سوپ قورباغه جنگ خاورمیانه در حال آماده سازی است؟

جنگ خاورمیانه

سیدحمید مجتبائی – زاگرس آنلاین

در تاریخ کره زمین آغاز جنگ ها گاهی با یک حادثه کوچک مثل دعوای دو مرزبان یا دعوا بر سر بدست آوردن معشوقه ای در سرزمین دشمن شکل می گرفت و ناگهان جنگ بزرگی در کسری از زمان تمام سرزمین ها را فرا می گرفت . جنگ خاورمیانه نیز از این قاعده مستثنی نیست.

عموما در مشاهده رخداد جنگ های بزرگ در جهان همواره یک جرقه برای شروع تنشی عظیم کافی بوده است . از طرفی جنگ و خشونت همراه همیشگی جوامع انسانی بوده است. گویی انسان با تمایلی ذاتی برای خشونت ورزیدن به دنیا آمده است.

در طول تاریخ جهان، جنگ‌های بی‌شماری در سرتاسر این کره خاکی بر سر مسائلی از جمله اختلافات سرزمینی، سیاست و قومیت درگرفته است.

جنگ ۳۰ ساله اروپا ، درگیری در اروپای مرکزی بین سال‌های ۱۶۱۸ تا ۱۶۴۸ بین قدرت‌های اروپایی آن دوره بود.

اگرچه جنگ در ابتدا به عنوان درگیری بین دولت‌های پروتستان و کاتولیک از امپراتوری روم در حال فروپاشی آغاز شد، اما در سال‌های بعد به سرعت گسترش یافت و بخش زیادی از قاره اروپا را دربرگرفت.

جنگ داخلی چین در اواسط قرن بیستم بین نیرو‌های کمونیست و جمهوری چین در جریان بود.

مرحله اول جنگ داخلی چین که در دو مرحله جداگانه (به دلیل شروع جنگ جهانی دوم) رخ داد، بین سال‌های ۱۹۲۷ و ۱۹۳۶ اتفاق افتاد و مرحله دوم در حدود سال‌های ۱۹۴۶ و ۱۹۵۰ رخ داد.

جنگ داخلی روسیه یک جنگ چند حزبی بود که بین سال‌های ۱۹۱۷ و ۱۹۲۶ انجام شد و ارتش سرخ (کمونیست) و ارتش سفید (ناسیونالیست) در آن شرکت داشتند.

پس از فروپاشی امپراتوری روسیه و انحلال قدرت تزار نیکلاس دوم، نیرو‌های بلشویک به فرماندهی ولادیمیر لنین با نیرو‌های ناسیونالیست برای کنترل فضای داخلی روسیه با عواقب فاجعه بار از نظر تلفات جانی و تخریب اموال درگیر شدند؛ این جنگ خونین تقریباً شش سال به طول انجامید.

جنگ جهانی اول، که همچنین به عنوان «جنگ بزرگ» شناخته می‌شود، یک درگیری جهانی بود که در ۲۸ جولای ۱۹۱۴ در اروپا آغاز شد.

در چهار سال، این جنگ به بسیج تقریباً ۷۰ میلیون پرسنل نظامی منجر شد و قاره اروپا تقریباً در هر گوشه نقشه درگیر درگیری بود.

در مجموع، حدود ۹ میلیون پرسنل نظامی در طول جنگ بزرگ جان خود را از دست دادند و ۹ تا ۱۰ میلیون غیرنظامی دیگر کشته شدند.

جنگ جهانی دوم

جنگ جهانی دوم به یک درگیری عظیم جهانی اشاره دارد که از سال ۱۹۳۹ تا ۱۹۴۵ طول کشید و تقریباً تمام کشور‌های جهان درگیر آن بودند.

دو ائتلاف نظامی که به دو اردوگاه مجزا تقسیم شدند (متحدین در مقابل متفقین)، نزدیک به شش سال درگیر جنگ تمام عیار با عواقب ویرانگر هم از نظر تلفات انسانی و هم از نظر ویرانی بودند.

در مجموع، حدود ۱۰۰ میلیون پرسنل نظامی از تقریباً ۳۰ کشور مختلف با عواقب وحشتناکی وارد درگیری شدند.

جنگ خاورمیانه

در مجموع جنگهایی که گاهی بیش از سالها بطول انجامیده ، عمدتا مردم بی دفاع و شروندان عادی قربانی اصلی ، اولیه و نهایی این درگیری بین قدرت ها و دولتها بوده اند . عموما صاحبان قدرت زمانی از میان رفته اند که یا قدرتی نداشتند یا مغلوب قدرت دیگری شده بودند .

