جمع آوری بیش از ۸۰ درصد از گازهای همراه در مناطق نفت‌خیز جنوب

علیرضا دانشی در حاشیه بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، ‌ پالایش و پتروشیمی در نشستی خبری با بیان اینکه مناطق نفت‌خیز جنوب ۷۵ درصد تولید نفت و ۱۶ درصد گاز کشور را بر عهده دارد و در پنج استان فعال است، اظهار کرد: در دولت سیزدهم در زمینه بازسازی تاسیسات به دلیل فرسودگی در سال‌های قبل، برنامه‌هایی در سطح الارض و تحت الارض انجام و بیش از سه برابر سال‌های گذشته تعمیرات اساسی انجام شد.

وی در خصوص اقدامات صورت گرفته در توسعه مخازن، گفت: در دولت سیزدهم، ۷۰ مصوبه از هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران اخذ شد.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با بیان اینکه گازهای مشعل سراسر ایران تا دو سال و نیم آینده تعیین‌تکلیف می‌شوند، گفت: در سال ۱۴۰۱، نزدیک به هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان طرح دانش‌بنیان تعریف کردیم و امیدواریم امسال این رقم به ۳ هزار میلیارد تومان برسد.

دانشی با بیان اینکه بازسازی تأسیسات در دوره‌های گذشته مغفول مانده بود، اظهار کرد: با آغاز به‌کار دولت سیزدهم اقدام‌هایی گسترده‌ با برنامه‌ریزی ویژه برای تأسیسات روزمینی و خطوط لوله جریانی انجام شد و حجم فعالیت‌های بازسازی و نوسازی شرکت به بیش از ۳ برابر دولت گذشته رسید.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با بیان اینکه پیش از این پتروشیمی‌ها وضع خوراک خوبی نداشتند و سیاست پول استقراضی برای توسعه مخزن و تولید نفتی که نمی‌توانستند بفروشند، نتیجه خوبی نداشت، گفت: فروش نفت با اقدام‌های دولت وضع خوبی دارد و بیش از ۶۰ درصد افزایش تولید داشتیم و بر اساس مصوبه شرکت ملی نفت ایران و بر اساس برنامه‌ریزی پول پتروشیمی‌ها صرف مطالعه توسعه مخازنی شد تا خوراک پتروشیمی تأمین شود، زیرا این چرخه خود توسعه پایدار را برای کشور به‌ دنبال دارد. ‌

دانشی درباره پروژه پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس تصریح کرد: ابتدا که دولت تحویل شد بر اساس آمار طرح پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس ۱۰ درصد پیشرفت داشت، اما در اسفند ۱۴۰۱ پیشرفت به ۴۵ درصد رسید که افزایش ۳۵ درصدی را نشان می‌دهد، زیرا همکاران نفت‌خیز تمام‌قد پای کار آمدند و به‌تازگی در سفر رئیس‌جمهوری به استان خوزستان چند پروژه این مجتمع از جمله پیش‌تراکم ۹۰۰ و ۱۰۰۰ با ظرفیت مجموع ۶۰۰ میلیون فوت‌مکعب گاز به‌ صورت روزانه به بهره‌برداری رسید و پست برق ایثار که رونمایی شد به پایداری برق تأسیسات جمع‌آوری و دیگر تأسیسات شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب کمک کرد.

وی با بیان اینکه پروژه مارون نیز با سرعت در حال انجام است، گفت: مقدار گازهای مشعلی که در مارون و پالایشگاه گاز بیدبلند خلج فارس جمع‌آوری می‌شوند در مجموع ۸۳۰ میلیون فوت‌مکعب گاز در روز است که بنا داریم تا دو سال و نیم آینده پرونده جمع‌آوری گازهای مشعل را به سرانجام برسانیم.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با بیان اینکه ۶۴ میلیون فوت‌مکعب گاز مشعل در شمال مسجدسلیمان به مزایده گذاشتیم که حرکتی رو به جلوست و اقدام‌های مؤثر دیگری نیز در حال اجرا هستند، گفت: طرح‌های ۱۸۳ میلیون یورویی برای ساخت توربین صددرصد ایرانی داریم که با اجرایی شدن این موضوع در سه سال آینده کشور در زمینه توربین نفس راحتی می‌کشد.

دانشی درباره طرح‌های احیای چاه‌های شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب گفت: یکی از حلقه‌های مفقوده صنعت نفت توجه به چاه‌هایی است که در حال اجرا داریم. ۸۰ درصد نفت ما در سنگ‌های کربناته است که هر چه برنامه‌ریزی را روی این محدوده دانش متمرکز کنیم، اقتصاد توسعه چاه را مدیریت بهینه کرده‌ایم، یعنی عمر چاه‌های موجود را افزایش داده‌ایم، در مناطق نفت‌خیز جنوب ۳۵۰ هزار بشکه افت تولید داشتیم که با همین روش در حال راهبری هستیم.

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.