۳۸۰هزار تُن شکر در واحدهای هشت‌گانه شرکت توسعه نیشکر خوزستان تولید شد

عبدعلی ناصری افزود: ۹۰درصد عملیات برداشت نیشکر در واحدهای هشت‌گانه به پایان رسیده است و ۱۰ تا ۱۵ روز آینده فصل برداشت نیشکر به طور کامل به اتمام خواهد رسید.

وی گفت: تاکنون برداشت از واحدهای نیشکری جنوب اهواز شامل حکیم‌فارابی، دعبل‌خزاعی، میرزاکوچک‌خان، سلمان‌فارسی، امیرکبیر انجام شده و تنها بخشی از محصول نیشکر در واحدهای دهخدا ، هفت‌تپه و امام‌خمینی(ره) باقی‌مانده است.

ناصری پیش‌بینی کرد: مجموع تولید شکر تا پایان عملیات برداشت نیشکر در واحدهای هشت‌گانه نیشکری خوزستان به ۴۲۰هزار تُن برسد.

تولید شکر در شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در زمان شروع برداشت نیشکر در مهرماه پارسال ۵۰۰ هزار تُن پیش‌بینی شده بود.

شرایط سخت خشکسالی و نرسیدن آب به واحد نیشکری دهخدا دلیل اصلی تحقق نیافتن پیش‌بینی تولید شکر

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی شرایط سخت خشکسالی، کمیت و کیفیت نامناسب آب، قطع جریان آب رودخانه دز به مزارع نیشکری واحد نیشکر دهخدا را از عوامل موثر در تولید ۵۰۰ هزار تُن شکر بیان کرد.

وی گفت: قطع جریان آب رودخانه دز در تابستان پارسال سبب شد تقریبا” محصول نیشکر در حد بسیار ناچیزی در واحد کشت و صنعت نیشکر دهخدا برداشت شود ضمن آنکه کمیت و شوری آب سبب کاهش بهره وری محصول در دیگر واحدهای نیشکری شده بود.

بارش‌های خوب امسال نوید سالی پرمحصول

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی گفت: بارش‌های مناسب امسال و ذخایر مناسب برف در مناطق بالادست، سال پرمحصولی را در واحدهای هشت گانه نیشکری خوزستان رقم خواهد زد و نگرانی‌ها و دغدغه‌ها از کمبود آب را برطرف می‌کند.

ناصری افزود: ۲ سال خشکسالی اخیر تاثیر منفی بر تولید محصول نیشکر گذاشت ولی باز توانستیم با تلاش شبانه‌روزی ، صنعت نیشکر در خوزستان را سرپا نگه داریم و بخش مهمی از نیاز کشور به شکر را تامین کنیم.

شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در مجموع حدود ۴۰درصد نیاز کشور به شکر را تامین می‌کند.

بهره برداری و مدیریت شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه در مهرماه ۱۴۰۰ با تصمیم سران قوا ، پس از خلعیت از بخش خصوصی ، به شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی واگذار شد.

شرکت‌های کشت و صنعت نیشکر کارون و میان‌آب در شمال خوزستان ۲ واحد دیگر مستقل تولید محصول نیشکر در خوزستان هستند.

طبق برنامه اعلام شده از سوی سازمان جهادکشاورزی خوزستان، این استان در سال ۱۴۱۰ نیاز ۷۰درصدی کشور به شکر را از تولید نیشکر و چغندرقند در صورت تامین پایدار آب تامین خواهد کرد.

استان خوزستان با تولید سالانه ۱۷.۵میلیون تُن محصولات زراعی، باغی، دامی، عسل، شیلات و آبزی پروری جایگاه نخست کشوری را دارد.

خوزستان یک میلیون و ۲۵۰هزار هکتار زمین‌های زیرکشت دارد که در صورت تامین و تخصیص پایدار آب ، ساخت شبکه‌های آبیاری و زهکشی ، امکان افزایش زمین‌های زیرکشت تا ۲.۲ میلیون هکتار را دارد.

منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.