برای قیصری که حوصله‌اش به مرگ رسید

انگار مدتی است که احساس می‌کنم/ خاکستری تر از دو سه سال گذشته‌ام
احساس می‌کنم که کمی دیر است /دیگر نمی‌توانم
هر وقت خواستم
در بیست سالگی متولد شوم
انگار
فرصت برای حادثه
از دست رفته است
از ما گذشته است که کاری کنیم
کاری که دیگران نتوانند

فرصت برای حرف زیاد است
اما
اما اگر گریسته باشی …
آه …
مردن چه قدر حوصله می‌خواهد
بی آنکه در سراسر عمرت
یک روز، یک نفس
بی حس مرگ زیسته باشی!

قیصر امین‌پور در دوم اردیبهشت ماه ۱۳۳۸ درشهرستان گُتوند خوزستان متولد شد. دوران کودکی و تحصیلات ابتدایی را در زادگاهش گذراند و برای ادامه تحصیل به دزفول رفت. امین‌پور در سال ۱۳۵۷ دیپلم تجربی گرفت و سپس تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته دامپزشکی در دانشگاه تهران آغاز کرد. وی در سال ۱۳۵۸ با انصراف از رشته دامپزشکی، به جمع دانشجویان علوم اجتماعی پیوست. قیصر امین‌پور مجددا در سال ۱۳۶۳ تغییررشته داد و تحصیلات خود را در رشته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران دنبال کرد و در بهمن سال ۱۳۷۶ با دریافت مدرک دکترای زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد.

امین‌پور در سال ۱۳۶۷ از موسسه گسترش هنر، جایزه ویژه نیما یوشیج را دریافت کرد. همچنین در سال ۱۳۷۸ از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان یکی از شاعران برتر دفاع مقدس در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ برگزیده شد. وی در آبان ۱۳۸۶ درگذشت.

برای قیصری که حوصله‌اش به مرگ رسید

سرقت سردیس و حذف میدان امین‌پور

سردیس قیصر امین‌پور که در بلوار سعادت‌آباد نصب شده بود، دوم شهریور ۱۳۹۸ به سرقت رفت. این سردیس در ابتدا در میدان قیصر امین‌پور در بلوار شهرداری سعادت‌آباد قرار داده شده‌بود ولی پس از حذف میدان، در چهارراهی که با حذف میدان ایجاد شده بود، نصب شد. در همان زمان سازمان زیباسازی شهری به سازنده این اثر که حسین علی عسگری است، سفارش ساخت اثری جایگزین را داد. در ۱۴ مهر ۱۳۹۸ فرمانده یگان حفاظت شهرداری تهران از دستگیری سارقین سردیس قیصر امین‌پور و کشف این اثر خبر داد.

در شهریورماه سال ۹۷ نیز، مشابه چنین اتفاقی رخ داده‌بود. در آن زمان این سردیس از میدان قیصر امین‌پور برداشته‌شد و چند روزی به انباری شهرداری رفت. میدانی که برای همیشه حذف شد و تنها نام آن روی بلوار شهرداری باقی ماند اما با اعتراض احمد مسجد جامعی، عضو وقت شورای شهر تهران، دوباره سردیس و نام امین‌پور به این خیابان بازگشت.

برای قیصری که حوصله‌اش به مرگ رسید

همچنین در اواخر شهریور ۹۷ احمد مسجدجامعی درباره حذف میدان قیصر امین‌پور گفت: نامگذاری میدان قیصر امین‌پور به سادگی اتفاق نیفتاده است اما به راحتی آن را حذف کرده‌اند. میدان اساسا محلی برای مکث است و من نگران سایر میدان‌های شهر هستم که مبادا با بهانه‌های واهی حذف شوند. پیش از این هم میدان منیریه حذف شد یا میدان ولیعصر با دلایلی خاص به شکل امروزی درآمد. من حتی زمانی که اطلاع دادند میدان امین‌پور را حذف کردند باور نکردم و شخصا این محل را دیدم.

جایزه ادبی قیصر امین‌پور

جایزه ادبی قیصر امین‌پور غیردولتی است و به منظور معرفی آثار برگزیده شاعران جوان زیر عنوان جایزه کتاب سال به همت دفتر شعر جوان به مناسبت سالروز درگذشت قیصر امین پور برگزار می‌شود. سن شاعرانی که کتاب آنها در این جایزه بررسی می‌شود باید کمتر از ۳۰ سال باشد.

جایزه کتاب سال دفتر شعر جوان از سال ۸۵ آغاز به کار کرد و بعد از یک دوره توقف از سال ۸۷ به یاد قیصر امین‌پور (۱۳۳۸ تا ۱۳۸۶) شاعر برجسته کشور، به کار خود ادامه داد. برگزاری این جایزه بعد از مدتی و از سال ۱۳۸۹ به دلیل تغییر مدیرعامل وقت دفتر شعر جوان متوقف شد و از سال ۹۶ با مدیریت جدید برگزار می‌شود. آبان ۱۴۰۰ هیات داوران پنجمین دوره کتاب سال دفتر شعر جوان (قیصر امین پور) برگزیدگان این دوره را اعلام کرد.

برای قیصری که حوصله‌اش به مرگ رسید

قطار

قطار می‌رود

 تو می‌روی

 تمام ایستگاه می‌رود

 و من چقدر ساده‌ام

 که سال‌های سال

 در انتظار تو

 کنار این قطار ایستاده‌ام

 و همچنان

 به نرده‌های ایستگاه رفته

 تکیه داده‌ام.

قیصر امین‌پور

برای قیصری که حوصله‌اش به مرگ رسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.