محتوا و تجهیزات بخش مهم راه‌اندازی موزه منطقه‌ای خوزستان است

محمد حسین ارسطو زاده پنجشنبه در نشست خبری به مناسبت روز جهانی موزه و هفته گرامیداشت میراث فرهنگی درسالن اجتماعات اداره کل میراث فرهنگی خوزستان افزود: شهراهواز به عنوان مرکز استان فاقد موزه ای استاندارد و در خور این شهر است تا محلی برای نمایش آثار تاریخی و ارزشمند این منطقه باشد.

وی افزود: اگرچه سالهاست که کار احداث موزه منطقه ای در اهواز شروع شده ولی به انتها نرسیده است.

وی با اشاره به پیشرفت ۸۰ درصدی ساختمان و احداث بنای موزه منطقه ای گفت: از کل فرآیند ایجاد موزه تقریبا ۶۰ درصد کار پیش رفته اما بخش عمده ای از احداث و ایجاد موزه محتوای درونی و ملزومات و تجهیزات ایجاد موزه است.

ارسطو زاده با اشاره به مرمت بنای موزه منطقه ای بیان کرد: طرح موضوع موجب می شود که نگاه ها و توجه‌ها به این مقوله بیشتر شود هرچند که در چند شهرخوزستان موزه وجود دارد ولی مجموعه ای که بتواند جامع و پاسخگوی ظرفیت ها و توانمندی های استان باشد، نداریم.

وی افزود: مقرر است که این موزه با این رویکرد تکمیل و راه اندازی است و امید است طبق برنامه و پیشنهاد اعتباری که ارایه کرده‌ایم این موضوع را پیش ببریم.

وی گفت: طرح موزه منطقه‌ای در سطح مدیریتی استان مطرح و تاکید بر تکمیل این پروژه است که سالیان به طول انجامیده است.

ارسطو زاده ادامه داد: در سالی که گذشت بخش عمده‌ای از تاسیسات این ساختمان تکمیل شده و مطالعه برای تولید محتوا توسط کارشناسان در کنار متخصصین حرفه ای این موضوع در حال انجام است.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان با اشاره به اینکه در حال حاضر ۵۹ بنا در سطح استان کارگاه فعال حفاظت و مرمت دارند، بیان کرد: در سال گذشته ۱۰۹ اثرمنقول مرمت شد که آماده ارایه در موزه هاهستند و بالغ بر ۲۳شیء تاریخی نیز طبقه بندی و ساماندهی شده است.

وی افزود: ساماندهی و طبقه بندی اشیاء بعد از ثبت و ضبط مشخصات در یک فرمت استاندارد در سامانه جام که سامانه ملی کشوراست، ثبت می شوند و اشیاء به عنوان اموال ملی ثبت و ضبط می گردد که اگر در معرض حادثه قرار بگیرند قابلیت پیگیری در سطح بین الملل را داشته باشند.

خوزستان بهشت باستان‌شناسی است

ارسطو زاده با اشاره به این که خوزستان بهشت باستان شناسی است، گفت: پنج بافت تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی در خوزستان قرار دارد و سه بافت دیگر که به عنوان بافت‌های سنتی شناخته شده نیستند و شکل صنعتی دارند نیز در استان داریم که از این نظر خوزستان هزاران محوطه، تپه و آثار تاریخی نیز در خود جای داده است.

وی افزود: به عنوان مثال در یک محوطه ۳۶ هزارهکتاری بالغ بر ۲ هزار تپه تاریخی شناخته شده است، همچنین در محدوده شوش نیز در فاصله سال های ۱۳۹۴ تا۱۳۹۶ بعد از مطالعات گسترده و با تصور اینکه همه محدوده ها را شناسایی کرده ایم بالغ بر ۵۰۰ تپه تاریخی جدید و همچنین اشیاء تاریخی جدید که در انبارها و بعضا در موزه ها نگهداری می شود، شناسایی شده است.

مدیر کل میراث فرهنگی خوزستان با اشاره به این که خوزستان به لحاظ تاریخی و میراث فرهنگی شاهد تعدد آثاراست بیان کرد: خوزستان تاکنون دارای چهارمیراث جهانی است و به همین تعدادنیز ظرفیت معرفی شده برای این که در فهرست آثار جهانی واجد شرایط قرار بگیرند و از این نظر باید تشکیل پرونده داده شوند و درفهرست میراث جهانی ثبت شوند.

وی افزود: هم اینک سه اثر واجد ارزش برای ثبت در فهرست میراث جهانی را در لیست انتظار کشور داریم که به موقع کار آن انجام خواهد شد.

