معاون بهداشت علوم پزشکی اهواز عنوان کرد: شناسایی ۲۶ مورد ابتلا به وبا در خوزستان در سال گذشته / آغاز پیک بهاره التور

دکتر پژمان بختیاری‌نیا با اشاره به ورود به پیک بهاره التور اظهار کرد: با توجه به اینکه التور (وبا) یک بیماری منتقله از آب و غذا محسوب می‌شود، سلامت آب به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری بسیار مهم است.

وی افزود: در حال حاضر وضعیت بهداشت آب در مناطق شهری و روستایی در برخی مناطق خوزستان مطلوب است و در برخی مناطق مشکل دارد و همواره این مسائل به مسئولان شرکت آب و فاضلاب منتقل می‌شود تا اشکالات رفع شوند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: برخی از اشکالات در تصفیه‌خانه‌ها، تاسیسات آبرسانی یا شبکه توزیع آب است؛ هر نقطه شناسایی‌شده فاقد سلامت آب، بلافاصله از سوی کارشناسان بهداشتی به مسئولان آبفا منتقل و وضعیت آن پیگیری می‌شود.

بختیاری‌نیا گفت: در برخی نقاط بسیار خوب کار شده و نتایج کیفی آب خوب است اما در برخی جاها شبکه توزیع آب مشکل دارد و اگر مشکل یک نقطه را نیز رفع کنند، روز بعد نقطه دیگری دچار مشکل می‌شود.

وی تصریح کرد: همکاران ما در همه نقاط، کیفیت آب آشامیدنی در شبکه توزیع را به صورت مستمر بررسی می‌کنند و هر جا دچار مشکل باشد، بلافاصله مداخله و پیگیری انجام می‌شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز با بیان اینکه ابتلا به وبا فراز و فرود طبیعی دارد که به عوامل زیادی وابسته است، افزود: سال گذشته ۲۶ مورد ابتلا به وبا در خوزستان داشتیم این در حالی است که در سه سال قبل از آن موردی از ابتلا به وبا گزارش نشد؛ شناسایی این موارد ابتلا نشان از شناسایی به موقع بیماران و پیشگیری از گسترش بیماری دارد. سال‌هایی داشتیم که در یک منطقه تعداد قابل توجهی از افراد یک منطقه به بیماری مبتلا شده‌اند. 

وی بیان کرد: همیشه و به ویژه در فصل پیک التور، مردم باید قبل از مصرف غذا و پس از استفاده از سرویس بهداشتی دست‌های خود را به مدت ۳۰ ثانیه با آب و صابون شست‌وشو دهند.

بختیاری‌نیا عنوان کرد: باید منابع غذایی سالم تهیه شود و از مصرف آب مشکوک یا آبی که منبع آن دقیق مشخص نیست، پرهیز شود. علاوه بر این، باید از توالت‌های بهدذاشتی استفاده شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های واگیر، خودمراقبتی افراد در برابر بیماری‌ها بسیار مهم است.

وی افزود: دفع درست فاضلاب و لایروبی و آهک‌پاشی جوی‌های روباز نیز بسیار مهم است که باید توسط دستگاه‌های متولی انجام شود.

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.