرانی نسبت به حفر چاه‌های جدید در بخش‌های میان‌بلوکی اقدام کنند که با این اقدام، شاهد افزایش تولید از میدان در راستای نگهداشت ظرفیت برداشت خواهیم بود.
با همین هدف شرکت نفت و گاز پارس برای تأمین خوراک پالایشگاه‌های عسلویه، توسعه میدان‌های کیش، میدان مشترک فرزاد، بلال و پارس شمالی را نیز در دستور کار قرار داده است.
در سالی که گذشت، شاهد تشریف‌فرمایی ریاست محترم جمهوری برای افتتاح پالایشگاه فاز ۱۴ و آغاز برداشت گاز از فاز ۱۱ میدان پارس جنوبی بودیم. حضور ریاست محترم دولت سیزدهم روی دکل حفاری فاز ۱۱ پارس جنوبی نشان داد نظام جمهوری اسلامی برای توسعه و تکمیل پروژه‌های تولید گاز اهمیت زیادی قایل بوده و از برنامه‌ها و طرح‌های در حال اجرا حمایت خواهد کرد.
اینک در سرآغاز بیست‌وششمین سال فعالیت شرکت نفت و گاز پارس با درس‌آموزی از تجارب گذشته و با بهره‌گیری از دانش و تخصص کارکنان این شرکت که افتخارات چشمگیری را کسب کرده‌اند، می‌توان به تحقق برنامه‌های آینده با امیدواری بیشتری نگریست.
توسعه میدان مشترک پارس جنوبی دستاوردهای زیادی در حوزه توسعه دانش فنی و تخصص شرکت‌های مشاور و سازنده و پیمانکار داشته و می‌توان در سال‌های آینده و در فرآیند توسعه میدان‌های گازی همسایه و سایر کشورهای منطقه نیز از این گنجینه ارزشمند بهره برد.
تجربه موفق شرکت نفت و گاز پارس در جابجایی سکوی فاز ۱۲ به فاز ۱۱ و آغاز برداشت گاز از چندین حلقه چاه این طرح، همراه با تداوم حفاری دیگر چاه‌های این فاز مرزی نشان داد ارائه و اجرای راهکارهای خلاقانه می‌تواند علاوه بر افزایش میزان برداشت گاز در زمستان امسال، راه را برای تولید پایدار و صیانتی هموار کند.
تولید گاز از میدان مشترک پارس جنوبی در رقابتی شانه به شانه با کشور همسایه که بسیاری از شرکت‌های بین‌المللی صنعت نفت و گاز دنیا در آن فعال هستند، با دشواری‌ها و پیچیدگی‌های گسترده‌ای روبه‌روست.
اعتقاد راسخ دارم در سایه ایمان به عنایات پروردگار بی‌همتا و با بهره‌گیری از نیروی انسانی توانمند و متخصص و شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در راه دشوار فرارو می‌توانیم به دستاوردهای بزرگ‌تری دست یابیم.
آغاز بیست‌وششمین سال تأسیس شرکت نفت و گاز پارس را به تمامی همکاران گرامی و خانواده های معزز ایشان تبریک عرض می‌نمایم.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.