 

اما جنگ امروز در خاورمیانه تفاوت های مهمی با بقیه رخداد های عظیم و درگیری های بین قدرت ها دارد . جنگ خاورمیانه از ابعاد مختلف با جنگ های دیگر متفاوت است .

خوراک سوپ قورباغه جنگ خاورمیانه

اگر قورباغه‌ای را در آب جوش بیاندازید، قورباغه بلافاصله برای نجات جان خودش تلاش می‌کند و با یک پرش ناگهانی از ظرف آب جوش بیرون می‌پرد.

اما اگر قورباغه را در آب سردی بگذارید که بر روی اجاق قرار دارد و در حال گرم شدن است، قورباغه احساس می‌کند در شرایط مناسبی قرار دارد و تلاشی برای خروج از این شرایط نمی‌کند. به مرور که آب گرم و گرم‌تر می‌شود، با توجه به اینکه این گرم شدن به کندی انجام می‌شود، قورباغه متوجه تغییرات دما نمی‌شود. به تدریج عضلات قورباغه در اثر گرما سست می‌شود و زمانی که قورباغه متوجه می‌شود شرایط مناسب نیست و باید از آب بیرون بپرد، دیگر توانی برای بیرون پریدن ندارد. در نهایت قورباغه داستان ما در همان آب می‌پزد و جانش را از دست می‌دهد.

انچه که به نظر می رسد این است که قدرت های بزرگ به این نتیجه رسیده اند که در جنگ هاب بزرگ و ناگهانی نمی توانند مردم و توده ها را به دنبال خود بسیج کنند و در نبود توده مردم ، امکان کشته گیری و کشته سازی برای فتح مقاصد سیاسی و نظامی غیر ممکن است .هیچ کشوری و هیچ سرزمینی دور میز مذاکره فتح نشده و بلکه با پای گذاشتن روی خون انسانهای بی گناه ، قدرت های بزگ بر سرزمین ها چیره شده اند .

این عدم تمایل توده ملت برای مشارکت در جنگها می تواند زمینه تئوری خطرناک سوپ قورباغه را که توسط صاحبان قدرت طراحی شده ، تقویت کند . به نحوی که با ایجاد درگیری های نامنظم و در سطوح پایین جنگی ، زمینه را برای توسعه جنگ به تک تک کوچه های یک شهر فراهم کنند.

آگاهی مردمی برای عدم مشارکت در جنگ گسترده

مردم به واسطه شبکه های اجتماعی و افزایش آگاهی های عمومی به این نتیجه می رسند که هر گاه بانکی را آتش زدند یا سیلی به گوش دیگری نواخته شد ، اصلا پای شان را آلوده به دعوای دو طرف نکنند ، چرا که نتیجه ای جز زیان آنها نخواهد داشت . از این رو تجربه سالهای گذشته نیز نشان داده ، مردم عادی و توده ها از مشارکت گسترده در بلوا های شهری که عموما سازمان یافته بوده ، طفره رفته اند و اعتراض خود را جور دیگری بیان کردند .

این آگاهی باعث شده تا قدرت های بزرگ از تولید گوشت دم توپ برای جنگ هایشان عاجز بمانند . به گونه ای که هیچ جنگ بزرگی توسط توده ها در هیچ جای جهان رخ نخواهد داد .

فرهنگ مزدوری و تربیت مردان جنگی

با این تفاسیر و به جهت عدم مشارکت مردم ( مثلا مردم سوییس ) در هیچ جنگی ، فلسفه تربیت مزدوران و جنگو های مواجب بگیر بسیار رونق پیدا کرده . به گونه ای که یک گروه مزدور می تواند صبح برای داعش بجنگد و بعد از ظهر در جبهه نیروهای ناتو خدمت کند . جنگاوری به شغلی پر خطر و پولساز تبدیل شده و توسعه جنگ های محدود و موضعی بسیار پر رونق و سود آور جلوه می کند .

نتیجه گیری :

در وا نفسای درگیری های محدود و مقطعی بین گروه های مختلف شبه نظامی ، جنگ خاورمیانه نیز از این قاعده مستثنی نیست و عده محدودی در حال مبارزه بر سر اعتقادات و حفظ سرزمین خود هستند و ما بقی با نگاه تجاری به این نوع درگیری ها ، این مرحله را بخشی از یک پروژه بزرگتر برای راه اندازی جنگی بزرگتر در منطقه خاورمیانه می بینند . در این میان فقط آگاهی عمومی برای عدم مشارکت با مزدوران می تواند راه نجات افراد معتقد و وطن دوست باشد که در دام نقشه بزرگ سقوط نکنند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.