همه متهمان، مستحق زندان نیستند / لزوم ساماندهی جمعیت کیفری

علی دهقانی در بازدید از زندان مرکزی شیبان، با تاکید بر اهمیت ساماندهی جمعیت کیفری استان، گفت: این اقدام در مراحل مختلف رسیدگی باید مورد توجه قرار گیرد.
 وی افزود: در قانون، مجازات‌های گسترده و متنوعی برای جرائم تعیین شده است، از سوی دیگر همه جرائم به آن میزان که مجازات زندان را توجیه کند و همه افرادی که به‌عنوان متهم به پرونده آنها رسیدگی می‌شود، مستحق زندان نیستند و اگر ضرورت و نیاز جامعه و امنیت آن منوط به زندانی کردن فردی نباشد، مجازات زندان ضرورتی ندارد.
دهقانی در ادامه به اهمیت رعایت حقوق زندانیان در قانون اشاره کرد و گفت: شنیدن صحبت‌های مددجویان توسط مددکاران و قضات ناظر زندان یکی از این حقوق است. روسا و دادستان‌ها نیز باید بر امور زندانیان حوزه قضایی خود نظارت کنند و به حقوق زندانیان و رعایت آن پایبند باشند.
وی افزود: تحمل حبس، مجازاتی است که به صورت مستمر اجرا می‌شود و در زمان اجرای مجازات قطعا رفتار زندانی مورد ارزیابی و اصلاح قرار می‌گیرد.
دهقانی گفت: هدف از اعمال مجازات حبس، اصلاح و بازپروری زندانی است و انتظار ما این است که مددجو هم متنبه و هم اصلاح شود و آثار آن توسط خود وی نیز احساس و دیده شود.
وی گفت: همان‌گونه که مددجویان باید از فرصت زندان برای اصلاح خود استفاده کنند، در قانون نیز ارفاقاتی برای آنها در نظر گرفته شده است و اگر زندانی واجد شرایط ارفاقی مانند مرخصی، عفو یا شرایط اشتغال باشد، باید مورد توجه قرار گیرد.
دهقانی گفت: امیدواریم با اجرای این موارد، شاهد تحول در زمینه ساماندهی جمعیت کیفری استان خوزستان باشیم.
وی تصریح کرد: خوشبختانه برنامه‌های خوبی در راستای برنامه تحولی قوه قضائیه در زندان‌های استان خوزستان آغاز شده است و این برنامه‌ها مورد حمایت قضایی دادگستری استان نیز قرار دارد.
مدیر کل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان خوزستان نیز در این برنامه گفت: این میز خدمت در راستای ولایتمداری، عمل به قانون و کاهش جمعیت کیفری استان در دوره تحول و تعالی قوه قضاییه برگزار شده است.
روشان افزود: نگاه عالی مقامات دادگستری استان خوزستان و حضورشان در این برنامه جای تقدیر دارد.
رئیس کل دادگستری خوزستان و بیش از ۲۰۰ نفر از مقامات قضایی سراسر استان همزمان به صورت حضوری و ویدئو کنفرانس با زندانیان ندامتگاه‌های استان دیدار کردند.
منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.