هوای سرد و ساختمان هایی که گرم نمی شوند

هوای سرد

سیدحمید مجتبائی – زاگرس آنلاین

هوای سرد این روز ها و خانه های بی کیفیتی که هیج جوری گرم نمی شوند . و صدا و سیمایی که مردم را مقصر کم کاری نهاد های نظارت بر ساخت و ساز می داند.

جای تعجب فراوان است که این همه برای کنترل مصرف انرژی به مردم هشدار های مصرفی داده می شود . هر شبکه تلویزیونی را باز می کنی خبر از سرمای شدید و کمبود گاز و احتمال قطعی گاز را می دهند . اما هیچ کس به این فکر نکرد که آیا فقط مصرف کننده است که با پیچاندن کلید تنظیم دمای اتاق ، باعث هدر رفت انرژی می شود ؟

یا اشکال در جای دیگری است .

 

قطعا اشکال عمده در عدم نظارت کافی در رعایت مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان است . همان مبحث مهمی که به کنترل مصرف انرژی و جلوگیری از هدر رفت انرژی در ساختمان تکیه دارد .

که انگار این فصل از قانون را برای شوخی و مزاح تدوین کرده اند .

شهرداری ها بطور مستقیم و فقط با هدف سود آوری و پر کردن جیب شان عامل اصلی هدر رفت این منابع سرزمینی در سراسر کشور هستند .

به عنوان مثال سازمان تعزیرات حکومتی بررسی کند که آیا چند واحد متخلف که مبحث ۱۹ را رعایت نکردند بازخواست شدند ؟

یا حتی چند پیمانکار پروژه های ساختمانی برای تخلف از مبحث ۱۹ به دادگاه و جریمه و اصلاح پروژه محکوم شده اند .

عملا می شود ادعا کرد . هیچ

هیچ یک از اینهایی که مستقیم در هدر رفت انرژی نقش جدی دارند مورد سوال قرار نمی گیرند .

خوب آقایان تصمیم جدی بگیرند و این موثرین در تضییع حقوق عمومی را به تماشای ۲۴ ساعته پیام های تلویزیونی در باره مصرف بی رویه گاز محکوم کنند و این قطعا بزرگترین شکنجه برای شهردار و مهندس ناظر خاطی و دیگر عوامل خواهد بود.

به جای رژه رفتن روی اعصاب مردم و مقصر دانستن این مردم مظلوم ، یقه آنهایی که فقط برای منفعت شخصی شان و به جیب زدن پول های هنگفت و خالی کردن آدم های ضعیفی که به سختی خانه کوچکی به قیمت گزاف برای خود خریده اند و مجبورند هم گوشه و کنایه صدا و سیما را تحمل کنند که تو زیاد مصرف می کنی ،  هم پول های زیادی برای گرم کردن خانه شان بپردازند .

 

اما ان کس که مقصر است خودش در خانه گرمش آرمیده که به امید خدا بلند نشود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.