موارد ابتلا به تب کریمه کنگو در خوزستان بهبود یافتند

پژمان بختیاری نیا با اشاره به اینکه آمار ابتلا از سوی روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام می‌شود، افزود: این افراد مبتلا، به درمان پاسخ خوبی دادند و با حال عمومی مطلوب مرخص شدند.

وی با اشاره به شیوع این بیماری در فصل‌های بهار و تابستان در خوزستان افزود: تب کریمه کنگو ویروسی است که در دام‌هایی مانند گاو، گوسفند، بز و شترمرغ بروز می‌کند و کنه‌ها ناقل این بیماری هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهواز گفت: این بیماری از طریق گزش کنه یا در زمان ذبح دام آلوده در صورت رعایت نکردن اصول محافظت فردی فرد را مبتلا می‌کند.

وی توضیح داد: علائم این بیماری به صورت ناگهانی بعد از گزش کنه با دوره نهفتگی یک تا سه روز و حداکثر ۹ روز و تماس با خون و یا دام آلوده پنج تا ۶ روز و حداکثر۲ هفته بروز می‌کند که تب و لرز، درد عضلات، سردرد و علائم گوارشی با مشخصه بارز خونریزی مخاط دهان و حلق یا زیر پوستی است.


احتمال وقوع مرگ در تب کنگو ۴۰ درصد است

بختیاری‌نیا اظهارکرد: احتمال مرگ در مراحل حاد بیماری حداکثر۴۰ درصد است که با وجود نداشتن واکسن اما استفاده از داروی ضد ویروسی اثربخش است.

وی درخصوص راه‌های پیشگیری از این بیماری گفت: افراد شاغل در محیط‌های دامپروری و یا روستایی از مواد دافع حشرات استفاده کنند و یا دستکش و لباس آستین بلند بپوشند و مرتب لباس‌های خود را بررسی کنند.

رییس مرکز بهداشت خوزستان تاکید کرد: له‌کردن کنه آلوده بر روی پوست نیز خطرناک است و باید از انبرک استفاده شود؛ ذبح دام در منزل و معابرعمومی نیز غیربهداشتی است.

وی با تاکید بر لزوم خریداری گوشت از مراکز معتبر افزود: گوشت ۲۴ ساعت و جگر ۴۸ ساعت در دمای چهار درجه سانتیگراد نگهداری و با دستکش قطعه قطعه و کاملا پخته شود.

بختیاری‌نیا گفت: اداره کل دامپزشکی نیزنسبت به کنترل جمعیت کنه‌ها و نظارت دقیق بر کشتارگاه‌ها اقدام می‌کند.

تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو یک بیماری حاد تب‌دار و خون‌ریزی دهنده است که از طریق گزش کنه یا تماس با خون یا ترشحات یا لاشه دام و انسان آلوده منتقل می‌شود.

منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.