فیلترشکن نصب کنیم یا نه ؟ بشکن بشکنه

فیلترشکن

سیدحمید مجتبائی – زاگرس آنلاین

این موضوع نگرانی‌ها در مورد  تهدیدات ناشی از استفاده از فیلترشکن‌ها را افزایش داد و در نتیجه آن دسترسی به دیگر سایت‌های غیرمجاز غیر از تلگرام و مهم‌تر از آن، راهیابی بدافزارهای مختلف و قرار گرفتن در معرض درگاه‌های جعلی و دسترسی به اطلاعات شخصی کاربران توسط سودجویان و کلاهبرداران با نصب فیلترشکن‌ها به یک هشدار جدی تبدیل شد.

نمی‌توان منکر شد که فیلترشکن‌ها و وی‌پی‌ان‌ها سد فیلترینگ را قابل نفوذ می‌کنند، اما در مقابل، مسائل امنیتی فراگیر شدن این اپلیکیشن‌ها مطرح می‌شود.

کاربران برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی چون تلگرام و توییتر، بدون هیچ گونه آگاهی اقدام به دانلود و نصب اپلیکیشن‌هایی می‌کنند که بیشتر از اینکه فیلترشکن باشند، با هدف سوءاستفاده و دسترسی به اطلاعات و واردن کردن انواع بدافزار به گوشی افراد طراحی شده‌اند و می‌توانند احتمال خطرات جدی چون کلاهبرداری های اینترنتی و قرار گرفتن در معرض درگاه‌های جعلی و فیشینگ را افزایش دهد.

همانطور که در ویندوز برای امنیت بیشتر نیاز به وجود Firewall میباشد در شبکه های اینترنت هم برای افزایش امنیت از Firewall استفاده میکنند. کار اصلی Firewall مسدود سازی ارتباطات بدون مجوز میباشد. پس هر ISP برای افزایش امنیت کاربران خود نیاز به استفاده از Firewall دارد. و بهتر است بدانید همین Firewall ها هستند که ارتباط شما را به یک سایت خاص محدود (فیلتر) می کنند.

فیلترشکن چیست؟

تعریف عموم مردم از فیلتر شکن برنامه‌ای می‌باشد که دسترسی به سایت‌های فیلتر شده را مهیا می‌کند. آیا واقعاً کار فیلتر شکن فقط برطرف نمودن محدودیت‌های اعمال شده از سوی ISP‌های ایران می‌باشد؟؟

اگر بخواهم فیلتر شکن را توضیح دهم اول باید بگویم که کلاً کلمه فیلتر شکن اشتباه است و اصلاً فیلتر شکن برای رفع محدودیت‌های اینترنت ساخته نشده است بلکه با گذشت زمان و ایجاد محدودیت‌ها از آن با نام فیلتر شکن و برای رفع محدودیت‌های اینترنت استفاده شد.

فیلتر شکن‌ها سرویس‌های Tunneling می‌باشند که از پروتکل‌های ایمن همانند L2TP/IPSec برای ایجاد یک کانال امن در بستر اینترنت استفاده می‌کنند.

به زبان ساده VPN با ایجاد یک Tunnel یا کانال امن در بستر اینترنت سیستم شما را به VPN Server متصل می‌کند تا شما بتوانید از منابع شبکه VPN Server استفاده کنید.

یعنی سایت‌های که سرویس VPN را برای رفع فیلترینگ می‌فروشند ابتدا شما را با یک کانال ایمن شده از پروتکل‌های امن (PPTP – L2TP/IPSec) به سرور های خود متصل می‌کنند سپس از آنجا شما را به شبکه داخلی خود که اینترنت میباشد متصل می‌کنند.

به همین صورت کلیه محدودیت‌های اعمال شده توسط ISPها دور زده می‌شود؛ چرا که حالا دیگر از کشور دیگری به اینترنت متصل شده‌اید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.