افزایش ۳۰ درصدی شناسایی مبتلایان به آنفلوآنزا در خوزستان

دکتر پژمان بختیاری‌نیا با اشاره به شیوع آنفلوآنزا با آغاز فصل سرما اظهار کرد: در سه هفته اخیر در سطح کشور و استان خوزستان موارد بروز آنفلوآنزا افزایشی بوده و انتظار می‌رود روند این بیماری در روزها و هفته‌های آتی کماکان افزایشی باشد.

وی افزود: در هفته گذشته موارد شناسایی آنفلوآنزا در خوزستان نسبت به هفته قبل از آن  ۳۰ درصد افزایش یافته است.

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: آنفلوآنزا یک بیماری ویروسی حاد دستگاه تنفسی است که با تب، سردرد، درد عضلانی، تعریق، آبریزش بینی، گلودرد و سرفه بروز پیدا می‌کند و اغلب اوقات سرفه شدید برای مدتی ادامه پیدا می‌کند اما سایر نشانه‌های بیماری بعد از دو تا هفت روز خود به خود بهبود می‌یابد.

بختیاری‌نیا با اشاره به سختی تشخیص آنفلوانزا از سایر بیماری‌های ویروسی دستگاه تنفس گفت: آنفلوآنزا در افراد مختلف ممکن است از سایر بیماری‌های ویروسی دستگاه تنفس قابل تشخیص نباشد. اشکال بالینی بیماری متفاوت است و شاید علائمی مثل سرماخوردگی، برونشیت، پنومونی ویروسی و بیماری‌های حاد غیرقابل افتراق دستگاه تنفسی را نشان دهد. اختلالات دستگاه گوارشی مانند تهوع، استفراغ و اسهال نیز بروز پیدا می‌کند اما ممکن است این بیماری در کودکان همراه با نشانه‌های ریوی باشد.

وی با بیان اینکه اهمیت آنفلوآنزا در سرعت انتشار همه‌گیری‌ها، وسعت و تعداد مبتلایان و شدت عوارض آن به ویژه در ذات الریه ویروسی و باکتریایی است، تصریح کرد: در همه‌گیری‌های بزرگ، شکل شدید یا کشنده بیماری بیشتر در سالمندان و افرادی که به دلیل عوارض مزمن قلبی، ریوی، کلیوی، بیماری‌های متابولیک، کم خونی و یا به دلیل نارسایی ایمنی ناتوان شده‌اند، مشاهده می‌شود.

بختیاری‌نیا افزود: میزان حمله در همه‌گیری‌هایی که در اجتماعات بزرگ اتفاق می‌افتد معمولاً بین ۱۰ تا ۲۰ درصد است. همه‌گیری‌ها در مناطق معتدل بیشتر در زمستان و در نواحی گرمسیر بیشتر در ماه‌های بارانی سال اتفاق می‌افتد.

 

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.