طبق دستور رییس جمهور؛ اجرای پروژه فاضلاب اهواز باید تا سال آینده تکمیل شود

اتابک جعفری شنبه در حاشیه بازدید از پروژه فاضلاب اهواز در جمع خبرنگاران بیان کرد: ضرورت‌های اجتماعی شهر اهواز نیازمند همیاری مردم این شهر است، موضوع فاضلاب اهواز به معظلی تاریخی تبدیل شده بود، در تلاشیم تا در کوتاه‌ترین مدت، طرح ساماندهی فاضلاب این شهر پایان‌ پذیرد.

وی با اشاره به حادثه تلخ مرگ یک کودک در شبکه فاضلاب اهواز در روز گذشته گفت: به‌منظور جلوگیری از تکرار حوادثی از این قبیل تمهیدات دقیق‌تر و کارآمدتری برای نظارت بیش‌تر بر رعایت موارد و اصول ایمنی پروژه‌ها اجرا خواهد شد.

مدیر عامل آبفای کشور در ادامه گفت: امروز به‌دستور وزیر نیرو، ۲ کمیته با ضرورت فوری تشکیل شد تا با ۲ رویکرد کوتاه‌مدت و بلند مدت شروع به‌کار کنند، نخست کمیته‌ای برای بررسی عوامل این حادثه دلخراش، که باید خیلی سریع بررسی‌های و خاطیان را چه پیمانکار وچه دستگاه نظارتی و یا کارفرما را معرفی کند تا برخورد لازم صورت گیرد.

جعفری ادامه داد: کمیته دوم را در سطحی کلان‌تر و با نگاهی وسیع‌تر تشکیل دادیم تا به عوامل ناایمن در حوزه‌های مختلف کارگاهی و پروژه‌ها نظارت کند تا در آینده شاهد چنین حوادث تلخی نباشیم.

مدیر عامل آبفای کشور با بیان اینکه باید نگاه دقیقی به معضل شهر اهواز داشته باشیم افزود: تا موانع اصلی برداشته نشود، موضوع فاضلاب اهواز ریشه‌ای حل نمی‌شود، دیدگاه ما در خصوص شهر اهواز بسیار جامع‌تر است، جداسازی شبکه فاضلاب و شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی اهواز از جمله اقداماتی است که باید در این کلانشهر انجام شود.

وی ادامه داد: شرکت آبفای اهواز در نقاط مختلف شهر پروژه‌های متعددی دارد که پس از سیل چند سال گذشته، سرعت و تعداد این پروژه‌ها روبه‌افزایش بوده است، امروز در هر گوشه شهر اهواز اثری از این پروژه‌ها به چشم می‌خورد که البته شاید نارضایتی مردم خوزستان را نیز درپی داشته و گاهاً حوادثی را نیز شاهد بوده‌ایم که باعث تأسف است.

جعفری در خصوص ملاحظات زیست‌محیطی، به ویژه احتمال ورود همزمان فاضلاب و آب‌های سطحی به رودخانه کارون نیز گفت: این موضوع باعث شده تا آبفای استان تمهیدات وسیعی برای جلوگیری از ورود این آب‌های آلوده به کارون اتخاذ کنند، به‌طوری‌که برای کنترل مواقع اضطراری، مثلاً وقوع سیل، در فاصله ۲۰۰ متری رودخانه تأسیساتی مجهز به پمپ ایجاد شده است که وظیفه جلوگیری ورود فاضلاب به رودخانه را برعهده دارد.

وی گفت: تأسیساتی به نام سپتیک‌ با دال‌هایی بتنی و مستحکم و پوشیده، در فواصلی بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ متر اتخاذ شد که تعداد زیادی از آنها در شهر اهواز به بهره‌برداری رسید و همچنین برای اینکه دال‌های این تأسیسات بر اثر آب‌های روان‌شهر دچار گرفتگی و بالازدگی نشود، منهول‌هایی تعبیه شده که حتما باید پوشیده و ایمن باشند تا در مواقع آشغال‌گرفتگی، فاضلاب به بالا و درون خیابان‌ها برنگردد، ضمن آنکه ایمنی شهروندان نیز تأمین گردد.

جعفری بیان کرد: مرگ این کودک در شبکه فاضلاب در محل یکی از این سپتیک‌ها رخ داده که متأسفانه پیمانکار این دریچه را ایمن‌سازی نکرده است.

مدیر عامل آبفای کشور با تأکید بر سرعت بخشیدن به پروژه‌های فاضلاب در شهر اهواز افزود: نگاه وزارت نیرو و به تبع آن دولت به شهر اهواز بسیار جامع است، همه شاهدیم که با یک بارندگی کوچک شهر غرق می‌شد و با آبگرفتگی خیابان‌ها شاهد پس‌زدگی فاضلاب نیز بودیم که تهدید جدی برای سلامت مردم محسوب می‌شد.

وی ادامه داد: تکمیل نشدن شبکه فاضلاب، فرسودگی و ریزش این شبکه در نقاط مختلف، وضعیت خاص و شیب اهواز موجب شده بود تا این شهر در فصل بارش با مشکل بالازدگی فاضلاب و آب گرفتگی معابر به صورت جدی روبه‌رو شود. طی این ۲ سال گذشته اقداماتی انجام شد که بسیاری از این مشکلات مرتفع شده است.

جعفری اظهار کرد: با اهتمام جدی دولت سیزدهم به حل مشکل فاضلاب خوزستان، در سفر سرزده رئیس جمهور به این استان در سال گذشته، ایشان در نخستین بازدید از شهر اهواز، وضعیت اجرایی شبکه فاضلاب اهواز را از نزدیک بررسی و تأکید فراوان به همه مسئولان استان برای حل این مشکل را کردند.

«مسأله فاضلاب خوزستان از اولویت‌های دولت و وزارت نیرو است که با روی کار آمدن دولت سیزدهم اجرای طرح‌های فاضلاب اهواز شتاب گرفته است»

وی گفت: اما پروژه کلانشهر اهواز یک همت میان‌بخشی بین تمامی دستگاه‌ها و همکاری و صبر مردم شریف را می‌طلبد.

جعفری ادامه داد:با تشکیل ۲۰۰ جبهه اجرایی در سطح کلانشهر اهواز پیشرفت فیزیکی طرح جامع فاضلاب اهواز از ۳۱‌ درصد به ۵۴ درصد رسیده است، یعنی معادل ۲۳درصد افزایش پیشرفت فیزیکی طرح را داشته‌ایم، هرچند که تدابیری اتخاذ خواهیم کرد که با همکاری میان‌بخشی و نیز نظارت بیشتر، در آینده شاهد حوادث تلخی نباشیم تا در نهایت رضایت مردم خوب و غیور اهواز حاصل شود.

بامداد دیروز دومین کودک در یک ماه اخیر در شبکه فاضلاب اهواز سقوط کرد و جان خود را از دست داد.

مدیرعامل آبفای خوزستان در پی این حادثه بازداشت شد.

پروژه جامع توسعه و بهبود فاضلاب اهواز از سال گذشته کلید خورد که این طرح از مصوبات سفر رییس جمهور به خوزستان بود.

مدیرعامل آبفای کشور در پی حادثه مرگ یک کودک در شبکه فاضلاب اهواز در روز گذشته امروز به خوزستان سفر کرده است.

منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.