ارسطو زاده افزود: تشکیل پرونده برای ایذه، محوطه جندی شاپور، منظر فرهنگی و طبیعی دز، مسجد سلیمان از نظر شهراولین‌ها، ماهشهرو ارجان بهبهان را در مراحل بعدی در دستور کار داریم.

مدیر کل میراث فرهنگی خوزستان با اشاره به برنامه ریزی برای مشارکت حداکثری تشکل های مردم نهاد و حضور بخش خصوصی در حوزه های مختلف میراث فرهنگی از احیاء وحفاظت تا مشارکت با دستگاه های اجرایی ابراز امیدواری کرد: در کنار ظرفیت ها و توانمندی های اداره کل میراث فرهنگی خوزستان و وزارتخانه بتوانیم به موضوع حفاظت و معرفی آثار تاریخی بپردازیم وآن را توسعه و گسترش دهیم.

تا پایان سال موزه نفت وارد مدار گردشگری می شود

ارسطو زاده با اشاره به موضوع موزه نفت در مسجد سلیمان بیان کرد: این موزه از محل اعتبارات نفت تامین اعتبار شده و در حال برگزاری مراحل انتخاب پیمانکار و مشاور برای تکمیل محتوای موزه است که در روزهای آتی شاهد شروع فعالیت اجرایی و احداث موزه هستیم و تا پایان امسال موزه نفت وارد مدار گردشگری می شود.

معرفی مسجد سلیمان به عنوان شهر موزه

معاون میراث فرهنگی خوزستان نیز در این جلسه با اشاره به گستره آثار تاریخی در مسجد سلیمان و جایگاه آن در محدوده این شهرستان گفت: با مطالعات جامع به زودی شاهدیم که مسجد سلیمان به عنوان یک شهر موزه در اختیار دوستداران میراث فرهنگی قرار بیرد و بتوانیم از این ظرفیت غنی تاریخی که در بردارنده آثارشاخص تاریخی و صنعتی و معماری هستند بهره ببریم.

غلامرضا سلمانپور افزود: مسجد سلیمان یکی از شهرهای پر ظرفیت در حوزه گردشگری است که در کنار این ظرفیت ها بیش از ۲۰۰ بنا و اثرتاریخی با ارزش در بافت شهر مسجد سلیمان شناسایی و برنامه ریزی شده که با توجه به تعدد آثار در این محدوده به عنوان شهر موزه مطرح شود.

سلمانپور ادامه داد: ۲۰ تا ۲۵ بنای ارزشمند درسطح این شهرستان بصورت پایلوت قرار گرفتا تا در کنار ساماندهی و حفاظت در معرض نمایش قرار بگیرد و بسته گردشگری شهر موزه مسجد سلیمان نیز به سبد گردشگری استان اضافه شود.

شناسایی ۱۴۰ اثر ناملموس در خوزستان

معاون میراث فرهنگی خوزستان ادامه داد: در سال های گذشته بالغ بر ۱۴۰ اثر ناملموس از استان خوزستان شناسایی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده که در مواردی گستره آثاری که به ثبت رسیده بین چند استان مشترک است.

وی افزود: در سال جاری حدود ۱۰ پرونده ثبت آثار را در دستور کار قرار دادیم که ۵ پرونده تکمیلی است و ۵ پرونده نیزبه ثبت ملی رسیدند، همچنین مواردی مانند مهارت تهیه حلوا محلی در دزفول و شوشتر، مراسم آیینی چوب زنی محرم، مراسم آیینی علم و یراق، موضوع باورها و اعتقادات لرهای بختیاری در آستاره شناسی، دانش سنتی گاهشماری در حوزه فرهنگ بختیاری در دستور کار است تا با مطالعات جامع وبا مشارکت استان ها تبدیل به کتب محتوایی شاخص و ویژه‌ای شود.

برنامه حفاظت از محوطه دستوا و گلالک در دستور کار است

سلمانپور با بیان این که پایگاهی تحت عنوان پایگاه باستان شناسی دستوا به پایگاه های استان اضافه شده است، افزود: با شکل گیری این پایگاه کارهای حفاظتی به شکل ویژه تر دنبال می شود که در این راستا ایجاد اتاقک نگهبانی، پایش مستمر آثار و پاکسازی و تثبیت سکوهای تدفین در محدوده گلالگ انجام شده است.

وی گفت: مردم محلی موضوعات مربوط به گلالک و دستوا را رصد می کنند و نیاز بود که از ظرفیت مردم استفاده کنیم که به صورت مستمر کارپایش را انجام می دهند و تیم یگان حفاظت نیز کار سرکشی را انجام می دهد و این اداره کل کارحفاظت و نجات بخشی را در دستور کارخود در سال جاری قرار داده است.

منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.