بهنام عکاشه؛ تحلیل انتخاباتی گچساران و باشت

بهنام عکاشه؛

ثبت نام ها در گچساران مانند کل کشور نتوانست آنگونه که باید و شاید فضای انتخاباتی را حاکم نماید.

گرچه ثبت نام تاجگردون کمی متفاوت تر از دیگران بود ولی او نیز احتمالا انتظاری بیش از این داشته است.

همه کسانی که فکر میشد ثبت نام کنند این کار را انجام داده اند. جز زارع پور که گمان می رفت وارد عرصه نشود و شد، این رحیمی بوده که در بروجرد ثبت نام کرده است.

احتمالا از خانواده تاجگردون فقط غلامرضا ثبت نام کرده باشد و ثبت نام ساسان تاجگردون تاجگردون در هاله ای از ابهام قرار دارد که شواهد از احتمال بیشتر عدم ثبت نام او حکایت دارد و این نشانه خوبی برای هواداران تاجگردون بود.

آنها عدم ثبت نام ساسان را به احتمال وعده هائی به غلامرضا از بالا می دانند که راه را برای او باز می نماید. امری که می تواند به انزوای ۴ ساله چپ گچساران در این شهر و استان پایان دهد.

اما هر چقدر نیامدن ساسان موجب خرسندی شد آمدن رحیمی و زارع پور پالس هائی به همان مقدار منفی به بخشی از جامعه که این دو را آلترناتیوهای تاجگردون می دانند فرستاد.

آمدن تاجگردون کل صفحه انتخابات گچساران را به هم خواهد ریخت. ورود او موجب دوقطبی شدن انتخابات خواهد شد و رقبای اصولگرایش را به سمت اتخاذ تصمیمیاتی دردآور وادار می کند.

عبور تاجگردون از فیلترها احتمالا موجب کناره گیری خودکار رحیمی و زارع پور خواهد شد.

زارع پور و رحیمی از پتانسیل هاتی اجتماعی بالائی برخوردارند ولی با حضور تاجگردون تمام این داشته ها به سبد او واریز خواهد شد.

جریان راست در صورت تائید تاجگردون همه تلاش خود را به سمت و سوی کاندیدای واحد خواهد برد.

فضا آنگونه که سیدناصر انتظار داشته پیش نمی رود ولی او در مقایسه با سیدقدرت ۹۰ در موقعیت بدتری قرار ندارد.

علیرغم همه انتقادهای مخالفینش مبنی بر مصادره غیراخلاقی، سند پتروشیمی و چم شیر به نام سیدناصر خورده است و اینها برندهای کمی نیستند.

دست او چندان هم خالی نیست. سیدقدرت در سال ۹۰ نه برای پیروزی خود که خواسته یا ناخواسته برای پیروزی تاجگردون در صحنه بود و این کمی به رخوت کمپینش منجر شد اما سیدناصر می خواهد ببرد و این پوئن کمی نیست.

با فقدان مدیریت تیم اجرائی و آن گونه که برخی ادعا کرده اند خیانت به سید چشم سبز، او نتوانست از بازوهای اجرائی انتخاباتی اش بهره لازم را ببرد ولی سیدناصر با چینش اداری مطلوب تری به سوی انتخابات خواهد رفت. قطعا او اشتباهات برادر محبوبش را نخواهد کرد.

اما سیدناصر می داند ضعف در تبلیغات و عدم به کارگیری تمامی نیروهای قدرتمندش در بدنه سیاسی و اداری، در کنار روحیه فرهنگی خاص، کمی او را در رسیدن به کرسی مجدد دچار زحمت خواهد کرد و او بایستی انرژی و هزینه بسیار بیشتری را صرف انتخابات نماید. امری که حداقل فعلا چندان در دسترس او نخواهد بود.

استانداری، فرمانداری، شهرداری، بخشداری در کنار نفوذ نسبی در وزارت کشور خیال سید ناصر ۱۴۰۲ را نسبت به سید قدرت ۱۳۹۰ راحت تر کرده است.

اما این همه ماجرا نیست. او نتوانست با تیم قدرتمند رسانه ای تاجگردون موازنه برقرار نماید و تقریبا هر چه این تیم خواست به آن رسید و چهره سیدناصر را آنگونه که می خواستند در افکار عمومی به نمایش گذاشت.

تصویری که سیدناصر خود به آن دامن زده و آن را پررنگ تر می کرد و انگار او دشمن خط مقدم خودش بود.

او عامدانه بویراحمد و قشقائی را نادیده گرفت و به نظر منطقی نیز می آمد. این دو پایگاه هیچ منافع کوتاه مدتی برایش نداشتند. تجربه سیدقدرت و نگاه نسبتا خوب بویژه به بویراحمد و پاسخ دور از انتظار این دو پایگاه به او در سال ۹۰ سیدناصر را به هوشیاری فراخواند.

