تقریظ نویسی رهبری نقش ویژه‌ای در شناسایی نویسندگان دارد

به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، سیزدهمین آیین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت ۹ شهریور ۱۴۰۱ در مرکز همایش صدا و سیما برگزار شد.

ایمان عطارزاده با بیان اینکه در این روز از تقریظ مقام معظم رهبری رونمایی خواهدشد، اظهار کرد: این شصتمین تقریظ از دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری است. البته دست‌نوشته‌های ایشان بسیار بیشتر است. امروز جریان‌سازی خوبی در راه ادبیات جهاد و مقاومت شکل گرفته است و فیلم، موسیقی، سریال، و … در این حوزه انجام شده‌است.

رئیس دفتر حفظ و نشر دفتر رهبری با بیان اینکه جا دارد از افرادی که در شکل‌گیری این حرکت نقش داشتند، تقدیر شود، ادامه داد: افرادی که در ثبت ادبیات دفاع مقدس نقش دارند باید بیشتر مورد توجه قرار گیرند.
او با بیان اینکه تقریظ‌نویسی مقام معظم رهبری نقش ویژه‌ای در شناسایی نویسندگان دارد، گفت: فعالیت حمید حسام و مسعود امیرخانی انتشارات سوره مهر و سازمان تبلیغات اسلامی باید مورد توجه قرار بگیرد.

مادر شهید هدفی جز ادامه ایثار و مقاومت نداشت

در ادامه این آیین، علیرضا مختارپور به بیان ویژگی‌های زن مسلمان از دیدگاه مقام معظم رهبری پرداخت و گفت: در بسیاری از زمینه‌های معنوی پیشگامی توسط بانوان انجام شده‌است. زنان در همه حوزه‌های سیاسی و اجتماعی حق بیعت دارند. زن در خانواده و تربیت فرزند نقش محوری دارد. درخشش و علو دیدگاه اسلام درباره زن زمانی روشن می‌شود که در مقایسه با دیدگاه غرب قرار بگیرد.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی درباره مادر شهید ژاپنی و نامه‌ای که به رهبر معظم انقلاب نوشته بود بیان کرد:  او هدف تمامی تلاش‌های خود را اثبات خادمی برای نهضت امام خمینی می‌شمارد. با خواندن این نامه هرکس به این نتیجه می‌رسد این نامه نوشته فردی است که هدفی جز ادامه اهداف جهاد و مقاومت ندارد. 

او ادامه داد: رهبری ادامه راه این بانو و مجاهدت در راه پاسداشت افکار او را آبروبخشی به خانواده اسلام می‌داند. در این آیین ارکستر سمفونی صدا و سیما دو برنامه با اعضای حدود ۱۰۰ نفر با رهبری آرش امینی اجرا کردند.

حمید حسام درباره سبا بابایی، مادر شهید ژاپنی گفت: شاید باید درباره او کتاب‌ها نوشته شود، کتاب زندگی او روایت گشفتی‌هایی است که ناشی از هجرت است. زندگی او را می‌توان در دو ساحت بررسی کرد.

یکی از نویسندگان کتاب مهاجر سرزمین آفتاب با بیان اینکه سختی کار نویسندگان این کتاب، سیر انفسی مادر شهید ژاپنی بود، ادامه داد: سیر آفاقی در طول مصاحبه مشخص می‌شود.

حسام با اشاره به اینکه مادر شهید در سال ۱۳۵۸ کارت بسیج داشت، ادامه داد: قصه‌های این فرد بسیار زیاد است و مجموعه این قصه‌ها سیر آفاقی است. اما آنچه در درون او اتفاق افتاده و از کونیکو، سبا ساخت، با مصاحبت ممکن است. این افتخار مادر- فرزندی را من و مسعود امیرخانی در مصاحبت با مادر شهید ژاپنی داشتیم.

به گفته او نوشتن کتابی که باید ۸۰ سال زندگی را در ۲۰۰ صفحه روایت کند، کاری بسیار دشوار بود. او افزود: نوشتن کتاب نیاز به اندازه‌شناسی هوشمندانه دارد، زیرا ممکن نبود از روایت‌ها گذشت و نه می‌شد آن‌ها را بسیار بلند و کامل روایت کرد.

یامامورا معلم فقهی من بود

کاظم آبه که در قم تحصیل کرده و  چند سال از مادر ژاپنی آموزش دیده‌است، با زبان فارسی و ژاپنی صحبت کرد و گفت: بعد از گرویدن به اسلام اسم کاظم را انتخاب کردم. سبا بابایی معلم فقهی من بود. هر لحظه خداوند راه‌های پرفایده را به او نشان می‌داد. خدا او را در میان محسنین قرار داده‌بود. 

او ادامه داد: من و همسرم به عنوان فرزندان معنوی حاجیه خانم یامامورا بودیم.

زندگی صبا بابایی مانند افسانه است

پیمان جبلی با بیان اینکه نویسندگان سربازان جهاد مقاومت در این روزها هستند، گفت: خداوند به حمید حسام توفیق داده که در این حوزه کتاب بنویسد.

رئیس سازمان صدا و سیما با تاکید به اینکه مادر شهید ژاپنی اسوه و الگو است، ادامه داد: اگر به این قله‌ها توجه نکنیم در وادی رذالت سلبریتی خواهیم افتاد. اگر این فیلم را به ما نشان می‌دادند که زنی بودایی مسلمان می‌شود و فرزندش به مقام شهادت می‌رسد، همه این داستان را افسانه می‌خواندند.  اما حتما جایی اشکال داشتیم که این روزها درصد کمی از جامعه ایشان را می‌شناسند.

در پایان حجت‌الاسلام محمد قمی ریاست سازمان تبلیغات اسلامی، علیرضا مختارپور  رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، ایمان عطارزاده رئیس دفتر حفظ و نشر مقام معظم رهبری و پیمان جبلی از تقریظ رهبر معظم انقلاب برای کتاب سرزمین افتاب رونمایی کردند.

همچنین هدایایی به حمید حسام و تابلویی با امضای رهبر معظم انقلاب اسلامی به بلقیس بابایی و خانواده صبا بابایی اهداشد.

در این مراسم تصویر حمید حسام و مقام معظم رهبری با حضور همسر حسام، همسر شهید علی چیت‌سازیان، شهید حسین همدانی، شهید علی خوش لفظ، شهید میرزامحمد سلگی و بلقیس بابایی خواهر شهید بابایی، همراه انگشتر و چفیه مقام معظم رهبر انقلاب به حمید حسام اهدا شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.