جلوگیری از ایجاد کانون جدید ریزگردها با آبگیری ۶۰ درصد تالاب بامدژ

احمد فریسات با بیان اینکه تالاب بامدژ یک تالاب فصلی است بیان‌کرد: آبگیری این تالاب از تبدیل آن به عنوان یک کانون ریزگرد در محدوده شهرستان اهواز جلوگیری می کند.

وی به اهمیت حفظ زیست بوم تالاب تاکیدکرد و گفت: این تالاب ظرفیت بسیار خوبی برای توسعه گردشگری است اما همواره بازدیدکنندگان باید نسبت به مسئولیت‌های اجتماعی خود در مقابل محیط زیست توجه کنند.

مسئول مرکز پایش تالاب بامدژ ادامه‌داد: این درحالی است که رها کردن زباله و پسماند توسط برخی گردشگران، زیست‌بوم این تالاب را با تهدید جدی روبه‌رو کرده است.

وی با اشاره به اینکه در آستانه هفته محیط زیست در استان پاکسازی تالاب‌ها شروع شده است بیان‌کرد: امروز با همکاری دانش آموزان، عملیات پاکسازی و جمع آوری زباله‌های از این تالاب انجام شده است.

فریسات خطاب به بازدیدکنندگان این تالاب گفت: انتظار می رود گردشگران و بازدیدکنندگان برای جلوگیری از آسیب‌های زیست محیطی و پوشش گیاهی منطقه، از رها کردن زباله در اطراف تالاب بامدژ خودداری کنند.

مسئول مرکز پایش تالاب بامدژ با بیان اینکه مساحت فعلی این تالاب چهار هزار هکتار است افزود: این تالاب فصلی است و از مهر ماه تا اردیبهشت ماه به دلیل بارش باران و آبگیری که رخ می دهد شرایط مناسبی دارد.

وی گفت: بامدژ سومین تالاب بزرگ استان خوزستان است که باتوجه به نزدیکی آن با مرکز استان (اهواز) ظرفیت مناسبی برای حضور گردشگران محسوب می شود.

پروژه بند تاخیری تالاب بامدژ در دست اجرا است

مسئول مرکز پایش تالاب بامدژ اظهارکرد: پروژه بند تاخیری تالاب بامدژ در محل آبگیری آن در دست اجرا است که پیشرفت فیزیکی این پروژه ۷۰ درصد برآورد می شود.

فریسات یادآورشد: با تامین منابع مالی مورد نیاز این پروژه، عملیات اجرایی بند تاخیری تالاب بامدژ تکمیل می شود که با بهره برداری از آن، شرایط آبگیری تالاب بهبود خواهد یافت.

وی رودخانه شاوور را مبنع اصلی آبگیری این تالاب عنوان کرد و ادامه‌داد: تکمیل پروژه بندر تاخیری تالاب بامدژ در مدیریت و حفظ آب تالاب تاثیرگذار است.

این تالاب در ۴۰ کیلومتری از اهواز قرار دارد

منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.