قطع سامانه پایش هوای اهواز به دلیل مشکل فنی

علیرضا آذریان اظهار داشت: از حدود یک ماه پیش سامانه پایش هوای اهواز  به دلیل اختلال در مسائل فنی از دسترس خارج شده و امکان دسترسی آنلاین به داده‌ها وجود ندارد و شاخص‌ها باید از ایستگاه‌ها (آنالیزور) استخراج شود.

وی با بیان اینکه سرور این سامانه ایرانی است که مدیریت آن در سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد افزود: این سامانه نیاز به ایمن‌سازی، تجدیدنظر، بازسازی و تکمیل داشته که توسط شرکت دانش بنیان سازنده باید انجام شود.

آذریان همچنین گفت: شاخص آلودگی هوای اهواز امروز (ساعت ۱۰ صبح دیروز تا ۱۰ صبح امروز) از لحاظ ذرات ۲.۵ میکرون (PM۲.۵) ۱۶۰ بوده که شرایط ناسالم را نشان می‌دهد.

وی افزود: در این زمان، از لحاظ ذرات ۱۰ میکرون (PM۱۰) نیز شاخص هوا ۱۰۷ در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس است.

آذریان اضافه کرد: دیروز (یکشنبه) بیشترین میزان شاخص ۱۰ میکرون ۲۳۹ بوده که در ساعت ۲۲ و بیشترین میزان شاخص ۲.۵ میکرون، ۱۰۳ بوده که در ساعت ۱۲ ظهر اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: در روز شنبه، حداکثر غلظت ایجاد شده برای PM۱۰ در ساعت ۸ صبح به میزان ۲۰۳ و حداکثر PM۲.۵ در ساعت ۳ بامداد به میزان ۷۶ بوده است.

آذریان دلیل شرایط ناسالم هوا از ابتدای هفته تاکنون را، شرایط محبوس بودن هوا (شرایط بی در رو) و جریان پایدار و ایستایی هوا به انضمام رطوبت بالا و سنگینی بار آلودگی جوی عنوان کرد و گفت: یکی از مسائل مهم در این روزها بازگشایی مدارس و افزایش تردد خودروها به ویژه خودروهای تک سرنشین، آتش سوزی هورالعظیم و آتش سوزی زباله‌ها به صورت نقطه‌ای بوده است که با افزایش رطوبت و شرایط محبوس شدن هوا، بصورت غالب خود را نشان می‌دهد.

وی افزود: در این شرایط، هم آلودگی هوا با چشم قابل مشاهده است و باعث نارضایتی مردم می‌شود و هم در سطح حساس و تنفسی انسان قرار می‌گیرد.

آذریان با اشاره به آلودگی‌های زمینه‌ای در اهواز اعم از صنایع نفتی و فولاد و خودروها، اضافه کرد: وقتی جریان هوا محبوس باشد، تک تک عوامل در کنار هم قرار می‌گیرند و حالت تجمعی اتفاق می‌افتد، در حالیکه اگر هر کدام از این عوامل به تنهایی بود، این اثرات را نداشت.

بر اساس این گزارش، آتش سوزی بخش عراقی تالاب هورالعظیم که از اواخر خرداد ماه امسال آغاز شده، یکی از منابع جدید آلودگی هوا در استان است که گاهی تا ۶ شهرستان را دربرمی‌گیرد.

غلظت و تعداد روزهای گرد و غباری در ماه‌های مرداد و شهریور و مهر کاهش داشته اما آلودگی هوای ناشی از دود آتش سوزی در هورالعظیم، مزارع نیشکر و صنایع بیشتر بوده است.

در موارد معدودی در مرداد ماه امسال با ورود سامانه مونسون (باران‌های موسمی) به کشور شاهد وقوع گرد و غبار شدید بودیم به طوری که روز هشتم مرداد آلودگی هوا در اهواز، به حدود ۶۷ برابر حد مجاز رسید.

 

 

منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.