چگونه از بروز عوامل مختل‌کننده سلامت، هنگام بلایا جلوگیری کنیم؟

لیلا معرفیان‌پور، با اشاره به روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش آثار بلایای طبیعی اظهار کرد: بلا حادثه‌‏ای است که معمولا به شکل ناگهانی رخ می‌دهد و عملکرد جامعه را مختل می‌کند و منجر به وارد شدن آسیب جانی یا مالی می‌شود؛ در این شرایط باید در زمان وقوع بلایا تطابق یا پاسخ مناسب به آن فراتر از ظرفیت‌‏های جامعه باشد.

وی با اشاره به انواع رویکرد سازمان‌ها در مقابله با بلایا افزود: رویکرد واکنشی سازمان‌ها، مربوط به پس از وقوع رویداد است یعنی سازمان‌ها پس از وقوع حادثه اقدام به چاره‌اندیشی و انجام اقدامات اصلاحی می‌کنند.

معرفیان‌پور بیان کرد: رویکرد کنشی یا آینده‌نگر سازمان‌ها نیز به معنی این است که قبل از وقوع رویداد، از طریق فرآیند شناسایی خطر و تعیین ریسک‌ها و افزایش مهارت افراد، تمهیداتی برای کنترل مخاطره و کاهش آسیب انجام شود.

رئیس گروه کاهش خطر در حوادث و بلایای مرکز بهداشت خوزستان گفت: با وقوع بلایا به طور ناگهانی، روند طبیعی زندگی از هم گسسته می‌شود و مردم دچار رنج و درماندگی می‌شوند و در نتیجه به مراقبت‌های بهداشتی و پزشکی و سایر ضروریات زندگی احتیاج پیدا می‌کنند.

وی افزود: کمک‌های بهداشتی یکی از مهمترین و اولین امدادهایی است که به مناطق درگیر بلایا می‌رسد و با شناسایی و مداخله بهنگام نیازهای بهداشتی، به ویژه در زمان وقوع بلایای طبیعی و حوادث غیرمترقبه می‌توان از بروز بسیاری از عوامل مختل کننده سلامتی جلوگیری کرد.

معرفیان‌پور با بیان اینکه سیستم سلامت به منظور تداوم ارائه خدمات در زمان بحران نیاز به تمرین و کسب مهارت در زمان مخاطره دارد، گفت: با توجه به اینکه پیش‌بینی بلایای طبیعی بسیار دشوار است و کسی نمی‌تواند زمان وقوع چنین بلایایی را مشخص کند می‌توان با دانش کارشناسی و تحلیل شناسایی مخاطراتی مانند زلزله و دیگر بلایای طبیعی با استفاده از دانش فنی، پیش از احداث ساختمان‌ها و افزایش مهارت کارکنان در برابر مخاطرات، تا حد زیادی آسیب‌های ناشی از حوادث را کاهش داد.

وی بیان کرد: در مانور یا تمرین عملیاتی می‌توان با ایجاد آمادگی بیشتر برای مقابله با بلایای طبیعی و کنترل آن‌ها، از قابلیت‌های اجرایی برنامه‌ها، تبدیل نقاط ضعف به تقویت و بهبود سیاست‌ها و روش‌های عملیاتی تعیین شده اطمینان حاصل کرد.

رئیس گروه کاهش خطر در حوادث و بلایای مرکز بهداشت خوزستان عنوان کرد: با توجه به اهمیت ایمنی در برابر زلزله، در تقویم کشورمان پنجم دی‌ماه مصادف با واقعه زلزله بم به عنوان “روز ملی ایمنی در برابر زلزله ” نام‌گذاری شده است؛ پژوهشگاه بین المللی زلزله با نام‌گذاری این روز فرصتی فراهم کرده تا هر ساله با برگزاری برنامه‌ها و فعالیت‌های آموزشی و ترویجی متنوع در این روز زمینه ارتقای آگاهی عمومی و شاخص‌های ایمنی در برابر زلزله را در کشور فراهم کند. به همین مناسبت مرکز بهداشت خوزستان نیز با همکاری پدافند غیرعامل دانشگاه و فوریت‌های پزشکی در نظر دارد در این روز مانوری با موضوع “زلزله و تخلیه ایمن” در شبکه بهداشت باوی برگزار کند.

 

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.