تحلیل؛ روزهای خوب و آفتابی فولاد خوزستان؛ صدرنشینی در عرصه تامین نیاز فولادی کشور

در یکی دو هفته اخیر شاهد انتشار چند خبر مثبت از سوی شرکت فولاد خوزستان بودیم که نشان دهنده رونق تولید و خلاقیت و پشتکار کارگران، کارکنان و مدیران این شرکت مهم فولادی کشور در یکی دوسال اخیر است.

در واقع این شرکت نه تنها در عرصه تولید با هدف افزایش سوددهی و تسخیر بازار فولاد موفق عمل کرده بلکه در حال ایفای یک نقش تاریخی در تامین نیازهای فولادی کشور و کاهش وابستگی در این عرصه و همچنین کمک به اقتصاد کلان کشور است. بویژه در شرایطی که با فشار و تحریم سنگین و بی سابقه ای از سوی دشمنان این آب و خاک روبرو هستیم با هدف گذاری های صورت گرفته توسط مدیران ارشد این شرکت، چشم اندازی روشن و امیدوارانه از تاثیرگذاری مثبت این شرکت در عرصه اقتصادی کشور دیده می شود. شرکت فولاد خوزستان در ۲ ماهه نخست سال جاری، بالاترین سهم را در تامین نیاز کشور به شمش فولادی داشته است. در ماه‌های فروردین و اردیبهشت امسال، ۵۶ شرکت فولادی اقدام به عرضه شمش فولادی در رینگ داخلی بورس کالا کرده‌اند که سهم فولاد خوزستان از کل عرضه شمش در بورس کالا ۲۲.۳ درصد و سهم این شرکت از کل معاملات شمش در بورس کالا ۲۲.۷ درصد بوده است. فخوز بالاترین سهم را هم در عرضه و هم معاملات شمش فولادی در رینگ داخلی بورس کالا داشته است. در ۲ ماهه نخست امسال، کل عرضه شمش فولادی در رینگ داخلی بورس کالا ۲،۴۹۳،۱۰۵ تن بوده که ۵۵۵ هزار تن آن توسط فولاد خوزستان عرضه شده است. از این میزان عرضه، در مجموع ۱،۲۷۵،۴۲۰ تن شمش مورد معامله قرار گرفته است که ۲۸۹،۶۲۰ تن آن مربوط به شرکت فولاد خوزستان بوده است.

همچنین بنابر آمار رسمی اعلام شده، درآمد فروش محصولات این شرکت در اردیبهشت امسال نیز به ۸۴۳۳ میلیارد تومان رسیده که بعد از درآمد فروش ۸۴۷۳ میلیارد تومانی در اسفند ۱۴۰۰، بالاترین درآمد فروش ماهانه در تاریخ این شرکت بوده است. درآمد فروش فولاد خوزستان در اردیبهشت امسال، ۱۱۰ درصد بیش از ماه مشابه سال قبل بوده است. تناژ فروش فولاد میانی (بیلت، بلوم و اسلب) فولاد خوزستان در بازارهای داخلی و خارجی در ۲ ماهه نخست ۱۴۰۲، حدود ۶۴۴ هزار تن بوده که رشد ۴۵ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد.

این آمار و رقم ها را نباید صرفا بعنوان اعدادی جذاب نگاه کرد و براحتی از کنار آن گذشت. در شرایط تحریم و مشکلات اقتصادی که کشور ما با آن درگیر است و دولتمردان در تلاش برای رفع گرههای اقتصادی هستند، مجموعه فولاد خوزستان به حفظ وضع موجود و تولید قبلی خود بسنده نکرد بلکه در حوزه تولید و فروش با افزایش چند ده درصدی خود نشان داد که با حفظ همدلی، انسجام و البته تدبیر و مدیریت صحیح می توان مشکلات را پشت سر گذاشت و رکوردهای قبلی را نیز شکست.

این آمار نشانه ای از فضای آرام، بی حاشیه و مدیریت بهینه و دانش بنیان منابع و نیروی انسانی و البته تلاش جهادی و انقلابی توسط مدیرعامل، مدیران ستادی و عملیاتی و کارگران شریف فولاد خوزستان است که بایستی آنرا پاس داشت. نمیتوان مجموعه این اتفاقات مثبت را اتفاقی تحلیل نمود بلکه ثبت و ضبط تجربه موفق شکل گرفته نشان خواهد داد مجموعه ای از عوامل و شرایط مدیریتی، اجتماعی و اعتقادی توانسته است باعث رقم زدن اتفاقات خود و مثبت در این شرکت مهم فولادی کشور و صدرنشینی آن در تامین نیازهای کشور بشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.