قرارداد ۲۵ ساله چین با ایران و خرید گاز از قطر

سیدحمید مجتبائی – زاگرس آنلاین

طبق قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین، قرار بود این کشور، سرمایه‌گذاری ۴۰۰ میلیارد دلاری در بخش نفت و گاز ایران کند که نه تنها این اتفاق تاکنون عملی نشده بلکه چین برای دریافت گاز طبیعی، به سمت قطر چرخیده و قراردادی بلندمدت با این کشور به امضا رسانده و این گاز قرار است از میدان مشترک پارس جنوبی تأمین شود.

در قرارداد جدید قطر با چین توافق شده است که برای ۲۷ سال اینده به میزان ۴ میلیون تن گاز طبیعی مایع از میدان مشترک پارس جنوبی توسط شرکت دولتی قطر انرژی به شرکت نفت سینوپک چین ارسال گردد . اتفاق بی سابقه ای که در تاریخ فروش گاز تا به امروز بی سابقه است .

ماه ها قبل هم عبدالناصر همتی، رئیس سابق بانک مرکزی ایران اظهار داشت: برداشت گاز پارس جنوبی که باید از ۷۰۰ به ۷۵۰ میلیون مترمکعب در روز می‌رسید، به حدود ۶۵۰ رسیده است. که خبر از افت برداشت جمهوری اسلامی از میدان گازی پارس جنوبی بود .

دو موضوع مهم در این جریان را می توان به عدم ثبات سیاسی و ترس سرمایه گذاران حتی چینی ها با قرارداد ۲۵ ساله و عامل دیگر تحریم ها و نبود زیر ساخت های مناسب برای توسعه برداشت از میدان های مشترک با کشور های همسایه عنوان کرد .

در جایی که نیاز به نگاه پیشرو و با هدف جذب حداکثری سرمیه گذاران بسیار ضروری به نظر می رسد ، به سمت گوشه گیری و انزوا حرکت کردن می تواند فرصت های زیادی را اقتصاد به هدر دهد و روزانه خسارت های بسیار زیادی را به همراه داشته باشد . شاید بتوان گفت ناتوانی جمهوری اسلامی در جذب سرمایه گذار خارجی به نوع نگاه کلان بستگی دارد .

باید انتظار داشته باشیم برای حفظ نظام اقتصادی از حداکثر فرصت های پیش رو استفاده کنیم . راهکار اصلی در جذب منافع ملی بطور بیشینه ، تعامل سازنده با جهان و تقویت این اندیشه است که ایران جزیره امن و ثبات برای سرمایه گذاری خارجی است .

بسیار منطقی به نظر می رسد هر سرمایه گذار خارجی برای ورود به قرارداد های تجاری هزینه ریسک های مختلفی را مد نظر قرار می دهد . ترجیح سرمایه گذار به تامین منافع و کاهش هزینه ریسک و تضمین قرارداد است و ما باید برای حفظ سرمایه گذاران در سرزمین ایران برای این مهم تلاش کنیم .

عامل دیگر در جذب سرمایه گذاران خارجی به داخل ایران وجهه سیاسی بین المللی و جایگاه ایران در نظر جوامع بین المللی است . هر چقدر جایگاه ایران در مجامع بین المللی جایگاهی تثبیت شده و مقتدری باشد ، انگیزه سرمایه گذاران برای ورود به بازار ایران افزایش می یابد .

حتی در موضوع تامین تکنولوژی تولید و بهره برداری نیز این عوامل بسیار تعیین کننده و حیاتی است .

می توان گفت پیشگیری بهتر از درمان ، همیشه جواب داده است و می بایست برای احیاء ایران و جلوگیری عدم النفع حاصل از پافشاری بر سیاست های نادرست اقدام کرد .

حتی چینی ها با داشتن قرارداد ۲۵ ساله با ایران نیز ترجیح دادند از سرمایه گذاری ۴۰۰ میلیارد دلاری در بخش نفت و گاز ایران صرف نظر کنند .

تعامل با جهان و گشودن در های اقتصاد ایران به روی جهانیان الزاماتی دارد که باید بطور خاص به آن توجه کرد و زمینه سرمایه گذاری را فراهم نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.