رای سیدناصر آنگونه که برآوردهای واقع بینانه می گوید در قشقائی بسیار کمتر از انگشتان یک دست بوده است(ضرب در هزار) و در بویراحمد نیز اوضاع چندان خوشایند آنها نبود.

در قشقائی، فولادی و آقائی ثبت نام کردند که احتمالا آقائی در صحنه بماند ولی فولادی منتظر وقایع خواهد بود. قشقائی ها در بدترین سال های عمر اجتماعی خود قرار دارند و فقط در صورت تکثر کاندیداهای بوراحمد و باوی شانس قرار گرفتن در کورس را خواهند داشت.

در بویراحمد جعفری و زینل زاده ثبت نام کرده اند. این در حالیست که غیر از این دو همه می دانند پیروزی هیچ یک با وجود دیگری در عرصه مقدور نیست.

جعفری اما می تواند روی اتفاقات پیش بینی نشده حساب باز نماید. او قطعا در سه قطبی تاجگردون و سیدناصر وارد بازی نخواهد شد مگر اینکه بداند حضورش مثمر ثمر خواهد بود.

او البته نیم نگاهی هم به کرسی متزلزل سیدناصر در میان اصولگرایان داشته و در صید شاه ماهی های این طیف مانند پاکدل و احتمالا سیداکبر موفقیت هائی حاصل کرده اما هنوز نتوانسته ضربه آخر را به موقعیت سیدناصر بزند. او می داند ضربه آخر را محکمتر بزند. او ولی انگار برای این کار عجله ای نخواهد داشت.

انتخابات در گچساران مانند تمام سال های گذشته بسیار پیچیده به نظر می رسد.

از نظر اجتماعی حضور تاجگردون به معنای پایان گرفتن انتخابات خواهد بود گرچه روی کاغذ سیدناصر شانس خواهد داشت و می تواند روی ابزار سیاسی اش حساب نماید. نفوذ او و برادرش را نباید دست کم گرفت هر چند سیدقدرت هنوز وارد بازی انتخابات نشده است و برای حضور تمام و کمال آزادی عمل بیشتری خواهد خواست.

شریفی و ریحان محمدپور هم نام هائی هستند که هنوز نتوانسته اند نفوذی به افکار عمومی داشته باشند ولی هیچ بعید نیست تا هفته آخر منتهی به انتخابات گوی به سمت شان غل بخورد.

تاجگردون در صورتی که خود نباشد انتخاب های زیادی نخواهد داشت. مطلوب او احتمالا باوی و حتی المقدور اصلاح طلب است. برای او از همه مهمتر شکست سیدناصر خواهد بود.

گزاره ای که تاجگردون حداقل تاثیر کامل و نهائی بر آن نخواهد داشت. پیروزی سیدقدرت و سیدناصر در انتخابات گذشته این را نشان داد.

اما وقایع تمام این سال ها ثابت کرده جریانی که بیشترین تاثیر را روی حوزه جامعه و سیاست گچساران خواهد داشت تاجگردون و کلونی های قدرتمند پیرامونش خواهد بود که هنوز به او وفادار نشان می دهند.

  • چقدر پول گرفتی اینو زدی خدایی

  • اگر تاجگردون نباشد اقبال بامحمدپور است جعفری که یه دور حمایت شد ونتونست رای لازم را بدست آورد سید ناصر وسید قدرت هم رد صلاحیتند

  • سلام چرا نامی از مهندس سهمگین مدیرکل سابق برنامه ریزی و هماهنگی امور اقتصادی استانداری که اهل منطقه خیراباد و بویراحمد گرمسیر بوده ودارای نفوذ زیادی درمنطقه است ننمودی این تحلیل یکجانبه است

  • به نظرم تحلیل قوی نیست محمدپور که شق اصلی و یکی از سه ضلع اصلی انتخابات ۱۴۰۲ میباشد و شانس بسیار خوبی هم در باوی و حتی قشفایی ها و بویر احمد گرمسیر دارد اشاره نشده و واقع بینانه این هست و افکار عمومی هم میدانند و میگن که اگه به هر دلیل غلام رضا نباشد شانس باوی که ۶۰ درصد ارا رادارد با حضور ریحان بیشتر ( و صدر صد) ارز کاندیدای دیگر هست

  • اشتباه نکنید دررنبود تاج قبولی محمدپور قطعی است چون محمدپور هم در بین قشقایی ها رای خوبی داره هم بویراحمد گرمسیر و هم ابنه ۶۰ در صد ارا مربوط به باوی هست که اکثرا به سبد محمد پور میریزه

  • باوی به بحرینیها و دهبزرگیها رای نخواهند داد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.